AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.046

E61 Nivåreglering fastnar i översta läget, tips?

Pe
45
PeeteSwede
E61 525dM -09
Hej!
Fick felmeddelande om Vehicle Level Control System failure.
Tänkte först att det var det vanliga att bilen inte lyckas höja upp sig.

Men när jag stannar och tittar så ser jag att bilen ser ut som en X- Drive i baken.
Den är klart högre än normalt(har M-paket 2wd). Notera att detta hände efter att bilen varit hyffsat nerlastat och jag sedan körde iväg utan last.
Bilen sänker sig alltså inte.
Är det fel på nån sensor tro? Nåt som är smutsigt? Notera att bilen stod i varmgarage dagen innan och fick torka vilket den vanligtvis inte gör.

Bilen är en 2009 E61 525d 2WD.

Några tips eller lämna in?
Hej,
Lite nyfiken på vad du fick fram för diagnos på din problem med nivåregleringen och hur det avhjälptes?
Min E61:a ger "level system control failure" och felkoden 5F9A säger tidsregleringsfel, höjning. Jag har demonterat och fixat slangen som hade en liten spricka precis vid anslutningen. Det var inte smutsigt kring kompressorn snarare blött. Min kompressor går fint och pumpar upp bilen trots tungt lass. När kompressorn gått en stund kommer det ett läte som påminner om en ventil som släpper övertryck och då kommer varningsmeddelandet. Felkoden kommer pga av att den ligger i för länge. precis som om någon sensor inte säger ifrån att den är uppe i nivå. Det har hänt mig vid tre tillfällen att den varnar trots att jag inte har last och då upplevs den lite studsig (för hård). Någon som har en ide vad det kan vara. Inte kan det väl vara kompressorn om den pumpar upp sig så bra?? Mycket tacksam för uppslag....

Pe
45
PeeteSwede
E61 525dM -09
Efter att ett företag läst av felkoden och konstaterat nåt liknande "Drain valve failure" så ansåg de att jag behövde ny kompressor.
Som tur var så bestämde mig för att ta en titt själv och skruvade ner skyddskåpan. "Skummgummit" som skall ligga som en låda runt kompressorn var bokstavligt talat i minst 1000 delar...
Såg sedan omgående att kablaget till kompressorn var skadat och när jag rörde kabeln så lossnade den helt.
Kompressorn och slangar såg som nya ut.

Var sedan inne på BMW Göteborg/Mölndal och fick detta fixat och ny skyddskåpa. Kostade dock 3000 spänn men hellre det än 10000.
Har funkat fint sedan dess iaf.
Visa användare
51
bbeka
520d-Touring-07
Hej,

Rekommenderar att ni tittar igenom kablarna vid kontakterna som kopplas på komoressorn. Hade själv problem med nivåregleringen och varningslampan.
Tog ner kompressorn och rengjorde men insåg vid återmontering att en kabel på en av kontajterna var nästan av pch det vaaf den som spökade.
Efter åtgärd inte en varnikgslampa..
Tack för svar. Jag skall demontera igen för att kolla kablaget men frågan är om det är en möjlig felkälla eftersom den går hur bra som helst. Det är väl ingen sensor vid kompressorn. Tror ni att det skulle kunna vara i den lilla svarta boxen, där förgreningen mellan vänster och höger sitter på trycksidan som felet sitter?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.