AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.622

Köpenhamn under rusning.. (Bron eller HH?)

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Ska inom den närmaste tiden ner till Berlin, men kan inte riktigt bestämma mig för vilken väg jag ska ta..

HH + Gedser/Rostock?

Bron + Gedser/Rostock?

Eller ska man ta Rödby/Puttgarten?

Hur är rusningstrafiken runt Köpenhamn?
- fastnar man i köer om man väljer HH?

Hur är sträckan Puttgarten-Berlin nu för tiden?

Mentalt är det ju alltid bättre att hålla bilen i rullning, men frågan är om man kan köra in den extra sträckan som bron+Rödby innebär?

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Gillar du köer är CPH ett bra ställe men om du kommer från brohållet så svänger du av "tidigare".
I Duskland är det ju i princip alltid kö

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

E47/E55 runt Köpenhamn (Motorring 3) är numera en parkeringsplats mellan 07.30-9.00 samt 15.30-17. Riktigt sega köer i båda riktningarna och jag skulle räkna med minst 20-30min extra jämfört på sträckan runt Köpenhamn om du är där vid rusningen. På övriga tider eller helger är det racerbana istället :-)

Jag skulle också undvika fortsättningen av E47 söder om Köpenhamn (mot Köge) mellan 15-17 - detta är troligen Danmarks värsta trafikfälla trots 4-5 filig motorväg...Denna slipper du alltså inte även om du väljer bron istället för HH. Men kör du här utanför rusningen är det inga problem.

Jag hade sedan valt Gedser-Rostock.
Sträckan Puttgarten-Berlin börjar med typ 6-7 mil "tysk landsväg", därefter är det motorväg hela vägen till Berlin, körde den sträckan i somras. Tidsmässigt är det snabbare att välja Rödby-Puttgarten, dessutom går färjorna typ var 15 min, iaf på sommaren...Körde genom Berlin (motorvägen) "mitt i sommaren" runt 16-tiden, inga nämnvärda köer...
ka
14
kanterberg
320D xdrive Touring
Kör alltid Rødby-Puttgarden av de skäl som listats ovan; det går snabbare och båtarna går oftare. Körde sträckan för några veckor sedan och under vintersäsongen avgår de kvart i och kvart över från Rødbyhavn. Enkelbiljett 71 EUR om jag minns rätt.

På den tyska sidan invigdes en ny sektion motorväg på A1 i somras, så motorvägen börjar bara någon mil från färjeläget. Kan därefter rekommendera att köra av A20 till Wismar, sedan A14 och A24 mot Berlin. På A20 och A14 (nybyggda på EU-pengar) är det i huvudsak fri fart, med undantag av en gammal sträcka DDR-motorväg utan väggren där man av säkerhetsskäl sänkt hastigheten till 130 :-)

Jag hade iofs tur med färjan, men körde Kph-Berlin på ganska exakt sex timmar.

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Tack för alla svar. Det känns som att bron + rödby är den mest bekymmersfria vägen.. Om man inte kan tima Gedser färjan precis. Enligt Google är det 123 mil via bron+rödby. Vad tror ni om 10h? ;-)
Karl-Hilding
Köra ofta ner till Tyskland.
Smidigaste är som ovan, bron + Rödby-Puttgarten.
Går säkert med 10h om man inte fastnar i trafiken. Tyvärr är ju också E60/E20 mellan HBG-Malmö ganska trög ibland. Inte så mycket köer men mycket trafik men många bilar utan backspeglar vilket gör det svårt att hålla ett högt snitt...
Du får återkomma med tidsrapport :-)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hej Andreas

Definitivt över bron, då slipper du trafiken mellan Helsingør och København.

Gedser - Rostock: 1t 45m, ca avgång var annan timme.

Gedser är den närmsta vägen. Sthlm -> Gedser (över bron) 80 mil. Sen är det motorväg hela vägen (23 mil).

Rødby: 45 m, avgång varje halvtimme.

Över Rødby gäller följade: Sthlm -> Rødby (över bron) 81 mil. Sen är det landsväg i 2 mil ca och motorväg resten av vägen. Kör A1 - A20 (mot Wismar) - A14 - A24 (40 mil).

Jag föredrar vägen över Rostock, även fast jag gillar att köra istället för att ta en längre färja. Det är mindre trafik den vägen och så snart man kommer av färjan i Rostock är det motorväg.

Körde Österrike -> CPH förra veckan över Rødby, möte i Rostock nästa vecka, och veckan därpå sticker jag till Österrike igen över Rødby.... Lite för mycket Scandlines för min del just nu ;-)

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
6h och 5 min till Rödby från Sthlm.. Nu Schnitzel innan Autobahn får visa vad som erbjuds.. Drinkbord bokat till kl 0030. :-)

/Andreas
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
9h och 40 min blev det till slut - hade gått att kapa 20-30min till, men det var ett jäkla snöande en period..

/Andreas
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Tid inkl båt..

/Andreas
hehe trevlig resa :D
Varför gå ut i Stockholm när man lika bra kan dra till Berlin för en kväll? :-D
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Måste ha gått bra fort från Puttgarden till Berlin? Smakade drinkarna bra? ;)

Påminner om min resa Stockholm-Antwerpen ToR under en helg i oktober. På pricken 150 mil dörr till dörr. Det tog 11h30m. Ibland har man bättre genomsnittshastighet genom Sverige än t.ex. Tyskland pga. alla vägarbeten och den relativt höga trafikintensiteten på vissa vägavsnitt.

Mvh/ Niclas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.