|
|
|
|---|---|
|
Har idag ett tjutande från framdelen av motorn som följer varvtalen så det är antingen remmen eller någon av remskivorna som gett upp skulle jag tro. Dock så låter detta inte ständigt utan det kan komma och gå lite allt eftersom. Ibland kan man "chocka" den till att bli tyst om den tjuter genom att hastigt trycka ner kopplingen och släppa. Detta fungerar då bara ibland. Så nu är då frågan, är det remmen eller en remskiva som låter? För mig låter det mer logiskt att det är remmen som slirar ibland för om det vore en remskiva som kullagret har pajjat på så borde den låta ständigt? Har jag rätt i detta? Någon som har erfarenhet? Jag vet att man kan undersöka det genom att riva det, ta bort remmen och skruva för hand på remskivorna. Men då det är kallt ute och jag har kallgarage så slipper jag gärna riva det två gånger för att först undersöka vad det är och sedan för att byta ut det. | |
|
Det är troligen ett lagerljud du hör - så någon av remskivorna, vattenpumpen AC-pumpen eller generatorn. Är det en remskiva kan man oftast fetta om lagret genom att demontera remskivan/lagret och sedan peta ut en fettätning och göra rent lagret så noga man kan och sedan i med nytt fett och på med tätningen igen. När byttes vattenpumpen? Den kan ge upp utan större förvarningar och då kan axeln bli lös och släppa ut vattnet rätt snabbt samt göra att remmen slår sönder saker. Pumpen gick på min E46:a förr-förra året och det var mer tur än skicklighet att det inte blev värre än byte av pump och rem! Bytte samtidigt en remskiva med lager och fettade om ett annat lager. Den lät även lite från generatorn (gnissel) förra vintern och i november eller så förra året gav generatorn upp pga utslitna kol - tror det var dom som lät för efter regultor/kolbytet har generatorn varit tyst och fin. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.