AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.219

Import 118d , lönt?

Hej
om man vill ha en 118d med billiga skatt så ska den vara av modell 08 eller nyare om jag har fattat det hela rätt.
Hur är det om man importerar en från tyskland ??
* är det värt det, skiljer priset så pass?
* var köper man en smidigast (tyskland)
*hur vet man att det blir en 08 när den kommer till sverige dvs så låg skatt som möjligt

Dom verkar gå att få tag i runt 100-110' här i sverige och en del för runt 85, privatimporterade.

Känns lite lockande med en snål bil.
finns ju dock många andra småbilar, men kanske inte med samma känsla och klass.
Helt ärligt känns det som att bilar i Sverige idag är billiga.
Köp bra innan Mars, när våren kommer tror jag att det blir dyrare och färre objekt ute.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det kan nog stämma med ca 100 för en svensksåld i Sverige och ca 85 för en tysksåld tyskland, och då är det ju knappt värt pengarna och besväret, eller hur? Gamla 1-serien är på väg att bli rätt billig nu.
Ja 85' och uppåt, är ju priset i sverige för en import.
i tyskland finns dom ju från €8000 (ca69 000:-) men då väljer man ju kanske bland fler och finare ex, vet inte hur krångligt det är att ta in en privat och vad det kostar i avgifter osv
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det är inte krångligt, men absolut inte värt besväret för 10-20'. Tänk på att bilen kommer vara mindre värd än motsvarande sv-såld bil när du säljer den.
118d är en standardbil och det finns massor till salu i Sverige. Även KVD brukar sälja nån/några varje vecka.

Mao...skit i import...köp hemma.
Vill du ha någon speciell utrustning eller ovanlig färg då kan du leta i Tyskland (köp endast bilar med värmesitsar och lite mer utrustning inte som den röda 07an för 83tkr den saknar värmesitsar...)

Den här 12900milers 09an med xenon, sportstolar med värme, klimaauto, PDC, glastaklucka kostar 102tkr hos en auktoriserad handlare Länk

Vill du ha bakdörrar är väl denna "bästa" val i Sverige Länk

Vid köp i Tyskland kolla tillverkningsdag genom chassinumret då vet du åldern görs med fördel på importbilar som redan finns i Sverige, köp av auktoriserad BMWhandlare jämför gärna vad motsvarande bil kostar hos en svensk BMWhandlare, den här känns inte prisvärd jämfört med den tyska Länk

Stephan

Sannslöst obehaglig inredning i den länkade Tysklandsettan... Bland den mest misslyckade interiörkombon jag sett - ljusgrått innertak, svart konst?läder, rött tyg och bruna lister, usch
Provkörde en manuell 116D -11 på firma idag, lite besviken över hur högt motorljudet var inne i kupen, kör normalt en Audi A6 2.4 -98 Automat.
Annars kändes den helt tillräcklig för att transporera runt 1 vuxen och ibland 2 barn på elegant och ganska sportigt sätt.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Det är inte alltid en ekonomisk fördel med att importera, om man ser till "vinsten" (nästan alla bilaffärer är förlustaffärer). Det finns dock några saker jag importerar mina bilar för:

# Rostfri = Ingen salt och knappt minusgrader i sydtyskland. Det gör mycket på en begagnad bil.

# Underhåll och service = Jag tror att service är bättre utfört i tyskland, de verkar ha högre yrkesstolthet helt enkelt.

# Unfallfrei = Skriver och säger de det, då är det okrockad bil. Kan du nånsin få reda på om en SV-såld bil är okrockad? Svar = NEJ!

Osv.

Men det är min uppfattning.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Lite varning för paranoid :-)
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Jag letar just en 118d och tycker nog att det är en inte helt obetydlig prisskillnad mot Tyskland. Dock ska sägas att jag mest har tittat på bilar av årsmodell 2008 eller nyare och med max. 7-8.000 mil på mätaren. Skillnaden kanske blir mindre ju längre bilen har gått?!

Hur viktigt tycker ni miltalet är på en bil som denna? Generellt sett håller jag med om att bilarna i Tyskland verkar skötas och servas bättre än i Sverige. Normalt sett brukar de också vara väldigt välutrustade, vilket av någon anledning inte verkar gälla just denna bil.
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Jag brukar vara en stor förespråkare av import eftersom jag själv haft goda erfarenheter av detta (generellt bättre utrustade och underhållna än svensksålda).

För en bil i 100.000 kr klassen är det emellertid inte värt besväret.

Eurokursen ska vara fördelaktig, bilarna ska kosta 200.000 kr + samt gärna ha stor och bränsletörstig motor. DÅ kan det vara lönt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.