|
|
|
|---|---|
|
Min gamla 2006a hade låsbultar till fälgarna så att de inte skulle kunna stjälas. Min nyinförskaffade 2010a har det inte, handlaren där jag köpt bilen säger att man inte använder det längre eftersom nycklarna till låsbultarna ändå gick att köpa på nätet. Är det så? Hur gör alla ni andra? Tack på förhand! | |
|
Jag har slutat med det, eftersom det ändå inte gör någon skillnad egentligen, om man nu inte har superdyra fälgar, då kan man ju köpa sådana lyx bultar. Jag värdesätter att ha likadana bultar med samma vikt samt att jag justera och efterdra enklare. Sedan står min bil 99% av fallen på skyddade platser så behöver inte vara orolig. |
|
| Fälgarna är rätt dyra, vad är lyxbultar för något? | |
|
Min nya som jag får nästa vecka har låsbultar med i utrustningslistan och dom jag har sett i bilhallen har också det. Hindrar väl alltid nån pundare, proffsen har nog lösning på det problemet oavsett. |
|
| Jag korde 3 olika uppsattningar lasbultar pa mina M3 19" nar jag bodde i Ukraina. Roligare an att sitta fast utomlands utan hjul, men dackskiftarkillen mulnade till lite varje gang jag kom for att byta hehe. | |
|
Jag håller med, hellre 3 olika sorters låsbultar så tar det lite längre tid att plocka fälgarna. Varför förenkla för tjuvarna? Om jag var tjuv så hade jag valt en utan låsbultar än en med... Smurfkungen: Blev det en X5M? Mvh. Richard |
|
|
Låter som att det är det man ska ha. Var köper man låsbultar? På BMW Solna? Richo: Japp :D |
|
|
Såklart, men fälgtjuvar är inte alltid pundare som bara snor 4 fälgar i farten med rätt verktyg. Dom som tar fälgar är ofta proffs och dom tar dom även om du har låsbultar, vill dom ha fälgarna så tar dom dom iaf, jag tror inte på låsbultar om annat än om man har flera stycken då man parkerar i utsatta områden. Visst det gör förloppet svårare och kanske större risk att dom blir upptäckta men förhindrar gör det nog inte. |
|
| Det var så handlaren i Tyskland resonerade. Han sa att man kan köpa dem för 1 euro styck på nätet så de hjälper inte... | |
|
smurfkungen: Sen så sparade bilhandlaren en skaplig slant på att inte utrusta sina bilar med låsbultar.. Tänker som så att buset får resa omkring med en ganska stor verktygslåda i "jobbet" eftersom det finns rätt många olika låsbultar. |
|
|
Allt för att försvåra för tjuven!! Standard BMW-nycklar kan jag tänka mig att tjuven har med sig till en BMW dock. Inga garantier och klart de kan ta hjulen om de bara vill tillräckligt mkt men så är det ju med det mesta. Vi har ju lås, larm och immobilizer av samma anledning - göra det svårare för tjuven. De kan ta grejerna om de vill tillräckligt mycket men slipper nog gärna om andra enklare objekt finns eller risken att ertappas blir för stor. Synd bara att vi får betala försäkringspremier för att andra inte slarvar. Är ni rädda om fälgarna så parkera kanske inte din pärla med nya blänkande hjul på allt för utsatta platser med gott om arbetsutrymme runt bilen. En vägg väldigt nära ena sidan gör det knepigare att komma åt exempelvis. Allt för att försvåra återigen, dock inga garantier. |
|
| Hmm det låter ju en bra ide om det fanns lite mer unika nycklar att köpa. Dvs inte standard BMW, någon som känner till några såna? | |
| johmei: Ja men det är ju trist om man inte kan använda bilen och åka dit man ska? | |
|
Smurfen: Klart det är trist om flickvännen bor i ett "rough neighborhood" men då får man snällt välja en annan tjej, som bor i ett mer schangtilt område, eller annan bil! ;-) Nä skämt åsido, man kan väl tänka till lite hur och var man parkerar helt enkelt. Förmodligen det bästa vapnet mot skräpet i kombination med bultar av olika fabrikat pepprat på hjulen! Lite länkar: Länk Länk Länk |
|
|
Borde inte vikten och åtdragningsmomenten bli olika på bultarna, dvs enklare att få obalans ? |
|
|
Jo, klart det kan ge viss obalans men åtdragningsmoment vetekatten. Hur tänker du då? Vikterna är nära centrum så obalansen bör bli liten så länge inte bultarna har väldigt stor skillnad i vikt. |
|
|
Kör BMW med roterande yttre ring eller är det så enkelt att ett kit för 29GBP tar bort dem? Länk ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.