AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.254

Larmar utan anledning, Hjälp!

Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Som sagt, biljäveln larmar på nätterna utan anledning. I natt var det 05:00 och 06:45 enligt grannen. Motorvärmare/kupevärmaren var inkopplad men ej igång, iaf inte 05:00. Jag vet att den har larmat andra nätter också utan anledning.

När jag larmade av i morse så blinkade larmlampan (röda under backspegeln) ganska snabbt tills jag öppnade dörren, ska den göra det? Inte tänkt på det innan.

Finns det någon som vet vad felet är eller som har en lösning på detta fruktansvärt irriterande problem.

Mycket tacksam för svar!!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vanligaste felet är ju att huvudkontakten som inte är tajt nog så den påverkas när materialet i huven ändras pga temperaturskillnader.

Annars är ju kupeskyddet ett problem med kupevärmare igång vilket man får stänga av i dessa fall likväl som man har en hund kvar i bilen.

Larmsystemet är diagnosbart så det borde finnas sparat i minnet vad som orsakat falsklarmet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Ok. Tack! Men som sagt så var inte motor/kupe värmare igång 05:00. Ringde till BMW och dom sa samma sak att man skulle läsa av felkoder för larmet, 950 kr skulle dom har för en felsökning, billigt!

Tänkte bara om någon här hade ett supertips.
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Har också råkat ut för att bilen larmat en gång utan anledning. Kollade med DIS och då var det kupésensorn som hade löst ut. Den gången hade jag inte i värmaren.

Dom är ju ganska känsliga på kupésensorn på e39. Rycker jag ur motorvärmarsladden innan jag larmat av bilen så går larmet. Det känner väl av att kupévärmaren stannar. Brukar alltid stänga av kupésensorn när jag sätter i värmaren nu mera. Har inget löst i bilen så larmet går ju ändå om dom öppnar en dörr för att försöka sno hela bilen.

Ska även säga att det tar ca 1-2 minuter att läsa felkoder på larmet. Räknar vi på 2 minuter och 950:- så tar BMW en timpeng på ca 28500:- på detta jobb :) Med den timpengen skulle man ha en månadslön på 5016000:- :)
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Kommer att larma av i bilen i fortsättningen, det kanske löser problemet. Ja inte är det billigt att lämna in till BMW, det kan man konstatera.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Ska följa upp min tråd för att andra ska få tips också!

Har larmat av bilen nu inuti när jag kört kupe värmaren och det tycks ha fungerat. Glömde dock det igår och bilen började i princip larma direkt.

Ska det verkligen vara såhär, att man inte kan köra kupe värmaren utan att den larmar?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vid ett tillfälle blåste en liten barnlekmadrass ur en sopcontainer som stog några meter bort och lades sig på framrutan på en E39 larmet gick, när jag var på Mallis för en massa år sedan. Min 528 taggade upp till fast lysande blinkdiod om någon slog igen en bildörr på parkeringsrutan bredvid, efter 12 minuter återgick larmet till viloläge(blinkande)
Chefens nya Passat hade samma fenomen före jul när det var rejält kallt, hann sprang en gång i timmen, inna jag talade om att han skulle stänga av kupesenorn. De är väldigt känsliga på gott och ont. Men vet man om det oh inte glömmer avaktivera den så fungerar det ju.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

jag har också problem med att det ibland larmar när jag kör coupévärmaren. Stänger därför av coupésensorn när jag kommer ihåg.

Mvh Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.