|
|
|
|---|---|
|
Hej, har bollat denna frågan nu ett bra tag med olika folk och jag har även forskat i detta och gjort en del åtgärder själv men resultatet blir inte som jag hade önskat. Jag är själv utbildad fordonstekniker och har det även som yrke. Motorn, en m60b40 som idag rullat ca 22000 mil, alltid servad och välskött. Servicebok finns. När bilen är kall, tex på morgonen så rasslar det ganska mycket vid start i ca 2-3 sekunder. Den blir dock knäpptyst efter det så ljudet finns bara vid start. Står bilen sen avstängd i kanske 10 min eller så så låter den ingenting vid start utan det krävs någon timme eller över natten för att det skall komma igen. Följande åtgärder har jag gjort dock med mer eller mindre lyckat resultat, Olja samt filter Kontrollerat kedjan till oljepumpen samt justerat Ny sträckare till kamkedjan Oljefilterhus med fungerande backventil. Dock samma problem ändå. Alla tips eller idéer är välkomna då jag skulle vilja få tyst på maskinen då den i övrigt går kanonfint. Tack på förhand! | |
|
en vild gissning,kan de vara en hydralisk lyftare som släpper igenom oljan?har sånt i min 730 om den har stått en vecka,låter samma som du beskriver,lycka tilll:) bromsen är fartens värste fiende |
|
| Tack för svar! Skulle kunna vara det helt klart, men av ljudet att dömma så är de nog ALLA lyftarna isf för det rasslar hemskt mycke och högt! | |
|
har tänkt lite,antar att du har helsyntet i den kanske du skullle prova med delsyntet då den är lite trögare.En vild gissning:) bromsen är fartens värste fiende |
|
| Bra tips! Skall testa :) | |