AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.286

E39 540 Läckande kylare

Hej

Jag har en 540 -00 som jag får "check coolant" meddelande på. Har kontrollerat mängden som var låg, efterfyllt och meddelandet försvann. Därefter har meddelandet kommit tillbaka och det ser ut som att det är kylarvätska under expansionskärlet och eller kylaren.

Nu önskar jag lite tips hur jag ska gå tillväga. Erfarenhetsmässigt,
* vad är vanligaste läckagepunkten?
* hur gör jag för att enklast stegvis utesluta vart problemet ligger?

Kan tänka mig att lämna in bilen för reparation men skulle gärna göra lite förarbete och beställa delar osv för att få det lite billigare, vart är det bäst i karlstad med omnejd att lämna in sin bmw?

Hoppas det inte blev för rörigt eller att det finns en uppsjö av trådar som jag borde läst innan jag posta... länkar tas emot tacksamt (första inlägget på forumet)
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Hej! Såhär står det i Begagnatguiden för 39 ( Länk ):

Kylaren är en punkt som bör granskas noggrant på ett tilltänkt objekt! Kylaren till E39 har delar som är tillverkade av plast, vilket inte håller lika bra som metall. Det är inte helt ovanligt att plasten till kylaren och även expansionskärlet vittrar sönder. Problemet verkar främst drabba alla E39or tillverkade fram till september-98 samt 540 i alla årsmodeller. Det är även vanligt att det läcker kylarvätska från en givare, precis under expansionskärlet och drabbar oftast 540i. Ett annat vanligt fel är att kylaren på grund av högt eftertryck (när motorn stängs av) deformeras och trycks isär när den blir äldre. Bild på skadad kylare: Länk

Vänligen
Mattias
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Låter som expansionskärlet. på mitt uppstod en liten knappt 2 mm stor spricka. Enkelt att byta.
Jag gjorde ett mektips som finns under Gör Det Själv sidan.

Mvh
Göran
Tack, läste den tidigare idag. Men hur gör jag för att få reda på vilken av dom det är? Är det bara börja demontera exp-kärlet och börja inspektera eller?
Har inte lärt mig forumet riktigt ännu, den jag svara var första svaret. Ja det blir väl att köpa exp-kärl och byta ut det och se..
to
207
toson
540iAT E39 -00
Jag har haft ett smygande läckage av kylarvatten under längre tid, men inte hittat var läckan fanns. Plötsligt, strax före jul naturligtvis, var det "tomt" på vatten och när jag fyllde på så droppade det under expantionskärlet och vid närmare koll kunde man se att det kom från nivågivaren!!!??
Tog ur den (det var inte lätt) och då forsade vattnet ur hålet där den satt.
Den funkar så att givaren sitter i ett "rör" inne i tanken, som är tätt så att vattnet inte kommer i kontakt med den, den känner bara av nivåflottören.
Röret givaren sitter i hade spruckit i smådelar som ramlade ut, så det var bara att byta tanken. Köpte på "Skruvat" som hade både tank, givare och lock, levererat dagen efter för c:a 800:-.

Nu är den HELTÄT och var ganska lätt att byta enligt beskrivning i "Gör det själv" avdelningen, dock lite kluriga fästen och svåråtkomligt.

Dock har jag ett problem kvar, då den fortfarande envisas med att säga att "vattennivån är låg" trots att allt verkar OK.

Toson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.