AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.375

Problem med kupefläkten

Ja
19
Jayzis
525i -94
e34
Tjena tjena, Som rubriken lyder så har jag lite problem med min kupefläkt,
Jag tänkte att någon här kanske kan hjälpa mig :)

Det började för några veckor sedan, Varje gång jag starta bilen så va fläkten helt död. Men sen kom jag på att om man drog igen dörren i fart så gick fläkten igång. Och då fungerade den fint. Men sen började den låte lite konstigt och det blev bara värre och värre.
Nu när jag skulle ut och handla så funkade inte mitt lilla trick, Så nu tror jag att den är helt sten död, Den lät riktigt jävligt tidigare idag.

Tacksam för hjälpen , / Jonas
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Låter som ett läge för fläktbyte.
Ja
19
Jayzis
525i -94
e34
Finns det nån guide på det? Har aldrig bytt en fläkt förut
Ja
19
Jayzis
525i -94
e34
Eller kan det vara någon annat fel?
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Kan det vara fläktstyrningen/motståndet? Det är en känslig detalj som kan behöva bytas på många bilar efter ett antal år. Det som antyder att det kan vara fläkten i sig är att den lät konstigt. Kan det vara något som fastnat i den eller lät det mer som slitna lager?

Tyvärr verkar det som de började bilbygget med kupefläkten på chassit och sedan satt dit allt annat. (lite överdriven min BMW-verkstad).

Har inte koll på var; men det finns beskrivningar hur man enklast byter denna. Om det nu är denna som ska bytas.
jo
50
johnnyy
540iA 98
Jag bytte igår man behöver inte ta bort mittpanelen. men det var mycke jobb det tog sex timmar och blev kvar en skruv.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
johnnyy: bytte du på en e34?

På e34 byter man från motorutrymmet. Bakom en plåt på torpedväggen sitter fläkten.
Om det är fläktmotsåndet som är dåligt låter inte fläkten illa......
jo
50
johnnyy
540iA 98
e39
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.