AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.526

Broms som ligger på ibland

Sp
151
Spectre
330e 2020
Har en 118D 2007-10 som gått 10500 mil. Det nu hänt ett par gånger att det luktat broms när jag stannat, har faktiskt inte känt något motstånd vid körning så bromsen har nog inte legat på så mycket.

Är det vanligast med handbromsen eller färdbromsen som hänger sig på BMW? Själv gissar jag på glidpinnarna på oket till färdbromsen som blivit "tröga". Detta eftersom handbromsen förmodligen inte använts vid dessa tillfällen och just bakbromsarna används sparsamt så därför blir inte glidpinnarnas rörelse så stor och därför hänger de sig kanske lätt.

Bör BMW-handbroms användas frekvent eller bör man avstå från att dra den på vintern? Har tidigare haft AUDI och deras skit bromsok blir kassa i handbromsfunktionen hela tiden (bytte typ tre fyra ok på 10 år). Audis handbroms sitter i oket och är inte back-variant som BMWs som kanske därför är driftsäkrare (?).

Tacksam för åsikter angående ovanstående.

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Det är möjligt att bmws handbroms är mer driftsäker för jag har då aldrig märkt något av att den legat på, dock så är den ju helt värdelös, även när man drar i handbromsen är det ju knappt den ligger på.
Sp
151
Spectre
330e 2020
För övrigt undrar jag om det är bromsbeläggssensorer på alla modeller och då i synnerhet 118d? Har inte kollat men undrar så man inte väntar för länge med byte av dessa.
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
Spectre: Kan det inte vara lukten från rening av partikelfiltret du känner? Om den är igång då jag stänger av så luktar det kraftigt bränt från bilen.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är troligen antispinn som motionerar dina bakbromsar! Det är väl vinterväglag där du bor.
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
Antispinn lär inte bromsa så kraftigt att lukt uppstår

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Är fälgen varm?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Visst luktar det om bakbromsarna om du nyttjar bilen och inte har fullgott fäste vid start. När jag kör aggressivt i vinterväglag med min E90 så luktar det bränt om bakbromsarna och det beror på att antispinn får arbeta. Det har det gjort med flera bilar före den!

Sp
151
Spectre
330e 2020
Det var beläggen som rostat fast i hållarna.

Dock får jag felkod nu när jag bytt olja och grejat med bromsarna. Det kommer nåt bild på displayen med bil upplyft i lift och sedan när man kollar service info så ser man symbolen för bromsbelägg bak och där står inga kilometer utan bara streck så den menar väl att detta skall fixas nu. Bromsarna är ju ok men detta måste väl nollställas på nåt sätt?
Tacksam för hjälp! Kan man nollställa själv?
Sp
151
Spectre
330e 2020
Har nog fattat efter att hga googlat och kollat i Haynes.

Kan det stämma att bromsbeläggssensorerna måste bytas när man haft dem av från belägget? Det verkar som dessa förstörs när man tar av från belägg? Nån som vet? Kan man möjligen lura bilen och koppla bort i andra änden på sensorn också så att bilen tror att man bytt hela sensorn?
Sp
151
Spectre
330e 2020
Funderar på att kortsluta slitagevarnaren och därefter reset av felmeddelandet.
Erfarenhet av detta? Funkar bra?

Dock kanske inte dyr att köpa. Nån som har koll vad den kostar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.