|
|
|
|---|---|
|
Hej. E60n har haft kass batteri hela tiden sen det blev kallt. BMW ville ha närmare 5000 för byte inkl kodning, detta är en kostnad jag inte gärna tar just nu. Jag har en batteri från en skrotad E46a ( BMW orginal ) på 80AH, skulle man kunna kasta dit det batteriet så länge? Kommer IBS osv att ställa till allt? Det batteriet är fräsht och brukar kabla igång E60n fint när orginal batteriet på 110AH är slut.. Vill gärna inte skada bilen, så frågar här innan jag byter :) | |
|
Jag bytte på min för inte så länge sen från 90 till 100 och ingening hände, och vet andra som också har bytt utan problem. Jag satte för övrigt dit en biltema |
|
|
Jag bytte batteri själv, utan att koda in det nya, förra vintern. Resultat, fick byta bateri ytterligare en gång ca. 11 månader senare samt 3 batteri kablar. Ytterligare 1 månad senare visade det sig att även generatorn tatt skada, och fick bytas. Enligt BMW, så om man inte kodar in det nya batteriet i en E60, så tror systemet att det fortfarande sitter ett dårligt batteri. Ungefärligt förklarat, så dödade generatorn det nya batteriet och sig själv pga. att bilen inte fick veta att jag satt in ett nytt batteri. Så med min dyrköpta leksa i åtanke, så hade inte jag snålat med detta. |
|
|
M.A. Vad hade du för batteri och vad bytte du till? Jag bytte själv till ett nytt Tudor med samma Ah som orginalbatteriet (90Ah) och hade inga som helst problem under ett år. |
|
| Jag fick byta på min 335d efter att den hade stått still i nästa 3mån. Kostade mig 4500:-!! på BMW. Till och med dom skämdes att ta så mycket betalt. | |
|
Byte på min 525 i samma som innan hos Jarl i Hbg De koda inte om bilen vet det eftersom jag var i verkstaden hela tiden Har inte haft problem med den Ha deT |
|
|
Bytte från orginalbatteriet till ett Enegizer från Batterilgret. Så bytte till ett s.k. bra batteri. Men för ett par månader sedan blev bilen helt "tokig" under färd. Fick flera felkoder, sedan dog bilen bara. Tur ioturen var att jag fick stop ett par hundra meter från Wölkes. så de bogserade mig dit. Och bytte batteriet.De sade att i samband med nåt sådant kunde generatorn ta skada också. Men efter att de bytt verkade det som att den klarat sig. Men bara ca. en månad senare åkte jag på byte av den också. Enligt Wölkes, så måste man koda in det nya batteriet på E60 och andra nyare BMW.bilar. Har också hört detta av Jocke på Göteborgs Bilservice. |
|
|
Finns ju nån tråd angående detta med kodning av batteriet, som jag läste när jag bytte första gången. Där var det också en del olika meningar om man behöver koda in det nya batteriet eller inte. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om du byter till ett identisk batteri med samma specar (Ah) som innan så behöver du inte koda om nått. Det är batteriets kapacitet som är inkodad i DME som måste ändras om man byter till ett större eller mindre batteri. IBS sensorn är den som läser av batteriets aktuella laddningsstatus mm och levererar den till DME. Så står det i BMWs utbildningsmaterial på E60 tex. Och håll inte på att kabla igång era BMW byt batteri direkt om det är tomt/slut. Byt batteri istället eller ladda det ordentligt. Risken att skada generatorn och andra vesäntliga elektronicmoduler är större vid de strömrusningar som kan bli när donatorbilen kopplas ifrån. Låt donatorns bil ladda det tomma batteriet i minst 15 minuter innan startförsök så det finns grundspänning i bilen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Ja 153 Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002 BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010 |
Bilen bör vara spänningssatt med extern strömkälla under byte, batteribyte skall ske till ett med samma storlek, då dessa är anpassade efter utrustningen i bilen. |
|
En fråga bara hasso! Kan bilen vara strömlös under tiden man byter batterit? Vissa har haft ett till batteri o haft start kablar på den o haft ena ändarna kopplat i motor utrymet. Så de inte står strömlöst under bytet. Mvh dicka |
|
| Bytte senast idag på en 530 e60 både generator och batteri. Hasso har rätt angående registrering av batterikapacitet. Vi registrerar även en 6-siffrig kod som står på originalbatteriet vid registreringen. | |
|
Då känner jag mig blåst av Kneippbadens bil. Batteriet ("orginal") kostade runt 2200:- men slutnotan inkl. Omprogramering gick på 4500:-! Är ni helt 100 på att man inte hade behövt koda om bilen ifall man bytte till batteri med samma spec? |
|
|
Jag hade min 320da e91a Den byttes batteri på till de samma som förrut,o de behövdes inte kodas om. Detta ingrepp gjorde dom i nyköping proauto. Så de stämmer som hasso säger. |
|
| Ny blir ja sur! Ska ringa Kneippbadens bil imorgon och ifrågasätta. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Alltså skulle det krävas en omkodning bara för att byta till ett exact lika batteri så skulle man vara tvungen att koda om bilen varje gång den blev strömlös i princip eller så fort man lyfte bort batterikabeln, högst osannolikt. Däremot så ska DME och IBS vara synkade. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Vad som på kneippbadens bil marin? Vad menar du hasso synkade? Alltså att bilen ska vara spänningsatt under bytet? |
|
|
Har inte ringt....än ;-) Ska svänga förbi nån dag och provtrycka dom. //Marin |
|
|
Jag mena vad sa dom. Men du förstog endå;) Skriver från mobil korvfingrar hehe. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.