|
|
|
|---|---|
|
Har precis hämtat hem en bil från Tyskland. Har skaffat importförsäkring via IF. Den gäller bara i 7 dagar från inresa i Sverige. Jag trodde därmed att jag hade mitt på det torra. Upptäcker nu att den gula skylten som BMW handlaren i Tyskland gett mig inte gäller i Sverige. (som tur är är jag redan hemma...) Så jag kan alltså inte köra med bilen under de här 7 dagarna förrän min tillfälliga registrering gått igenom och jag skaffat en ny försäkring med mitt temporära reg nr. MEN betyder det här att stöld, brand etc inte gäller för bilen när den nu står på gatan utanför mitt hus? Någon som vet? Tacksam för svar. | |
|
Din försäkring du teckat i Sverige hos IF gäller givetvis. Däremot får bilen som du skriver inte köras alls i Sverige med dom gula skyltarna, då transportstyrelsen inte godkänner den typen av tillfälliga registeringar som ej är kopplad till chassienummer. BMW CS #5139 |
|
|
Puh! Då jag jag lägga undan hagelbocken och gå och lägga mig då ;) |
|
| Stort tack för svar! | |
| Trött är jag också, *kan jag lägga undan hagelbocken ska det givetvis stå. | |
|
Svarar min egna tråd. Gul skylt gäller inte vilket gör att trafikförsäkringen inte heller gäller. Däremot så gäller de andra momenten i försäkringen, dvs stöld, brand etc. Har kollar detta med försäkringsbolaget, i detta fall IF |
|
|
Verkar vara lite olika uppgifter. När jag tog min senaste bil på transport till Sverige transporterades den såklart skyltlös. Jag tecknade en importförsäkring från Folksam på chassinumret. Sen körde jag bilen från stockholm till Luleå utan skyltar, (jag hängde på några gamla importskyltar för att inte väcka uppmärksamhet). Jag kollade detta noga med mitt försäkringsbolag (Folksam) och iom helförsäkringen gällde allt även fast jag per definition inte hade några skyltar. Så försäkringen gällde fullt ut i 30 dagar. Sen att det är olagligt att köra en bil utan skyltar, med gula skyltar osv är en helt annan historia. Men vad jag förstår är det enbart förknippat med penningböter. Och i mitt fall var en ev bot billigare än att ta bilen på transport till Luleå. Att jag dessutom befann mig i Sthlm gjorde valet självklart. Baccala |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.