AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.812

Lastbågar till F31 318 touring integrerade rails

sj
77
sj0blom
Mercedes C220d kombi
Hej!

Finns det någon som vet vart man kan hitta "pirat"-lastbågar som passar min nya F31 med integrerade rails?
BMW ska ha närmare 2.500 kr paret ... undrar om man för guldplatinerade beslag och stänger till dom för det priset ?;-). Dessutom är dom asfula vad jag kan se på BMW:s webb!

Har letat en hel del på webben men hittar inget. Testade dom railsen som fanns på skruvat.se, men dom var för "höga" i innerdelen på fästet så dom nöp inte runt fasningen på railsen.
Har du kollat med Thule?
sj
77
sj0blom
Mercedes C220d kombi
Konstigt att jag inte tänkte på det :-X
Dom har bågar som passar F31 2013!
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag såg den här annonsen idag: Länk

Mvh/ Niclas
sj
77
sj0blom
Mercedes C220d kombi
Problem solved!

Det blev Thulebågen för 1700 pix. Stabila rör, funkar perfekt, lätta att ta av och på dessutom.
Var lite orolig när jag kom på att jag glömt att kolla om dom var högre än "antennfenan" bak ... men det finns typ 1cm marginal där, inga problem :-)
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Förutom den estesiska biten med kombilooken, vad fyller egentligen railsen för funktion då man ändå behöver lastbågar till den precis som man behöver det till sedaner utan rails? Varför åka runt med ett "staket" 24/7, som bara adderar onödig vikt och ökar luftmotståndet då, då man ändå inte använder dom så överdrivet ofta?

Om vi skiter i smaksaken, vad är fördelarna rent praktiskt för er med rails? Enklare att montera bågarna? Kanske mindre risk att skada taket vid montering av lastbågar när man har rails?
Är nyfiken på hur folk resonerar kring det där då jag själv valde bort dom i min specc av estetiska skäl men även för att jag aldrig har för avsikt att lasta nåt på taket.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Vitoco, du har väl små hål du kan fästa lastbågar i? I så fall är ju enda fördelen med railsen att man kan sätta bågarna "var som helst".
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Micke, japp det stämmer. Men ok det kan ju vara en väldigt viktig fördel om man faktiskt använder sig av dom ofta. Då har man med rails möjlighet att köra med någon kortare/mindre box kanske, och även att man kan skjuta fram/bak bågarna för att optimera lastupptagningen av en box som lastats med olika tunga föremål osv.
Anledningen till att ha takreling på en F31 är att varken BMW eller Thule erbjuder något takräcke som passar för touring utan takreling. Så om takreling saknas är det i dagsläget inte möjligt att montera en takbox eller köra någon annan form utav last på taket.
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Köpte BMW original från salesafter för ca 1200:- inkl frakt
Mi
1.167
Micleg
Har någon testat Thules till F31 då? Är dom lätta att sätta dit och ta bort? Ibland är det så tillkrånglat och kräver insexnycklar etc. Thules till min E90:a skulle dras fast i hål rakt uppifrån ner i taket på bilen och var ett pain in the ass att montera.
Mi
1.167
Micleg
Menar om någon testat railsvarianten till F31...
sj
77
sj0blom
Mercedes C220d kombi
@Micleg
Yepp, som jag skrev tidigare så köpte jag Thule till min F31.
Superlätta att montera, medföljer en insexnyckel, problemfri skruvning från sidan som går på några sekunder. Därefter trycker man på en låskåpa (om man vill låsa).

@Freude am Fahren
Hur sjutton kan dom sälja till det priset till en F31 ... talar du verkligen om bågar till F31?
BMW Solna tar ju det dubbla!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.