AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.604

Kolla bil i helgen, vad tror ni om dessa?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Vad tror ni om dessa bilarna? Kommer betala max 220.000:- oavsett utgångspris.

Någon som kollat på dem? Har kollat utrustningen på dem och den är ganska snarlikt.

Bilen är till min Mor som sålt sin 120d M -2007, försöker hitta så ny bil med så lågt miltal som möjligt. Fyrhjuldsrift och automat är ju klart ett plus men inget krav lågt miltal och rätt utrustning är viktigast.

320d xdrive Länk

318d Länk

318d
Länk

Ett alternativ 520d -10 som jag själv ser som ett klart bättre köp då man får mycket mer för pengarna lite synd att det är manuell dock.. Kan tänka mig att denna bilen ägs av någon på forumet??
Länk
axelsson
helt off topic...

Men varför har man en sommarbil som är en ford scorpio 2,9 glx 94a??

När man dessutom har en 520d msport -10a?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Scorpio rostar så inihelvete så vintertid är ingen bra period att köra en sådan. Sen är d.fagerstens sommar-Scorpio ovanligt fin i skicket också så jag förstår absolut att man vill spara på den.

On topic:
E60/E61 är måhända mer bil för pengarna, men om det bara är din mamma som ska tuffa runt i den själv (oftast?) så finns det inget vettigt skäl att frakta runt på en massa extra luft och plåt "bara för att". Den första 318d:n i inlägget tycker jag ser riktigt trevlig ut.

/Masten
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Ja den är inte dum, tycker dock den är lite dyr, den andra 318d på 1200 mil får jag för 220.000:- om jag vill ha den och det känns mera rätt. Mycket trevlig inredning också och bilen ska vara i nyskick.

Angående Scorpion kontra E61... Vem har en E61 jo den som vill, har råd eller har råd att låna pengar kan köpa en E61 eller vilken annan modern bil som helst. Vem kan köpa en Scorpio i det skick som min är i? Så länge jag inte säljer bilen kan ingen köpa en motsvarande bil ;)

Möjligen kan man hitta någon klenod i Tyskland. Min Scorpio känns fortfarande ny i allt, chassi, klädsel osv, totalt rostfri, som ny i lack osv. Tyvärr tror folk mig inte och skrattar ofta åt mig då jag berättar vad som står i garaget. Men när bilen är ute och luftar sig kan jag ofta få fina kommentarer och folk frågar om den är originalrenoverad osv :)

2007 gjorde jag en rostskyddsbehandling, rostkillen skrattade åt mig tills han sett bilen. Stod tyst 2 minuter under bilen för att sedan utbrista på sin grova Göteborgska.. Döh grabben den här bilen e fanimej unik jag gör en nybilsbehandling. Några veckor senare ringer recondkillen på Ditec vid kl 22 på kvällen. Din bil är klar, du MÅSTE komma och se resultatet!

Nu kanske tråden blir låst så får skriva lite om E91 igen :D Input tack :D

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Förresten någon som vet skillnaden på M chassi och ej?

Vår gamla 120M från 2007 med M-chassit var brutal hehe Och jag menar mer som i brutalt obekväm och brutalt bra i väghållningen när det svängde lite :P

Min Far uppskattade inte den typen av chassi, Mamma däremot brydde sig inte så mycket var bara nöjd att hon hade en "tuff" bil som är lite hennes önskemål.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Vad kostar en fin Scorpio nu för tiden? Det är väl på samma sätt som med andra 80- och 90-talsvagnar av mindre ädla märken, dvs. att de kostar en spottstyver oavsett hur fint skick de är i?
Vi hade två stycken i familjen när jag var liten, en 2.0 CL -88 och en 2.0 CLX Hgv -94 som båda köptes nya. Väldigt bekväma och rymliga, dessvärre chanserade de rätt fort.
Ursäkta offtopic.

/Masten
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

En fräsch Scorpio 19000 mil men inget praktexemplar ser ut såhär 9000:-
Länk

Fräsch Scorpio 14500 mil , grym bruksbil ser ut såhär för 11.000:-
Länk

Obetalbar ser ut såhär, troligen så hade jag börjat fundera på försäljning runt 50.000:- annars får det vara.
Länk

Angående 3 serien det här med huggande koppling och svänghjulet/trög låda hur stor är problemet och stämmer det att Bmw inte längre gör något åt det? Och är det samam på 5 serien? 1 serien har ju utan tvekan problemet..

Haha...Jag skrev ett lååååångt negativt inlägg om Scorpio men valde att inte skicka det*haha*. Iaf gällande värderingen delar jag nästan din åsikt, 45-50" är vad en Fordifierad "idot" skulle kunna tänkas betala för den, lycka till att hitta en sådan, snudd på omöjligt...
Själv hade jag två "spekulanter" på min ena bil i höstas (ingen av de var från Sverige). Priset var "ruggigt högt" men det avspeglade sig även i skicket, med råge. Ingen av "spekulanterna" kom till skott, o tur är väl det för jag vette katten om jag hade kunnat sälja den även om de betalat vad jag begär*haha*. När det kommer till gamla bilar i "bättre" skick till höga priser är intressenterna få, så min gissning är att du kommer få behålla din "skorpa" tills du dör, eller så får du dumpa priset o slänga iväg den, lite samma sits som jag sitter i, men då är min bil en rolig modell som är kul att köra, så jag anser att chanserna är rimliga att jag behåller den i ytterligare ett decenium :).
Verdi
Pappa köpte en Scorpio 2.0 (120hk?) herrgårdsvagn av 1992 års modell ny. Det var den jag övningskörde med och alltså i princip den första bil jag körde. Inte alls lika lyxig som din sommarbil men samma färg. Väcker en hel del gamla minnen. Kommer ihåg att benutrymmet i baksätet var gigantiskt. Tyvärr kommer jag också ihåg ett rätt påträngande resonansljud från bakaxeln. Men det kanske är ett problem för kombin bara?

Tycker du ska fimpa dina 18" fälgar och köra med originalfälgarna för en mycket renare look.
Verdi: Sjungande bakaxlar är standard på Ford...
Apropå Scorpio: En bekant hade en ny "skorpa" som var djävulskt snabb, den gjorde LÄTT 240km/h. Detta var runt -91 o "skorpan" var då ett drygt år gammal. Det var naturligtvis ingen som trodde honom, så vi åkte med. O mycket riktigt den formligen "sprintade" uppåt 240km/h, galet! Nåja vi var skeptiska, så vi gjorde ett jämförande test mot min fars dåvarande Saab 9000i -88. När "skorpans" mätare visade runt 240km/h hade vi ca 180km/h i Saaben, killen med "skorpan" var lite besviken över att en 9000i var steget för hela vägen upp till 240, eller iaf ända tills han fick reda på att vi hade aldrig över 180km/h*haha*. Det är sådan "minnen" jag har av Ford, ja o att man fick byta bakaxlar "rätt ofta"...
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Byt bakaxelolja i tid så är det inga problem, min far köpte en Scorpio 1992 vi körde den i 40000 mil fungerade kanon hela tiden. Hade det inte varit för att topppackningen rök förra året hade den troligen gått bra ännu ;)

Och visst Ford har gjort så oerhört mycket skit! Men det finns få välskötta ex som kan vara riktigt pålitliga. Jag har säkert haft 10 st mer än hälften har varit kanonbra med de som varit dåliga har varit riktigt dåliga, reparationerna har bara haglat ner över en :P

Jag är glad sålänge ingen är intresserad att betala något för min bil för då behöver jag inte ens tänka på att sälja den. Hade den på annons för 2 år sedan. Den ena killen trodde inte på att bilen var original för den var så fin (relativt okunnig skulle jag vilja kalla honom) Spekulant nr 2 vågade inte köpa bilen för han visste hur han skulle må då han visste att bilen stod ute eller om något skulle hända med den hehe Så nej jag lär behålla bilen länge. Den kostar ju mig ändå så lite pengar i det stora hela. Tror de flesta lägger mer pengar på krogrundorna under sommaren än vad jag behöver lägga på bilen :) Skulle jag idag gått och skaffat mig en intressebil hade det nog varit en snuskigt fin E34 eller E32 felet är bara att där snackar vi inte om sommarens krogrundor i kostnader hehe

Men åter till Bmw. Det dök precis upp en sjysst E91 men blir fundersam på om den är omlackad? Är det inte lackat i huven utan bara grundlackat? Se bild..

Länk
Det är så det ser ut på "moderna" bilar, man sparar in på kulör samt klarlack där det går...Ser likadant ut på farsans F10 i "motorutrymmet", endast "grundlackat" o inte som förr i tiden då man öste på med både kulör o klarlack...
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Okej vi har ju bara haft vita Bmw av nyare årsmodeller så kanske därför man inte tänkt på det.

Men bra att det inte verkar skumt iallafall bilen verkar ju inte helt fel med automatlåda och allt, bara tonade rutor som saknas men men men kan inte få allt :P

Ett plus till Forden vs Bmwn lacken är otroligt djup och jämn jämfört med Bmws tunna apelsinskalslack ;)
gO
1.407
gOry
335i Touring
känns som de är rätt givet vilken bil du ska köpa/ge till morsan :)
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

gOry vilken föreslår du? :)
gO
1.407
gOry
335i Touring
din gamla ford...
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Hehe nej den ska hon verkligen inte få äran att ta över. Hon har kört den en hel del för några år sedan dock.

Nu åker hon däremot runt i den vita Scorpion från 89 eftersom hon sålt sin Bmw 120 :P
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Tillbaka till topic skulle jag välja bil nr 3. Bil1 tror jag inte du får för 220' och bil 2 ger mig ingenting mer.

-------
//Lövet
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag hade nog valt den första 320d X-drive med automat. Specen verkar bra på den. Måste förstås ses live innan beslut.

Med diesel behövs det automat :-)

/DJ
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Hade helt klart valt bil nr 1. Bäst utrustning i min smak och den som troligtvis kommer hålla sig bäst i värde om det spelar in.

Bil 2 ser 5 år äldre ut med kromet.....tråkig

Bil 3 helt ok, gillar verkligen stolarna men känns lite B när de inte är M-paket invändigt,sportratt osv. Tycker jag de ska va när de är just den färgen på skinnet. samt att jag tror att en 20d som bil 1 är mycke trevligare än 18d.

Bil 4 hade varit mitt andraval efter bil 1. gillar färgen och 20d. Inredningen ser riktigt clean ut med pianolacken

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.