|
|
|
|---|---|
|
Det är dags att byta skivor + belägg fram på min fina E39 530i (2001). Jag tänkte beställa delarna från www.autoteile55.de av märket Zimmermann (som verkar ha fått goda betyg här på forumet). Mechanum ska ha nära 5900 spänn för att byta rubbet och att köpa delarna från autoteile55.de kostar knappt 14-1500 spänn med frakten inräknad. Känns som en no-brainer! Jag skulle gärna lära mig byta skivorna/beläggen själv, och alla guider etc som jag har kikat på visar att det inte verkar vara särskilt komplicerat. Dock är det något som jag skulle vilja göra ihop med någon som faktiskt vet vad de sysslar med, åtminstone första gången. Anledningen till detta är självfallet att bromsarna är ganska viktiga för säkerheten på bilen och en säker bil vill jag ha! Om detta är av intresse så betalar jag mer än gärna med min egen tid(och pengar?)/öl/liknande som mek-assistent! Alternativet är givetvis om någon känner någons om är duktig på att meka och som vill ha mina hårt intjänade pengar för att på ett kompetent sätt byta belägg+skivor, det funkar också. En liten sidofråga: Bromsskivorna jag ska ha har dimensionen 324x30 mm. Enligt schmiedmann.se är det samma typ av skiva till 530i/530d/535i/540i. På autoteile55.de finns dock inte 530i listad med 324x30, men satser till 535i, 530d och 540i finns (samtliga har samma artikelnummer, men finns länkade som olika produktpaket). Frågan är alltså om jag kan köpa exempelvis ett bromspaket (2 bromsskivor, 4 bromsbelägg) för 540i från autoteile55.de som passar min 530i? Tack för svar och väl mött! /Henrik | |
|
Tjena Har själv aldrig gjort det själv, men är inne lite på det. Har kollat på dessa videor: Länk Länk Och jag fattar inte hur de kan ta 6000 spänn för att byta dessa? Tar ju typ 5 minuter att byta bromsbeläggen ser det ut som? Om man ska byta bromskivor samtidigt så ser det ut att ta typ 15 minuter kanske? |
|
|
Sinnessjukt, eller hur? Jag frågade vad arbetskostnaden var (hade fått en 50% pröva-på-rabatt-kupong) och enligt honom så var den bara 500 spänn (då kostade det 5365 kr). Gissningsvis tar jobbet för dem således inte mer än mellan 1-2 timmar. Helt sjukt att delarna på mechanum kostar c:a 4800 spänn när det går att beställa kvalitétsgrejer från tyskland för 1400 spänn. Nåväl :). Ska kolla videorna! |
|
|
Tycker mig finna ett Zimmermann kit till 530i på Autoteile och produktnummret är det samma som till 530d/535/540 yes Länk |
|
| BaNaN85: Du är inte dum, du! Jag tänkte inte ens på att kolla produktnumren på de paketen. Tack :). | |
| Ska du betala med din egen tid för att någon annan ska byta dina bromsar? Genom att stå bredvid och kolla, eller hur tänkte du? Humor. | |
| Men Robert, jag tror du slutade läsa om vad som stod i samma mening gällande 'pengar, öl och liknande'. ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.