AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.370

Ny på forumet, ska jag slå till på en bmw?

Sida 1 av 2
Tittade runt lite på nätet & upptäckte att man får en Beemer för typ samma summa som en Volvo..?
Fasstnade för denna, känns rätt för plånboken, dock har den gått en bit!
Kravet är automat, backvarnare sen bra ljud är inte heller fel!

Har inte satt mig in i E61ans utrustningnivå/prisbild.

Vad anser Ni om denna?
Länk

Micke
Hur länge ska du ha den och vad är din budget?

Några krav såsom Navi, läder, touring etc som är måsten ?

Nej den är inte mycket dyrare än en v70 i vare sig förbrukning, drift eller pris. Något dyrare försäkring kanske.
Missade en rad...pdc och automat är rätt låga krav påv en bmw då kan du nog välja på rätt många.
Jag skulle dock välja en som gått runt 10000 mil så kan du få maskinskadeförsäkring något/några år via fbolaget.

Undvik import eller importerade om du är ny på bmw , enklast så.
Ok, alltså brukar 23-motorerna spöka då du rekommenderar de låga milen?
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Jag tycker det var mycket bil för pengarna, sportstolar i skinn, sportratt. Faceliftad, allmänintrycket såg väldigt bra ut.
Oroa dig inte för milen. Den håller många år till.
Priset var ju helt rätt....
523 är väl en av de bästa motorerna genom tiderna för BMW ?
Visst kan du köra 40000 mil med den lätt, men underhållet är nog mer kostsamt 20-30000 mil än mellan 10-20000 mil. Min personliga ogrundade åsikt dock.
Hur är växellådan på dessa bilar?
Har en V70II 2,5FT-09a jusst nu gått hälften av vad denna som jag är nyfiken på!
Hur ofta är servicen?
Den ska ha gått dessa mil mest på långkörning enligt ägaren, tyvärr har jag en bit att åka så vet inte hur jag ska te mig med miltalet, den ser väldigt pedant skött?!
Hur är det med stereon, kan man utläsa storleken på denna samt om den har AUX,I-pod mm?
Hittar heller ingen motsvarande på mobile.de, finns ingen som gått 19" mil ALLS vid den årsmodellen.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Alltså,..jag tar en BMW före en Volvo alla dagar i veckan, men att gå från en pigg V70 -09:a med mindre än 10k mil till en två år äldre 523 med 18k mil?? Nää :)
Jusst, de e det ja är liite rädd för..!
Hittade denna annars för lika samma, mil VS pris..
Så trots det skiljer endast 10 hästar så menar du att det kommer kännas slött..?

Skulle inte byta bort volvon om den hade haft automat, å då jag började kolla runt så fick man ju en bmw, fasst då har de gått liite längre men ändock en Beemer...

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har haft en E61 som gått 17000 mil. Den såg helt ny ut invändigt och kändes ny att köra.

Har också haft en V70II. Skulle lätt bytt ut den mot en E61 som gått dubbelt så långt. Stenskott ser man inte inifrån ;)

-------
//Lövet
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Nä jag menar inte att 523:an kommer kännas så värst mycket slöare, men jag opponerar mig väl emot att göra sig omaket att genomföra ett bilbyte mot en äldre bil som är dubbelt så använd....man vill väl alltid byta "uppåt"? (Om man inte gör som jag då, och byter för att få loss $$$, men så är ju inte fallet här)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Som kommentar till automatlådan på E61 så är den klart bättre än exempelvis de som sitter i V70II. BMWlådan drar inte upp förbrukningen mer än några centiliter och växlar både mjukt och snabbt.

-------
//Lövet
Synd nu bara att jag inte kunde provköra utan att lägga en dag på resandet..
Iof är denna bättre med tanke på milen; 5000 minde MEN bara 10" mer?!

De ser så jävla(ursäkta) pedanta ut, som nya trots milen!?

Det där med växellåda är viktigt, vill inte ha ryck å sliir..
Denna ja menade
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Svårt att avgöra bara på bilderna. Flera av dem är ju oskarpa också.
Detta är min gamla och den ser ju rätt fräsch ut utvändigt men tittade man nära så visst såg man slitage: Länk

-------
//Lövet
Jag gissar att många som kör bmw är lite mer bilintresserade än den genomsnittliga volvoköraren och de är därför mer måna om sin bil.
Själv funderar jag på att ge min lilla sötnos (550) ett passande tjejnamn men frugan blir nog sne då på mig.
Karl-Hilding
Alltså, om man byter från Volvo till BMW så byter man väl upp sig.
Nästan oberoende om det så skiljer 4-5 år mellan.
BMWs yngre bensinare har ofta fel på spridarna så hör om detta är bytt på denna (och hur många). En tidigare chef hade en 07as 523i som stod en hel del på verkstad för detta och det kostade honom en slant. Nya spridare på alla cylindrar vore mitt krav.

Stephan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Farsgubben har just en dylik vagn(-07 faceliftad 523i)...

Den har bara rullat 5500-6000mil och det enda som jag vet har fixats är två uppgraderingar av mjukvara(fixades under servicetillfällen tror jag det var, åtminstone en av uppdateringarna gjordes iom den vanliga servicen), eldragkroken bytt(garantiarbete) + att alla tändspolar är bytta på garantin utan att det var fel på de gamla s.a.s.(annat än att det visst kunde bli fel på dessa).

Något kabelfix runt batteriet har också gjorts (återkallning).

Men visst, man kan ju inte direkt jämföra en vagn som gått dryga 17000mil med en som inte ens gått 6000mil...
Ville bara säga detta så att man kan checka upp att bilen gjort vissa av uppdateringarna hur som helst..
Men visst, det borde den ha varit "utsatt" för om den är svensksåld iaf.

Drar kring 0,7-0,75l/mil med hans körning(6-vxl manuell dock).

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...över 18000mil var det visst :)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.