|
|
|
|---|---|
|
På min 523ia-99 har jag värme problem. oftas då motorn är kall även om motor värmaren har varit på så blåser det bara kall luft fast tempen står på 90grader. mixtrar man med varmt och kall knapparna på kliman så kan den börja blåsa varmluft dock inte alltid det funkar. helt plötsligt kan värmen komma och då funkar den klockrent men då man står på tomgång ca 2-5 min så börjar den till slut blåsa kallt. vad är problemet? den har stadig temp. | |
|
Stalltipset vid värmeproblem är att du har lite luft i kylsystemet och då förmodligen i termostathuset. Du kan prova att lufta systemet från kall motor (hur man gör finns på mektips, länk byte av vattenpump). För att prova detta ännu enklare kan du med varm motor öppna luftningsskruven vid termostathuset en aning. Om du har luft där så kommer den då tränga ut och det kommer bubbla och pysa ett tag. Stänger du sedan luftningsskruven så borde värmen återkomma, men du kommer få lufta systemet ordentligt därefter och fylla på med kylmedel. Förmodligen har du isåfall en liten läcka i systemet någonstans. Det kan också vara som så att du har för lite kylmedel i systemet så kontrollea nivån. |
|
|
Efter lite efterforskning så såg jag att det läker från kylaren.dock inga stora mängder. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.