|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Prova att knappa in dina sista sju siffror/bokstäver i chassinummret här: www.realoem.com Sedan knappar du dig fram till motor - motorelektronik - enskilda delar generator Då kan det se ut såhär t ex: Länk Det är position 2 på bilden som är regulatorn med kol. Sedan kopierar du art.nr. för regulatorn och använder det som "sökord" hos t ex www.mister-auto.se (kostar bara hälften mot i Sverige - men tar en vecka att få leveransen). Skulle inte rekommendera dig att köpa en begagnad regulator om man inte har bytt kolen i den - för då står du där snart igen med slitna kol... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar! Hittar tyvärr ingen som skickar till Sverige, varken mister-auto, ebay.de eller ebay.co.uk. Hittade för 1000kr på Schmiedmann, men känns ju dumt att betala så mycket när de kostar 300kr i Tyskland. Som det ser ut på realoem så sitter regulatorn på ovansidan. Är det så, och kan jag då ta bort endast regulatorn utan att ta bort generatorn? Om jag vill ge mig på att byta kolen själv, var köper jag då dessa bäst? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Byta kolen kan du glömma bort, regulatorn eller dioderna i generatorn är paj. Ny 140A generator för 2600 spänn. Kostar väl ungefär lika mycket att renovera den gamla. Länk Om du ohmmäter/summrar mellan B+ och godset på generatorn ska det bara leda åt ena hållet när du skiftar polaritet. Leder det åt bägge håll så är dioder trasig. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Kontakta säljarna på ebay och fråga om de kan skicka till Sverige. | |
|
Hasso, det går att byta lösa kol, men det är rätt pilligt och kräver lite "våld" i form av att först demolera de gamla kolen och sedan borra ur de gamla kol-sladdarna (de sitter både lödda och fastkrympta från fabriken). Klart enklast är att byta regulatorn med kolen i ett paket. Regulatorn sitter på baksidan av generatorn under skyddskåpan i överkanten. Om du har vattenkyld generator kanske det är annorlunda. Här är en handlare i Sverige som håller rätt bra priser och är kunniga: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Johan, jag vet att man kan byta kol, men det är inte det som är felet och förövrigt är kolen slut så behöver även släpringarn bytas till 85% är ju bara tunna kopparhylsor på moderna generatorer idag dvs inte svarvbara. Och sätter man nya kol på gamla släpringar så är dom snart slut också. Dvs konstgjord andning. Polaren har ju haft en BilElektrisk firma i 40 år typ så nått har jag väl snappat upp :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso, jag vet att du är duktig på bil-el så därför blev jag lite förvånad när du lite kategoriskt skrev att kolen inte går att byta. Visst kan släpringarna vara slitna också, men många gånger håller de många tusen mil även efter ett kol-byte även om moderna generatorer har mycket tunnare släpringar än äldre. Ringarna går ju också att byta men då måste man skruva isär hela generatorn och då är vi väl i princip inne på "renovering". Kan vara en eller flera dioder som gett upp, märks direkt vid mätning som du skriver. Men när jag läser tråden en gång till blir jag lite fundersam - motorn borde fortsätta gå även om batterispänningen är en bra bit under 12V.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Om du läser Rätt så har jag inte skirvit nånstans att det inte skulle gå att byta kol bara att man kunde glömma det i detta fall. Generatorn har förmodligen snurrat 28.000 mil är liksom meningslöst att hålla på att jillra med, utan att renovera den eller byta ut den. För övrigt ger inte utslitna kol lysnade laddningslampa normalt utan bilen stannar bara när batteriet är slut typ. Däremot regulatorfel och diodfel eller annan överledning pga fukt ger lysnade laddlampa likväl om säkring 15 gått sönder., Och släpringarna är tunna mässings "shims" påpressad på en platsrulle, var det sist jag renoverade en Valeo till en 520-00. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ok, tolkade uttrycket "glömma" som att det inte gick... ;o) Har haft två generatorer där kolen tagit slut och båda har tänt batteri/laddningslampan. Mercan tände även abs-lampan efter att batterispänningen sjönk under en viss nivå, därefter stängdes elsystemen av efterhand som spänningen sjönk och till slut dog motorn. BMW:n behövde jag inte köra (egentligen min fru som körde den) så långt att motorn dog - bytte regulatorn på den och det ena kolet var väldigt kort samt man såg att det inte haft riktig anläggning mot släpringen då det var sotigt på 95% av ytan - endast mindre än en halv mm ute i kanten var blankt efter kontakt mot släpringen. Det andra kolet var lite längre och hade blank "slityta" över hela kontaktytan. Har fått för mig att det är lite tjockare gods i släpringarna på Bosch än bara ett schims...men jag har inte kollat efter så noga. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Frej bildelar verkade ha ganska vettiga priser! Tyvärr hittar jag ingen som passar min bil: Länk Generator: 0 123 515 004 Regulator: 12311713491 Alla jag hittar börjar på 124... Vilken är skyddskåpan? Flänsarna är det yttersta på min, och någon kåpa kan jag inte se. Ett förtydligande med uppladdat batteri till 12,4V: Bilen går att köra utan problem - kört ca. en minut - men spänningen sjönk till knappt 12V, förmodligen främst pga. starten. Batterilampan lyser från och med att tändningen slås på. Men det är väl normalt, då spänningen lägger sig strax under 12V efter start, och inte på 13-14 som brukligt? Trodde inte att jag kunde mäta något med generatorn kvar, tack för tipset! Om det leder åt båda håll, är det då en garanti för att dioder är trasiga? Dvs. då är förmodligen inte kolen slut (otroligt att dessa skulle gå sönder exakt samtidigt). Mao: Leder det åt båda håll, så kan jag direkt beställa en ny generator? Och dioderna sitter alltså i generatorn, och inte i regulatorn? |
|
Generatorn får inte vara ansluten till bilen dvs bortkopplad om du ska mäta på den. Diodbryggan som är till för att likrikta växlespänningen till likspänning har ingen med regulatorn att göra. Så här ser dioderna ut på en vattenkyld 540 generator det är de bruna runda. Regulatorn är den svarta med nuffror på. Länk En generator oftast är renoveringsbar runt 2500 kr då är den som ny med garanti. Ibland sugs det också in sten och annan skit via luftintaget och då är det också kaputt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Skyddskåpan är den svarta plastdelen längst bak på generatorn (fungerar också som luftintag för kylningen). | |
|
Plastkåpan sitter normalt sett fast med en liten (M8?) mutter nära centrum, utöver anslutningskabelns större mutter. När de är lossade är det bara att dra kåpan rakt bakåt för att få access till laddregulatorns skruvar mm. Om du lossar dessa muttrar med generatorn kvar i bilen, var försiktig så du inte tappar dem - de kan lätt ramla ner någonstans där du inte vill ha dem! Diodbryggan sitter som sagt inne i själva generatorn - de går att byta men det är nog bäst att låta en erfaren bilelektriker göra det jobbet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu är generatorn borttagen! Luftintaget var i princip helt igentäppt med löv, insekter och en cigarettfimp. Det satt även delvis fast på den svarta plattan (ni ser rester) på denna bilden: Länk Blå pilar: dioderna? Röd pil: Kolet? Det ser ut att ha kontakt med centrumbulten eller vad man ska kalla den. Finns det fler kol som bör kollas? Vad kallas de två svarta skivorna högst upp, mellan vilka jag tror dioderna sitter (blå pilar)? Länk Röd pil: laddregulatorn? Blå pil: Kolet igen (?) Är det standard att det sätter sig massa smuts i luftintaget? Ska där inte finnas något filter/skydd? Verkar vara en grov miss om så inte är fallet. Är det troligt att det är denna tilltäppning av luftintaget förstört något hos generatorn? |
|
| Är det troligt att det är denna tilltäppning av luftintaget som förstört något hos generatorn?* | |
|
Det du ringat in med rött = laddregulatorn som håller två kol (du ser bara det yttersta). Du måste lossa laddregulatorn (de två synliga philips-skruvarna som håller fast laddregulatorn på vardera sida om den och sedan drar du regulatorn rakt ut åt sidan) för att se hur det inre kolet ser ut. På min laddregulator var det det inre (det du inte ser när regulatorn sitter kvar) som var helt slut, det yttre kolet var lite längre och hade fortfarnde full kontakt mot släpringarna. Det kan sitta en del skit i insuget och eftersom det hindrar kylluften kan det i värsta fall få generatorn att överhetta. Men jag skulle fortfarande tippa på slitna kol! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tillägg: När du lossat regulatorn med kolen bör du kika på hur släpringarna ser ut - är de väldigt "spåriga" och slitna är det läge att byta dem innan du byter kol/regulator. Det är dock en lite större operation än att bara byta regulatorn... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ska kika mer på det imorgon, återkommer med lite bilder då. Det är inga problem att sätta något nät över insugsöppningen, va? Tänker mig ett tunt nät med hål om 3-5 mm. Bör inte hämma luftflödet nämnvärt tycker jag. |
|
|
Här är ett par bilder på kolen: Länk Länk Det inre ser för slitet ut, va? Släpringarna verkar vara i gott skick. |
|
|
Mina kol var ca 3 resp. 4mm långa och om jag minns rätt i huvudet, anger BMW min.längd till 5mm i rep.anvisningarna. Mitt innre kol var helt matt-svart utom ca 1/10mm i ytterkanten om man tittade från "ovansidan" mot ytan som ligger an mot släpringarna. Har du blank "anlägginingsyta" på båda kolen eller är det innre svartsotigt? Oavsett så har inte de kolen långt kvar, så byte av regulator/kol måste göras oavsett. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.