|
|
|
|---|---|
|
tjena! har ett skumt ljud från min diesel vid gaspådrag. endast när bilen är varmkörd :/ har lämnat in den på firma 2 ggr för att åtgärda problemet. första gången byttes en slang som tydligen läckte, och andra gången en packning som tydligen var dålig. ljudet är kvar.. vi kom överens om att vi skulle fortsätta forska i det innan nästa besök, därför jag söker hjälp här. hoppas på någon kunnig! låter ganska högt, även inne i kupen. störande som .... film: Länk /kvirre | |
|
hej fkvist, tror jag kan ha en ide om det, lite bakgrundfakta, efter att jag våren 2012 bestämde mig för att köpa en 330d (pre faceliften) så började jag snegla lite på den tyska marknaden med tanke på att jag bor i den södra delen av småland, så tyskland är inte allt för långt bort i mitt tycke, iaf, slutade med att jag kollade in några tilltänkta obejekt och begavmig neråt, det jag vill komma till är att den första bilen jag kollade på hade samma eller snarlika symtom/ljud, hade vid denna tidpunkten inte nämvärt varit i kontakt med dessa bilar, endast äldre dieslare, slutade med att jag ringde hem till min bror som var hemma i svergie och frågade om "det ska låta så" han ahde inget svar på det, var och kollade på ett par likadana bilar (med variernade miltal, utrustning, ec) till och kosnterade att dom hade samma ljud (aningen mer eller mindre) blev ingen bil den repan neråt, den röda tråden jag vill komma fram till i denna historien är att efter 365 mil på mindre än 3 dygn och att jag hade kollat på några tilltänkta obejekt (blev ingen bil den resan) satt många av dessa mil och funderade på just det ljudet (funderade i banor på om det kanske skulle låta så?) det jag kom fram till i mina funderingar var iaf, efter påläsning i common rail teknik ec och ljudets karaktär och placering att det skulle hänga ihop med bränslet på ngt sätt (nere vid dieselpumpen) så min gissning skulle vara på möjligtvis en backventil ec, ihophörande med returen på common railen som öppnar och stänger med tanke på trycket eller dy.l, lite av ett longshot från min sida kanske, men "tittar" man på på problemet med min historia i bakhuvet så tror jag du är med på vad jag menar. / MvH Tom Där förnuftet slutar, börjar underverken. |
|
|
Tack för din historia, leder väl alltid till något. hoppas på att kunna lösa detta snart, tråkigt ljud att behöva stå ut med. undrar om detta är ohälsosamt för bilen :/ ? |
|
|
som du beskriver det så låter det relativt högt, och då kan man ju misstänka att det INTE ska vara så, kan ju visserligen vara något annat än det jag skrev, men har själv hört liknade ljud faktiskt på min nu under den senaste tiden. men i mitt fall är det så långt att man måste stå utanför bilen och lyssna rätt noga för att höra det, kan hänga ihop med om bilen är kall/varm med i mitt fall, ingeting jag funderat så nämvärt på sen jag skrev det inlägget. hoppas att det löser sig smidigt för dig, och det kanske finns någon mer här på AP som vet vad det är för ljud? eller vad det är som behöver åtgärdas. Där förnuftet slutar, börjar underverken. |
|
|
Att döma av ljudet har det en periodicitet. Sen låter det som att ljudet även påverkar motorgången. Jag tycker det låter som att motorvarvtalet ökar lätt varje gång som ljudet uppstår vilket får tomgången till att pulsera. Om så är fallet talar mycket för att det på något sätt är kopplat till bränsleinsprutningen. Därifrån går det att förgrena till antingen själva bränsletillförseln eller motorstyrningen. Observera att ovanstående är ett teoretiskt antagande från min sida och det kan vara något helt annat som orsakar ljudet. |
|
| tack för svaret Chris87. hoppas att någon här på AP känner igen ljudet och kanske har en annan teori. firman som fått ta emot bilen 2ggr har fortfarande inte någon aning... :/ | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.