AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
531

AKUT!!!...DÄCK/FÄLGPROBLEM!!!!!

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
Hej
Gjorde en testkörning med husvagnen vi ska åka på semester med nästa vecka och gjorde upptäckten att när man lastat bilen och vagnen så tar bakdäcket i skärmen när vägen blir för gropig......har 8½x16 och 225/50/16.....tänkte att jag skulle försöka jaga rätt på originalfälgar 15 tum..(tror att nån pratade om krysseker)....nån som vet vad man ska ha för mått och inpressning på såna fälgar..för att allt ska gå fritt??..däcken ska ju tydligen vara 225/60/15.....
Det går inte att lägga in gummibäljar i fjädrarna så den blir lite högre och styvare. Kolla på Mekonomen eller nått liknande!

-ridern-

525i 1990 24V
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
hittade nåt på mekonomen som hette "lastutjämnare"...1234:-..men det står inte vad det är för nåt.....
Är husvagnen rätt inställd då? kan man liksom inte ställa in var tyngdpunkten skall finnas på något vis?
vissa bilar ser ju helt fel med husvagn, har för mig att man kan justera dragstången eller något?? detta kan ju kanske hjälpa dig.

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
joo....skulle tydligen vara ett kultryck på 75 kg..å där håller jag mig.......vet oxå att det gnällt lite på besiktningen att mina däck egentligen sticket ut lite för mycket......
Dom här gummiklossarna eller vad man ska kalla dom kostar inte så mycket, jag tror farsan gav typ 30kr styck och man ska ha 3 i varje fjäder...altså 6 st.

-ridern-

525i 1990 24V
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
har hittat gummimellanläggen nu....49:-/6 st....ska montera dem i helgen....*tackar för hjälpen*....
Hoppas dom hjälper, vet att det finns dom som e lite veka...

-ridern-

525i 1990 24V
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Montera sportstötdämpare eller sk. husvagnsfjädrar detta gör att bakänden blit lite styvare och gör så att däcken inte tar emot kanten....Dom där gummibitarna tror jag inte är en bra långsiktig lösning på ditt problem!
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
har funderat på det där med husvagnsfjädrar..eller sportdämpare, nån som har nåt tips om nåt märke man ska köpa?
Gjorde bara det här med gummina som en korsiktig lösning och det funkade faktiskt bra Gävle-Öland-Gävle med husvagn, tjej, två barn och bilen full med packning.
Det lustiga var bara att några underliga vibrationer som jag haft i bilen (vibrerar ca 3 sek...gör uppehåll ca 3 sek...vibrerar ca 3 sek..osv..osv) försvann sen jag satte dit gummistabilisatorerna?...sen när jag tog bort dem igen så kom vibbarna tbx??.....kan det ha nåt med hjulvinklarna att göra??....nån som har nån ide???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.