|
|
|
|---|---|
|
Hej! var och tittade på en bmw 5 serie med M paket o allt man vill ha idg... såg att på listerna som går upp på sidorna av om vindrutan så var listerna typ erjade eller nåt liknande... inte mycket men dock noterbart... ska väl läggas till att bilen rullat 13000 mil... det var shadowline lister runt om... är den här erjnimgen nånting som man ska ta sig en funderare på eller är det kanske normalt på dessa bilar?! kanske en enkel match att bara slipa bort å fixa? | |
|
Ursprungligt fel, går ej att rubba/polera bort - kommer att komma tillbaka pga dålig renhet i materialet under lacken. Har samma fel själv på "BMW 5-serie med M-paket och allt" på en 2008. De måste byta ut listerna, annars ser det för illa ut. Rubbar/polerar man på det så sliter man ut lacken, och det blir ännu värre. Det värsta är dock att på min bil, så hade de bara polerat upp det - så det såg OK ut i drygt 6 månader och sedan kom det tillbaka igen. Det strider jag med Bilia/BMW om nu. Vet att de har bytt listerna på många bilar - detta är ett känt problem inte bara på 5-serien utan även på 3-serien. |
|
| Hade samma problem på min 525DT -08. Polerade bort så det såg skapligt ut. | |
|
Japp, känt fel. Hade det också på min E61:a. Dålig kvalitet, tyvärr. Förenade Bil ryckte på axlarna när jag klagade. ---- BMW CS #6212 |
|
| Kolla under sidospeglarna också. Där kan det ärga riktigt mycket om det vill sig. | |
|
Är tyvärr så att BMW inte riktigt är byggda för att klara svenska vintrar. Vi har ju typ 8 månader vinter med -20, enorma mängder snö och is, samt en massa salt. När man varit nere i europa och sedan återvänder, så blir man ju förskräckt : det ser ut som Sibirien med bilar med flera dm tjocka, smutsiga islager. Tyvärr är det nog så att BMW mer eller mindre skiter lite grann i om det ärgar i Sverige - det är så liten marknad. Hade samma problem med min X5, backspeglarna ärgade - men det slipade vi ner (bort med all gammal färg) och efter omlackeringen har det nu hållit i tre år. |
|
|
Gäller detta endast högglans Shadowline? Jag har endast sett det på sådana åtminstone. Det är mycket vanligt på E39:or med högglans, medan bilar med krom eller matt Shadowline är felfria (eller har någon sett även sådana med bubblor)? Gäller samma sak E60/E61. På E34 som endast fanns med krom och matt Shadowline är detta ett okänt fenomen. Men jag minns att Volvo 240 hade problemet och har tänkt vad skönt att BMW gjort ett ordentligt jobb med sina lister/backspegelfästen, men det var tydligen på 90-talet... Mvh Stephan |
|
| Min var inte shadow line, men listen på A-stolpen såg ut som skit. | |
| Marin: kromlist? | |
|
Min X5 är högglans shadowline. Det verkar som att den blanksvarta ytbeläggningen inte sitter helt tätt, så när det geggar in saltslask på vintrarna så ärgar den underliggande aluminiumen. På min X5 var det foten/hållaren på båda backspeglarna som det ärgat och bubblat mycket på - det såg riktigt fult ut. Dock är alla vanliga lister kring rutorna fina, ingen ärg. Jag var precis ute och inspekterade, och på ena sidans backspegel har det faktiskt kommit tillbaks lite, några mm. Det ser ut som ett stenskott och precis där har det börjat ärga igen. |
|
|
>>Steffe Nope, listen på A-stolpen är mattsvart. ca 2cm bred. |
|
| Ska bli spännande och se om en sisådär 6-7 år vilka dolda fel nya modellern har F10, F11. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.