AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.921

Billig (?!?) service E61 M5

Min E61 M5 har rullat 10.000 mil och det är nu snart dags för service (enligt iDrive ska den ha oljebyte, fordonskontroll och bromsvätskebyte). Vid 8.500 gjordes stor service med tändstift, mikrofilter och bromsbelägg (plus ovanstående).

Någon som har tips på bra auktoriserad verkstad som gör service billigt (mindre dyrt...)? Bilen är som ens baby så den ska ha god omvårdnad, inga bakgårdsverkstäder.

Blir en omgång nya sommardäck till våren också. Ny koppling och svänghjul blev det i november. Är inte billigt att äga sådana här bilar. Och då har jag inte ens nämnt soppatörsten ;-)
Är det för resten någon som har koll på den generella servicefrekvensen? Jag vet att det är bilen som talar om när det är dags, men någon har ju programmerat bilens serviceindikator. Min erfarenhet av "intelligenta" serviceindikatorer är att de inte alls är särskilt intelligenta och att servicespannet är rätt tight i mil räknat. Någon sa att BMW baserade servicefrekvensen på bensinförbrukningen vilket lär ge en näst intill perfekt korrelation med antal körda mil (lite mer på Nürburgring kanske....).
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Ja det är bensinförbrukningen som styr när det är dags för service. När ett visst antal liter är förbrukade så säger den till om service.
Vill minnas att min 740 var inställd på 3000 liter när jag kollade med Carsoft.

Kallstarter och hårdkörning = högre förbrukning = tätare service.

Ja, 3.000 liter kan mycket väl stämma med min bil. Strax efter förra servicen (8.500 mil) indikerade den 2.000 mil till nästa oljeservice. Bilen har 1,50 liter/mil i officiell förbrukning. Men det ligger en bra bit över i verkligheten, jag ligger väl på runt 1,80. Och då kryper ju servicefrekvensen nedåt 1.500 mil.

Men man köper inte en sådan här bil för att den är ekonomiskt. Men bara det här att behöva tanka stup i kvarten (efter 35 mil) gör mig tokig - trött på bensinmackar.....
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det här med att tanka jämt är mer irriterande än man kan tro. När jag ska transportera mig med motorcykeln så går det lätt snabbt, men att behöva stanna innan 30 mil och tänka gnager ju i en. Speciellt när man kör 2-1 vägar när man ser lastbilarna man precis kört om, passera förbi.

joxgbg
M3 CP -17
Håller med dig Grelle, det var egentligen inte ekonomin som knäckte mig med min M5 E61, det var att det blev psykiskt påfrestande att tanka... Bilade ner till södra frankrike med bilen, och det var helt grymt att köra en sån bil under dessa förhållanden. Men det blir så konkret att pengarna rinner ur fickorna när man får tanka var trdeje timma!

Men back to topic: Är det verkligen så noga vem som byter oljan och bromsvätskan? Det skiljer ju liksom ingenting att byta olja och bromsvätska på en Polo eller en M5:a, så länge man använder rätt vätskor. "Fordonskontroll" gör du väl vid besiktning? Att det är en 22-årig kille som gått fordonsprogrammet utklädd i BMW-overall rättfärdigar inte deras kostnader enligt mig. M5 E61 är ju trots allt en bil, inte en rymdraket.
Stämpeln i serviceboken är värd en slant den dagen bilen ska säljas....'

Men visst, oljan kan vem som helst byta.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Frågan är om en stämpel i boken är värd så mycket mer än en anteckning i boken tillsammans med kvitton på rätt olja och rätt oljefilter?

Bilen har trotts allt gått 10.000 mil och är kanske 6 år? gammal redan i dagsläget?

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
+1 Tor.

Fast det är ju vad jag tycker. Finns många som tycker att BMW MÅSTE ju göra allt som har med BMW att göra. Folk tror (vill tro) att det är rymdraketer.

Fast de går ju som rymdraketer!

Heja Fuglesang!

/CF, NASA
Ja
153
Jakobenkvist
Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002
BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010

Folk är löjliga med stämplar från BMW. Hittills av de 4 M-bilar jag haft har ingen öppnat boken, dock bör där ju vara en stämpel från någon auktoriserad verkstad.
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Lämnar hellre till enmans-firma än förenadebil.

Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Need4speed i Malmö är duktiga på BMW...och bra pris har jag hört.... :)

Jag gör dock allt själv på mina bilar och bytte precis svänghjul, koppling och urtramplager på min m5e6...och det behövdes egentligen inte göras.

Jag gjorde det för att jag hade klonket vid nerväxling på låga varv.
Symptomet var samma som innan bytet, och efter många timmar med INPA så hittade jag rätt sätt att fixa problemet...

LotechM3: Det låter intressant, hur fixade du problemet med INPA?
Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Olika kalibreringsrutiner i INPA programmet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.