|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Tänkte köpa ett K&N istället för original till luftburken. Tror ni om det. Tips och trix !! Mvh | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Finns ingen som helst anledning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jaså? Själv alltid tyckt att det blir lite mer respons och att bilen andas bättre? Eller är det bara inbillning? Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Placeboeffekt skulle jag nog vilja påstå. BMWs konstruktörer är inte idioter, och är det sedan ett filter som man ska olja in och sköta själv så kommer det fel på LMM som ett "mail i inkorgen" Meningslöst på en ren standardbil. På en trimmad bil som behöver andas bättre och har hela det övrig konceptet av trim och modifieringar så är det en nödvändighet att även modifiera insugningsluften. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Okej då blir det original. Tack! Mvh |
|
|
Ett K&N behöver man aldrig mer byta då det är tvättbart. Gör man rätt är det inga problem med lmm. Har kört K&N på nästan alla (15+) BMW jag kört med under drygt 20år utan ett enda lmm problem. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
BMWs tekniker är ingalunda idioter, men de måste se till saker som tex ekonomi och miljö vilket gör att det visst kan vara idé att använda annat än originaldelar ibland. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Okej okej Hur uppfattar du bilarna när du bytt filter? När du säger att bara man sköter det på rätt sätt!? Hur har du gjort med filter skötsel ? Tvättat och oljat ofta? Mvh |
|
|
Har också haft K&N filter på två av mina tidigare bmw. Märkte ingen skillnad alls. Den lilla skillnaden som kanske blir känns iaf inte. Köpte mest filtret för ljudets skull då jag byggt om filterhuset. |
|
|
Har kört med KN-insats filter i orgburk på mina senaste 3 bilar...M3 coupe-99,M5-2003,och i nuvarande M3 Cab Ej märkt nån större skillnad,men nåt måste man ju lägga pengarna på:)skämtåsido KN-insats har funnits länge på marknaden,och de är stora.ej hört nåt negativt om deras insats filter... |
|
| Jo det finns en hel del negativ information om K&N filter. Principen är att det renar luften sämre än originalfilter när de är nya. Utan att flöda märkbart mer. När de är igengrodda renar de lika bra som originalfilter men flödar sämre än dem om man byter när man ska. | |
|
Effektökning tror jag inte på, men jag är mycket förtjust i insugsljud. Med insatsfilter i omoddad burk märks dock ingen skillnad på ljudet heller. Tvättar gör jag när det börjar se skitigt ut, typ en gång om året. Sedan lätt inoljning med K&Ns sprayolja, mest för att den är lättdosetad. Hellre för lite olja än för mycket då det är överdosering av oljan som dödar lmm. Och främst på skummgummifilter, inte på bomullsfilter som K&N. Det här med filtreringen vs originalfilter finns det olika uppgifter om och är inget som jag är bekymrad över. Jag vill dock inte köra skummgummifilter då de filtrerar rätt dåligt om de är torra och bränner lmm om de är för oljiga. Ett bomullsfilter går att köra helt torrt, men då fastnar inte de finaste particklarna som oljan ska fånga. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Ang sportluftfilter/liknande i "effektsammanhang" så kan dessa avsnitt av australiska Mighty Car Mods vara av intresse: Länk Länk :) |
|
|
Kanon info!! Riktigt givande klipp! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.