AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.862

E28 518i startar inte - bränslepump?

Hej!
min E28 518i -86 slutade fungera i mitten av december. Startmotorn drar runt som den ska och motorn tänder på startgas men inte längre än så. Jag tycker också att det brukade höras ett elektroniskt "pump"-ljud när jag slog på tändningen förut men som ej hörs längre.

I och med detta tror jag att det är bränslepumpen som krånglar, om någon här har erfarenhet av liknande problem och i så fall tips på var man börjar, t.ex var bränslepumpen sitter? så skulle jag vara väldigt tacksam!

bm
41
bmw-chrille
318 ti-95
323i-84
Testa att tvångs mata bränsle pumpen

Ser ut att som den ligger utan på kolla framför bakhjulet på förar sidan om den sitter där? sitter där på tidiga e30
Länk
tog ut pump + filter , pumpen fungerar och det går att blåsa genom filtret. Öppnade reläet och såg att det "slog till" när jag vred på tändningen. Imorgon ska jag sätta tillbaks pump o filter och kolla att strömmen går ända fram,

Förutsatt att det inte är något kabelbrott, vad kan det vara ? är det vanligt med stopp i tank eller ledningar?

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
kolla om det kommer soppa fram till o börja med!
Något tips på hur man gör det på bästa sätt?

bm
41
bmw-chrille
318 ti-95
323i-84
Borde gå att ta bort ingående bränsle slangen i fuelrailen? och ner i en flaska och vrida om nyckeln så den får gå runt lite!

En tanke till! kollat jorden? tänker både piska och motorn! Hade ett liknade problem på en m20 jag fick den att tända på startgas men inte mer och felet var att ja hade för dålig jord!
jag satte tillbaks bränslepumpen och testade att den fungerade. Sedan tog jag, som du föreslog, ur ingående slang till "fuel railen" och såg att det gick fram bensin. Jag känner mig därmed säker på att pump osv fungerar, den gick än en gång igång på startgas vilket säger mig att det ej har med tändningen att göra...

Kan det vara fel på insprutningen?
och hur och var ska jag kolla om jag har jord? och vad är piska?
(ursäkta min okunnighet om dessa saker :) )

bm
41
bmw-chrille
318 ti-95
323i-84
Piska tänker jag alla kablar som sitter på motorn! tror att en jord sitter mot torped väggen och motorn är oftas jordad i motor fästet! Borde gå att sätta en start kabel mellan motor och kaross!
Provade jorda motorn och då plötsligt tände den! men det går tyvärr inte längre än så, vill tacka för all hjälp hittills dock!

någon idé vad som kan vara nästa problem? vet ej hur jag ska jorda andra delar av elsystemet om det är det krävs...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.