AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.725

Vem har rätt till skatten?

1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Lite bilrelaterad helgjuridik :)

Bil inköpt i januari 2013.

Skatt ska betalas av säljaren då säljaren innehade bilen en bit in i januari månad som är den månad då skatten ska erläggas. Ingen skatt har betalats än.

Om bilen ställs av idag och säljs imorgon - vem har rätt till fordonskatten när den väl har betalats?

Vore tacksam för era inputs.
pa
165
palin lover
S60 T8 AWD Polestar R-design -21

Chevrolet Camaro Z28 -96
Länk
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Som du beskriver det så återbetalas skatten till dig, om den ställs på direkt igen sen så blir det dock problem..undrar vem som blir skattskyldig då?

Jag var med om en sådan händelse en gång där förra ägaren var skattskyldig men struntade i påminnelser och krav från fogden. Bilen får ju mao körförbud trots att du som nuvarande ägare inte gjort nåt fel. Jag vägrade betala in den andra personens skuld mest som en principsak och med det nuvarande systemet utan skattemärke så märke man ju inte skulden heller, räkningarna skickas ju till förra ägaren. Två år ligger körförbudspärren kvar på bilen innan den hävs.

Mitt råd vid sådana tillfällen du beskriver är att pruta för skatten oxå och betala den själv.

Mvh Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om bilen säljs som avställd är det nya ägaren som betalar skatten vid påställning.
Förra ägaren är dock skyldig att betala avgiften för registerhållningen (brukar vara typ 75kr/år).

Om bilen säljs som påställd är det den som är registrerad ägare vid det månadsskifte som skatten skall betalas - dvs. om skatten skall betalas i Januari och ägarbytet registreras den 2januari, är det säljaren som är skattskyldig.

Problemet är dock att om förra ägaren skiter i att betala skatten kommer bilen att få körförbud, även om transportstyrelsen kommer att kräva skatten och påminnelseavgifter etc. av säljaren...så i praktiken kan du bli stående med en obrukbar bil om förra ägaren inte betalar.

Är mycket osäker på om man kan få tillbaka skatten innan den är betald av förra ägaren - troligen inte!

Om förra ägaren betalar skatten, får du tillbaka skatteöverskottet (antal HELA månader som återstår fram till nästa skattebetalning) i samband med att bilen ställs av eller avregistreras.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ni
520
niklas100
520d 2008
Jag sitter med ett liknande problem sålde en bil 21 dec skickade in ägarbytet samma dag fick ett brev från transportstyrelsen där de skriver att de fick in regbevis den 2 jan och eftersom det är mer än 10 dagar från ägarbytesdatum till det kommit in till transportstyrelsen (12 dagar ) så ändrar de ägarbytet datum till den 2 jan vilket då helt plötsligt gör mig skatteskyldig
Dock har jag överklagat ägarbytet till transportstyrelsen
Samt överklagat skatten till Skatteverket så vi får se vad det landar
niklas100: Vilket datum fyllde du i att ägarbytet gällde ifrån?
Om du inte fyllde i denna ruta så räknas ägarbytet från den dag Transportstyrelsen genomfört det.
ni
520
niklas100
520d 2008
Ifyllt från 21 dec
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Tack för svar.

Det kan vara så att säljaren inte betalar men det visar sig. Betalningsmånad är januari så än är det två veckor kvar. Det är mycket riktigt så att man tar risken att bilen får körförbud pga obetald skatt. Men antar risken är låg då det torde gå till kronofogden och indrivning? och säljaren verkade skötsam.

Speciellt undrar jag vad som händer om säljaren betalar säg 16 Jan, och jag ställer av bilen (den såldes påställd) den 15:e Jan (för att få behålla så mycket skatt som möjligt). Kommer jag då få skatten så fort säljaren betalat? Eller tillkommer den någon annan, säljaren/ staten? ;)
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Niklas100: Okey, surt läge. Hoppas det reder sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.