AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.234

e39: bensinstopp, bränslepump fungerar!

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Var i väg en runda och handlade med min e39 Touring. När jag kommer tillbaka till bilen och startar den så går den igång och sedan dör efter 5 sekunder. Efter det så stod det bara och matade på startmotorn utan att tända.

Jag fick bogsera hem bilen. Laddade upp batteriet och testar att starta, den tänder inte men startmotorn går runt somd en ska.

Testade att skifta relä i bakskuffen vid batteriet, ingen gnista.

Tog bort baksätet och mätte kablarna som sitter på pumpen. Inget utslag på pumpkablarna men konstant 8.5V på tankmätaren.

Kopplade två kablar direkt från batteriet och pumpen surrar. Testade att vrida om tändningen och motorn går igång direkt! Lät motorn vara igång för att jag kanske gjort bilen sur innan.

När motorn var igång gjorde jag en check med Carsoft 6.5 och hade en massa fel så jag nollade felkoderna och gjorde om testet, nu utan fel.

Tog bort kablarna från batteriet och bilen dör efter 5 sekunder.

Sätter tillbaka kontakten för att testa men motorn går inte igång.

Har checkat säkringar men inte funnit någon som brunnit.

Vad kan det vara för fel? Och hur felsöker man om nu inte pumpen får ström?

Kan det vara så att pumpen ändå är defekt jämntemot elektroniken i bilen och går bara för att jag matar med ström direkt? Men i så fall borde det ju vara något utslag på kablarna till pumpen?

Hjälp mig för jag vet inte var jag ska fortsätta utifrån denna situation. Kan ju inte köra med direktkopplade strömkablar till bränslepumpen :-D
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hur mkt bränsle har du i tanken? Är det runt 15 liter testa att tanka i 5-10 liter... Det sitter en intern "sugstrålepump" i tanken som pumpar bränslet över kardan. Det är inte helt ovanligt att denna går sönder.

Mvh H
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag har ca 35-40 liter i tanken. Men om jag nu ansluter 12V till pumpen och den snurrar och leverar bensin till motorn, har då sugstrålepumpen någonting med det att göra?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Var kanske lite för snabb... Det låter som att bränslepumpsrelät gett upp.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
OK.

Eftersom det är samma relä till bakrutetorkaren som till bränslepumpen så har jag testat att skifta dem. Samtliga tre fungerar när jag testar bakrutetorkaren. Eller det går kanske inte att "felmäta" på det sättet?

Det kanske är så enkelt att det är en kabel som gått av på vägen från relä till pump?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Säkringarna hela ?? Se om du har nån matning till reläet, kan ju även vara fel i reläsockeln.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Hej Hasso, länge sedan :)

Jag har kollat säkringarna och alla är hela. Kan du tipsa mig hur jag går tillväga för att checka matningen till relät? Ska det volt eller ohm-mätas och viika värden bör man få?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du får plocka bort reläet och mäta i uttagen så du har 12V spänning, dels direkt matning samt även matning i startläge som kommer från DME och EWS. Sedan ska du nog kolla jordning (brunt kablage) och kablaget vid pumpen.

uttag 30 från säkring F54 15a direktmatning.
uttag 87 när reläet är draget är matningen till pumpen, den kan du ohmmäta från reläsocklen till pumpanslutningen (med reläet bortaget)

Sedan har du manövern till reläspolen uttag 85 som jordas via DME (när en transistor påverkas med klarsignal från EWS )och matas från säkring F31 10A till uttag 86 som också måste kollas.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Suverän info Hasso. Ska bege mig ut och kika på det nu på förmiddagen och hoppas att jag finner ut något positivt. Köpte på mig en extra bensinpump, i fall att..., som är på väg med posten.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Kollade du anslutningarna inne i bränslenivågivaren, kablarna som går vidare till bränslepumpen? De har en förmåga att brinna av inne i krympslangarna. Det har hänt mig två gånger. Jag köpte ny bränslepump i onödan första gången det hände.

___

Min bil: Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag anslöt 12V direkt på stiften där kontaktdonet sitter. Eftersom pumpen snurrar och levererar bensin så förutsätter jag att pumpen är hel. Bilen går ju i gång på första gnistan när jag matar 12V på bränslepumpanslutningen.

Om det är kabelbrott vid anslutningarna i tanken så hade väl inte pumpen fungerat?

Jag dubbelcheckade i går innan jag slutade att felsöka, att koppla på voltmätaren på kontakten för bränslepumpen. Det är ju totalt 4 kablar. Det blir inget utslag på de två tjocka kablarna som driver själva pumpen men de två tunna till tankmätaren ger ström när jag har nyckeln i läge 1 och läge 2.

Ska ut nu och dubbelkolla säkringarna och mäta reläsockeln.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag var ute och demonterade den bakre säkringsplattan och kollade alla kablar samt mätte i reläsocklarna. Inga märkbara fel. Bytte säkring 54 som är till bränslepumpen, den såg hel ut (mätte aldrig själva säkringen) men bättre att vara på säkra sidan.

Sen växlade jag om reläerna en gång till och hörde om de klickade som de skulle. Ett av dem klickade inte och naturligtvis var det reläet som jag bytt innan och som nu satt på bränslepumpens reläplats. Bytte plats med torkaren och sätter på tändningen, torkaren fungerar inte längre. Vrider ytterligare på nyckeln en gång till och hör nu att bränslepumpen surrar. Startar och motorn går igång (blush)...

Så nu fungerar bilen igen. Summa sumarium, man blir lätt ställd när en sån här sak händer och man tror sig gå igenom allt systematiskt första gången och lägga prioriteten på fel sak. Alltid bättre att börja i rätt ände och gå framåt. Lätt att vara efterklok .-)

Tack alla som ville hjälp. Speciellt tack till Hasso som fick mig att gå tillbaka och tänka efter och felsöka ytterligare en gång innan jag rev i bränslepumpen. :-)

Det finns ju tre likadana relä i skuffen. Ett går till bränslepumpen, ett till torkarmotorn. Var går det tredje till?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Skönt att det löste sig! Då fick jag rätt tillslut... :-)
Bra feedback!

Mvh Håkan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.