|
|
|
|---|---|
|
Hej, har bollat denna frågan nu ett bra tag med olika folk och jag har även forskat i detta och gjort en del åtgärder själv men resultatet blir inte som jag hade önskat. Jag är själv utbildad fordonstekniker och har det även som yrke. Motorn, en m60b40 som idag rullat ca 22000 mil, alltid servad och välskött. Servicebok finns. När bilen är kall, tex på morgonen så rasslar det ganska mycket vid start i ca 2-3 sekunder. Den blir dock knäpptyst efter det så ljudet finns bara vid start. Står bilen sen avstängd i kanske 10 min eller så så låter den ingenting vid start utan det krävs någon timme eller över natten för att det skall komma igen. Följande åtgärder har jag gjort dock med mer eller mindre lyckat resultat, Olja samt filter Kontrollerat kedjan till oljepumpen samt justerat Ny sträckare till kamkedjan Oljefilterhus med fungerande backventil. Dock samma problem ändå. Alla tips eller idéer är välkomna då jag skulle vilja få tyst på maskinen då den i övrigt går kanonfint. Tack på förhand! | |
|
en vild gissning,kan de vara en hydralisk lyftare som släpper igenom oljan?har sånt i min 730 om den har stått en vecka,låter samma som du beskriver,lycka tilll:) bromsen är fartens värste fiende |
|
| Tack för svar! Skulle kunna vara det helt klart, men av ljudet att dömma så är de nog ALLA lyftarna isf för det rasslar hemskt mycke och högt! | |
|
har tänkt lite,antar att du har helsyntet i den kanske du skullle prova med delsyntet då den är lite trögare.En vild gissning:) bromsen är fartens värste fiende |
|
| Bra tips! Skall testa :) | |
| Jag hade en otät packning till oljefilterhuset som gjorde att oljan sprutade ut under en tid. När jag sedan hade åtgärdatfelet, fyllt på med olja och skulle starta så hade jag samma "problem". Det lät som vanosen till den inte hade bra tryck när den startade men tog 2 sek så vart det bra. Gången efter tickade den lite i nån sek och nu är det borta. Kan de vara så att din motor har lågt tryck av nån anledning efter att den stått ett tag? | |
| Tror åxå på det med syntetoljan, vissa motorer startar inte ens om de stått för länge pga att ventilerna helt enkelt inte öppnar för att lyftarna är tomma, speciellt med mobil1, den är helt enkelt för hal för motorer som gått länge. | |
|
Vet ju inte heller direkt, men låter som att lyftarna "tappas ur" på olja efter en tid av stillestånd..kanske pga smuts i dessa element ? Kanske du skulle prova en s.k. "Bilstein engine flush", dvs en invändig rengöring av motorn.. Har skrivits en del om detta både här på forumet och annorstädes, med varierande resultat verkar det som.. Men flertalet verkar ha fått en både tystare maskin och jämnare gång efter en behandling/rengöring. Detta kan ju göra att de förmodade missfungerande smutsiga lyftarna i din motor blir rena och börjar fungera som det ska igen.. Jaja, ett till tips iaf. Mvh Janne. |
|
|
Kan också skriva att JAG absolut inte tror på oljan i sig som problemet(om du nu inte hittat i källaren en 50-årig dunk singelgradeolja typ SAE 40 och hällt i ;)). Hydrauliska ventillyftare är bra, men ställer höga krav på oljekvalité och filtrering! Jo, jag har sett att motorn är välskött, men skriver detta iaf :) Mvh Janne. |
|
| Hej och tack för alla tipsen! Dock är de inte tryckarna som låter utan kedjan. Jag misstänker att en släpskena har gått sönder på nått sätt och slår innan sträckaren fått oljetryck. har bytt den till en ny samt testat med två olika oljefilterhus med fungerande backventiler utan att de blivit skillnad. Även testat både 5-30 5-40 0-40 olja. Inget hjälper. Funderar starkt på att byta motor istället då denna känns lite som en tickande bomb och jag kan ordna en bättre för bra pengar.... | |
| Hej och tack för alla tipsen! Dock är de inte tryckarna som låter utan kedjan. Jag misstänker att en släpskena har gått sönder på nått sätt och slår innan sträckaren fått oljetryck. har bytt den till en ny samt testat med två olika oljefilterhus med fungerande backventiler utan att de blivit skillnad. Även testat både 5-30 5-40 0-40 olja. Inget hjälper. Funderar starkt på att byta motor istället då denna känns lite som en tickande bomb och jag kan ordna en bättre för bra pengar.... | |
|
En eller flera kedjesträckare arbetar i sitt yttersta läge. Kedjan brukar bli längre med åren. Jag fick byta kedjor på min M60 vid c:a 20k mil. av den anledningen. Har alltid kört på helsyntet och skött alla oljeservicear. Med stetoskop slog jag fast att ljudet kom från högra sidan längst fram under bröstkåpan. Det var ett rassel, inte tickande som brukar komma från lyftarna. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
| Kan inte oljepumpsbultarna va lösa ? | |
| Kan mycket väl vara oljepumpen. Innan det blir spänn klokt så kan den låta rätt rejält. | |
|
Vilken kedjespännare var det som byttes? Nr 22: Länk Nr 5: Länk På sexorna kan den övre (två stycken på åttorna - en på varje cylinderbank) bli dåliga och då kan den korta kedjan rassla i toppen innan oljetrycket har ökat tillräckligt. De motorerna bör ha syntetisk olja! Snack som att "syntetolja är för hal" och liknande, visar nog tyvärr på att man inte vet riktigt hur oljor fungerar. Men som redan nämnts kan kedjan vara sträckt med tanke på ålder/miltal och det faktum att det är rätt långa kedjor som löper över långa "glidytor" på skenorna, vilket i sin tur ger långa sträckor för kedjan att kasta, i de motorerna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nr 22 har jag bytt ut. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.