AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.018

Fläkt eller fläktmotstånd E34?

za
10
zachary
525i 1990
Hej, hoppas någon kan tipsa mig vad som gått sönder.. Det är nämligen så att det igår började ryka från benutrymmet vid passagerarsidan fram. Tyckte jag kunde se att det kom från mittkonsolen eftersom det finns en liten öppning där. Ingen tung rök, som cigarettrök ungefär. Efter att röken lagt sig upptäckte jag att fläkten inte gick längre. Pratade med en verkstad eftersom jag trodde att fläkten lagt av eller brunnit snarare, och han trodde att det kunde vara motståndet lika väl. Någon som har varit med om detta eller vet? Tusen tack på förhand!

/Johan
bo
42
bowmore
BMW 540ia -94
huj !
har hört nått om nå "fläkt svärd" ska va lätt att byta
& inte så dyrt ca. 1500-2000:-
tror de står nått om de på mekartips på denna sida ?

Tangentbordet är lite svårstyrt, men jag tror att jag har alt under ctrl.
Fläktmotståndet sitter där bakom klädselbiten bredvid gaspellen om du har en bil utan klima, det sitter instucket i fläkthuset så du ser bara kontaktdelen men det är enkelt att plocka ur...
Det kan vara fel på motståndet, men det kan oxå vara så att fläkten har skurit och motsåndet blivit överhettat därav rökutvecklingen (motsåndet kyls av fläkten)..
za
10
zachary
525i 1990
Det borde jag ju sagt, det är AC i den, fungerar inte förvisso men det är alltså bara en knapp med snöflinga på (eller?..). Låter troligt att den skurit, det har luktat bränt lite innan också, när man kört en stund men har försvunnit varje gång. Fyllde på olja nyligen så jag trodde det var lite spill som blev varmt och pyrde lite..
Har du vanlig ac så är motståndet placerat som jag beskrev, har du stora kliman så är det ett styrchip i stället för fläktmotstånd.. Jag hade problem med att min fläkt endast gick på full fart, så jag tog ur motståndet och gjorde ren kontaktytan med lite smärjelduk och sen funkade det igen.. Men det är ju troligt att din fläkt har skurit eftersom att den inte går alls, men innan du ger dig på den så kolla så att det inte har hänt nå´t med motståndet eller att nån säkring har gått, fläkten är inte heller så svår att komma åt om du vill testköra den.. mvh jocke
har precis samma problem/symptom som du verkar ha haft jocce, men folk ger en så jäääävla mkt olika grejjer om vars det sitter, hur det ser ut osv, är helt förvirrad, endel säger att det sitter där du sa, andra påstår att det sitter på andra sidan, nere vid passagerarens fötter typ... får hjärnskador, har ingen bilder lr nåt som går att tyda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.