AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.104

Lossa tändspole Z4

JR
16
JR1
Z4 2.5si -07
Hej! Fick problem några ggr i höstas vid kallt och fuktigt väder då motorn misstände och började först gå på 5 cyl och ibland stannade helt. Kunde dock starta och så småningom gick den hyfsat igen. Dock fick jag en gul EML-lampa för felaktiga avgasvärden. Började att ta mig an detta idag då jag misstänker attt det kan vara en dålig tändspole. Tänkte börja kolla om något stift är avvikande i kondition från de övriga. Jag har lossat alla tändkablarna men vet inte hur jag får upp tändspolarna? Vet inte hur mycket våld jag använda och om de går att bara dra rakt upp? Jag kan dra upp ca 1 cm men spolen fjädrar genast tillbaks när jag släpper den. Tacksam för hjälp/
Mvh, Jan R

JR
16
JR1
Z4 2.5si -07
Hej igen, jag var nog helt fel ute angående teori om trasig tänspole. Fick låna ett proffsdiagnosverktyg och nu har jag en felrapport som visar något helt annat:

2A82 –Vanos insugningssida, aktuell position. –Intermittent.
29CF -Misständning cylinder 3. –intermittent.
29D2 -Misständning cylinder 6. –Intermittent.
29CE -Misständning cylinder 2. –Intermittent.
29CC -Tändningsmiss flera cylindrar med cylinderfrånkoppling. –Intermittent.
29D1 -Misständning cylinder 6. –Intermittent.
29D0 -Misständning cylinder 4. –Intermittent.
2A98 -Vevaxelpositionsgivare, insugningskamaxel, korrelation. –Intermittent

Någon klok BMW-Lover som har något tips på åtgärd?

PS vill fortfarande veta hur man tar ur en tändspole.

Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Kan inte Z4 men kan det inte vara någon av givarna som behöver bytas?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Spolarna dras rakt upp med lite vickande, krävs lite fasta nypor noterade jag förra veckan.

Här ser vi ett TYPEXEMPEL på när Översättningigen av text i Diagnosprogram och kodläsare av felkoder inte fungerat, det är väldigt vanligt speciellt när det gäller vevaxelgivare och kamaxelgivare och höger och vänster.

Vevaxlegivarepositionsgivare har inget med kamaxeln att göra.

Så i ditt fall skulle jag byta kamaxelsensorn på insugningssidan den styr insprutningstiderna iom att du även har vanosfelkod på insugningssidan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Har det löst sig?
Annars skulle jag sätta en slant på luftmassemätare.
Har haft exakt samma problem med min 325 och ungefär samma kryptiska felmeddelande när någon som inte hade absolut senaste mjukvaran för att kolla felkoder läste av den. Börja med att plocka ur och rengöra med elektronikrengöring. Det har funkat för mig i 18 månader nu:-)
JR
16
JR1
Z4 2.5si -07
Var fukt i tändstiftsbrunnarna på de två bakersta cylindrarna (det framkom att mina döttrar kört på en översvämmad väg) och efter rengörning och släckning av koderna har motorn gått felfritt sen i april. Att få ut tändspolarna var inte helt enkelt. Som jag skrev ovan kunde jag lyfta dem max 10mm, jag gjorde så och sprutade multispray runt om och vred runt lite. Sen gjorde jag en snara på ett kraftigt nylonsnöre och fäste en träpinne i snörets andra ände. Satte sen snaran runt tändspolen och drog utav bara helvetet, samtidigt som jag vred och lirkade. Fick säkert dra med 50-60 kg kraft innnan spolarna lossnade med ljudet av en champagnekork.
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Skönt det löste sig, du får skaffa döttrarna en båt i stället om de ska fara runt på sådan farleder...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.