|
|
|
|---|---|
|
Ok, this is the deal. Dax för mig att byta tjänstebil. Har hela tiden varit inställd på en femma, touring. Var inne på bmw i danderyd och enligt säljaren kommer den att få en facelift i september. Jag vill ju inte beställa en 520 nu med vetskapen att det kommer en faceliftad version snart. :( Min tanka är att köra på en f31 istället men enligt mig så kan man inte jämföra dessa bilar vare sig det gäller komfort eller känsla av kvalite. Tankar och idéer ? Börjar nästan snegla på en Audi a6 istället, men bara nästan;) /Mackan | |
| Varför inte välja en 330 då? Jag måste säga att jag uppskattar "handlingen" som 3-serien har. Du får visserligen en något mindre bil men mycket fina prestanda. Och en 6:a. | |
| Onekligen en fin bil MEN den är för dyr, 500 tkr! Tycker bmw prisat bort sig lite på den faktiskt. | |
|
Varför skulle man inte kunna jämföra en 3-serie med en 5-serie i fråga om komfort eller känsla av kvalité? Det är ju ungefär som att säga en 5-serie inte kan jämföras med en 3-serie i fråga om körglädje. __________ Mvh Grelle |
|
|
>>Grelle För att det är lika stor skillnad mellan 3an och 5an, som mellan 5an och 7an. Med ditt resonemang skulle ingen åkar runt i nått annan än 1 lr 3 serie. |
|
|
Sätt dig i nya trean. Känn på reglagen, känn på konsolen där idriven sitter, öppna handsfacket. Kör bilen, lyssna på vägljudet. Ovanstående faller till femmans fördel tycker jag. Vad gäller körglädje, är väl individuellt. Jag attackar inte innekurvor:) Testa gamla trean e9* mot f3*, tycker faktiskt e9* står sig väl även där. Dom har gjort något med styrningen/utväxlingen i f3* som gör att man tappar känslan av precision på något sätt. |
|
|
Storleken? Sen så kan det säkert vara skillnader och det är det nog, men att de inte ens ska gå att jämföra? Sen att skillnaden mellan 3,5,7 ska vara lika stora köper jag inte. Okej, jag kör eller åker ytterst sällan 7-serie. Men är skillnaden mellan 5 och 7 lika liten som mellan 3 och 5, varför betalar någon då 300kkr mer för en 7-serie? 330d 424kkr 530d 467kkr (med automat) 730d 793kkr __________ Mvh Grelle |
|
| Hade en F31 förra veckan och hade förra våren tillgång till en F11 i tre månader. Även om F31 blivit större tycker jag det ändå är rätt stora skillnader dem emellan. 5-serien är fortfarande överlägsen F31 vad gäller komfort. Man sitter mycket bättre och fjädringskomforten ligger en klass upp. Den är betydligt mer stabil än 3:an i högre hastigheter och inte alls lika känslig för vind. | |
|
Macan, har redan gjort det. Vad tror du jag baserar mitt resonemang på? Av E90, F30 och F10 så tycker jag styrningen i de två 3-serierna är bra. F10 lämnade övrigt att önska, lite väl mycket dödläge i mitten för min smak. __________ Mvh Grelle |
|
| Grella, vad vill du ha sagt här igentligen?:) | |
|
Du frågade om tankar och idéer, och det fick du. Min poäng är att det du räknade upp som hinder för en 3-serie är överdrivna och jag förespråkar en 3-serie, istället för en A6, om du inte vill ha en fem-serie i.o.m. dess kommande facelift. __________ Mvh Grelle |
|
| Jag är inte helt säker men har för mig att faceliften kommer from v23 | |
|
Hej! Har haft E39 några år , bytte till en E91:a bara för att prova på och för att inte vi behövde så "stor" bil. Men vi tänkte att vi vill ha lite mer "bekvämligt" och testade några 5:or årsmod-11 visst bekvämare är de men vad har hänt med 5:orna jämförbart att sitta hemma i stresslesen körkänslan fanns ju inte överhuvudtaget, det är ju inte vad man förväntar sej av bmw, som sagts tidigare på ap så går det lika bra med mersa... Provade F31 modellen, den har ju allt som inte 5:an har av körglädje |
|
|
F10/F11 har ju inneburit att 5-serien närmat sig 7-serien rejält med allt vad det innebär - mer komfort men mindre körglädje. F30/F31 har åandra sidan tagit ett kliv närmare 5-serien i andra änden av skalan...så såvida komfort inte är den enda parametern känns nuvarande 3-serie som det bästa alternativet. Står själv inför samma val...F31 eller F11, har varit helt övertygad om att valet skulle bli F11 men efter mycket funderande och en hel del långturer i båda alternativen övertygats av 3-seriens alla fördelar; smidigheten, utrymme i förhållande till storlek, körglädje, prestanda m.m. /J.I. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.