AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.369

Ny på forumet, ska jag slå till på en bmw?

Sida 2 av 2
ni
520
niklas100
520d 2008
Janne T menar du att den tar 0.7-0.75 verklig förbrukning ?
Om den bara går 1000 mil/år så måste det ju bli en hel del kortare körningar
Tror det blir svårt/omöjligt att uppnå detta har själv kört 523 och med 90% landsväg kunde den ligga runt 0.8 verklig förbrukning
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Japp, siffrorna jag angav är verklig förbrukning i hans körning..även inkl. korta körningar nu under vintern.

Under sommaren går den inte allt för sällan t.o.m under 0,7l/mil...Verklig förbrukning(full tank- >tom tank->full tank och manuell uträkning)!
Men visst, då är det en hel del långkörning inblandat.

Jag har åkt med honom några ggr...Visst, det är ibland lite frustrerande att åka med honom ty det är en helt annan körning än det t.ex jag "håller på med" i min körning.

Han har aldrig varit över 0,8l/mil sedan han tog ut bilen ny från BMW.

Mvh Janne.

0.7 är en otroligt låg snittförbrukning på en sådan bil, spritmonitor.de är förträfflig vad gäller att se verklig förbrukning och av de 30st 523 som rullar där är det ingen som ligger under 0.8, och det verkliga snittet där är runt litern.

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet att den förbrukningen som farsgubben har på sin vagn är extremt låg, men kör man som han så blir den inte högre..
Tja, han kanske är den som kör "snålast i hela världen" med en BMW 523i-07:a, men så är det.
Vem vet, den kanske går föör snålt...Inte vet jag!

När han ägde min nuvarande bil(523 E39) så låg han åtminstone 1-1,5dl/mil lägre än vad vi/jag lyckas köra den på nu i normala fall..
Han körde med den i Finland långkörning på 0,59l/mil...Otroligt men sant, visserligen hade den bilen ingen ac heller, men kör man extremt så kör man..
Normalförbrukningen för honom var på den E39:an likadant som för hans E60 523..Ca.

Men visst, på nätet kan alla skriva "vad som helst"...Jag försöker undvika att "skriva fel o blåljuga", finns ingen vits med det.
Men jag hoppas och tror att ni förstår att körstilen/körprofilen påverkar förbrukningen...helst på en bensinbil.

Jag kan inte riktigt beskriva i ord hur han kör, men låt mig säga iaf att bromsar gör han sällan och rullar utan gaspådrag gör han "hela tiden" ..där det medges + överskrider sällan hastighetsbegränsningarna etc.

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Måste väl förtydliga ang.hastighetsgränserna...

Menar att>>>> "så vitt jag vet" så håller han hastighetsbegränsningarna, övrig text står jag för.

Mvh Janne.
ni
520
niklas100
520d 2008
Ok det låter extremt är ju tom under deklarerad förbrukning
Oavsett så under normal körning så ska man nog räkna på 0.8-0.9 l/mil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.