|
|
|
|---|---|
|
Tänkte försöka bygga en enkel fixtur för att ta ur växellådan med hjälp av min låglyftande garagedomkraft. Någon som har någon erfarenhet av det eller att ta ur växellådan ur en bil på pallbockar? | |
|
Här har du en bra sida! Länk Mvh P |
|
|
Jag har använt garagedomkraft på två fyhjulsdrivna bilar, det ar funkat bra, gjorde träfixturer som jag skruvade fast på domkraften, sedan var det enkelt att ta ur och i lådan, då man kunde höja och sänka steglöst. 628csi |
|
|
Tack båda två! Jag hade sett sidan men tyckte det kändes lite kymigt att göra som han gjorde (ta den i famnen). I övrigt är det en jättebra sida! Jag har skissat lite på en fixtur i metall som jag skruvar fast på domkraften. Återkommer med resultat så småningom. Per |
|
|
Du behöver inte gå på gymmet efteråt iaf :-) Lycka till! /P |
|
| Kört med armkraftsmetoden på en Volvo för längesedan. Vi var dock två som hjälptes åt. Nu är man för bekväm för att ens ligga på backen och skruva :) | |
|
Noterade ni rödfärgen (huvudet): Länk ? :-) Jepp, jag har också kramat vxl-låda (och var nog lika röd). mvh/ Anders |
|
| Jag förstärks i min känsla av att jag nog ska bygga något... Man vill ju se bra ut på bild! | |
|
Jag tog ur växellådan för kopplingsbyte förra vintern, och använde endast en domkraft under som stöd vid urtagning. När lådan var loss var jag ändå tvungen att lägga ner den på golvet för att få ut den, då mina pallbockar som bilen stog på inte lyfte tillräckligt högt för att rymma både låda+domkraft. Du måste ha bilen väldigt högt uppallad för att få ut den monterad på en domkraft. Vid återmontering använda jag endast muskelkraft, för att kunna rucka lite på lådan så den gled på plats. Min ansiktsfärg var nog som på bilden, plus diverse svordomar för att kopplingen inte var perfekt centrerad första två monteringsförsöken. Efter att jag svarvade ett centreringsdon, gick det lätt, utan allt för mycket blodtillströmning till huvudet. Om du lyckas bygga något som fungerar kan du väl ta ett kort och visa upp. mvh ///Andreas |
|
|
Idag byggde jag i alla fall fixturen. Återkommer om några veckor med resultat om den fungerade. Väntar på delar från USA. Den monteras i fästena för avgaset på lådan och tillåter att lådan vinklas. Försökte bygga den så låg som möjligt. Bild här: Länk Kommer att behöva köpa bättre pallbockar för att få tillräcklig höjd. Lite bilslöjd på lördag förmiddag är alltid trevligt. Nu vidtar hushållsgöromålen. Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.