AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.221

Bygga en växellådsfixtur?

Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Tänkte försöka bygga en enkel fixtur för att ta ur växellådan med hjälp av min låglyftande garagedomkraft. Någon som har någon erfarenhet av det eller att ta ur växellådan ur en bil på pallbockar?

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Här har du en bra sida!
Länk

Mvh
P
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Jag har använt garagedomkraft på två fyhjulsdrivna bilar, det ar funkat bra, gjorde träfixturer som jag skruvade fast på domkraften, sedan var det enkelt att ta ur och i lådan, då man kunde höja och sänka steglöst.

628csi
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Tack båda två!

Jag hade sett sidan men tyckte det kändes lite kymigt att göra som han gjorde (ta den i famnen). I övrigt är det en jättebra sida!

Jag har skissat lite på en fixtur i metall som jag skruvar fast på domkraften.

Återkommer med resultat så småningom.

Per

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Du behöver inte gå på gymmet efteråt iaf :-)

Lycka till!
/P
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kört med armkraftsmetoden på en Volvo för längesedan. Vi var dock två som hjälptes åt. Nu är man för bekväm för att ens ligga på backen och skruva :)
Noterade ni rödfärgen (huvudet): Länk ? :-)

Jepp, jag har också kramat vxl-låda (och var nog lika röd).

mvh/ Anders
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Jag förstärks i min känsla av att jag nog ska bygga något... Man vill ju se bra ut på bild!
Z3
132
Z3MCoupé
Z3 M Coupé -00
Audi A4 AVANT 2.0T SportQuattro -06
Volvo XC60 D4 -17(tjänstebil)
Jag tog ur växellådan för kopplingsbyte förra vintern, och använde endast en domkraft under som stöd vid urtagning.
När lådan var loss var jag ändå tvungen att lägga ner den på golvet för att få ut den, då mina pallbockar som bilen stog på inte lyfte tillräckligt högt för att rymma både låda+domkraft.
Du måste ha bilen väldigt högt uppallad för att få ut den monterad på en domkraft.

Vid återmontering använda jag endast muskelkraft, för att kunna rucka lite på lådan så den gled på plats. Min ansiktsfärg var nog som på bilden, plus diverse svordomar för att kopplingen inte var perfekt centrerad första två monteringsförsöken. Efter att jag svarvade ett centreringsdon, gick det lätt, utan allt för mycket blodtillströmning till huvudet.

Om du lyckas bygga något som fungerar kan du väl ta ett kort och visa upp.

mvh
///Andreas
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Idag byggde jag i alla fall fixturen. Återkommer om några veckor med resultat om den fungerade. Väntar på delar från USA. Den monteras i fästena för avgaset på lådan och tillåter att lådan vinklas. Försökte bygga den så låg som möjligt. Bild här:

Länk

Kommer att behöva köpa bättre pallbockar för att få tillräcklig höjd.

Lite bilslöjd på lördag förmiddag är alltid trevligt. Nu vidtar hushållsgöromålen.

Per

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.