|
|
|
|---|---|
|
Obalans/vibrationer som ökar med hastigheten, ej som ett vanligt obalanserat hjul som uppträder runt 90 tex, utan det ökar linjärt med hastigheten. Känns i hela bilen, tror det kommer bakifrån. Dubbel kollat däck och fälgar på två olika gummiverkstäder, inga fel! Kan det vara hjullager(tror det själv)? Drivaxlar? Tror inte det är kardanröret/hardyskiva, känns som det är nåt som snurrar i hjulhastighet. Bilen är en 324 TDA touring E30. Erfarenheter emotages tacksamt! | |
Boki |
kan vara kardan knutkors som är slut. kan vara vriden kardan. kan vara vridna drivaxlar. kolla hjullager.............mvh boki.. |
| Ingen som har efarenheter av slitna hjullager? | |
|
Dom lager som rasat för mig gav inga vibrationer i bilen,fram så höll det på att rycka ratten ur handen på mig när lagret skar,sen endast oväsen. Bak så började det med ett litet vinande vid sväng åt samma håll som lagret var dåligt på(tappade väl trycket på lagret då)som bara ökade och utveklades till ett evigt tjutande oavsett körning. Mvh Henrik |
|
|
Låter som orunda däck/fälgar. Har du kollat rundheten? Om de inte är runda kan du balansera dem perfekt utan att få bort vibrationerna. Vad har du för fälgar/däck? Lågprisdäck kan rätt ofta vara orunda! Skall dina fälgar ha en centreringsring som saknas? Har du kört ner hårt i ett hål eller liknande i vägbanan nyligen? Kom vibrationsproblemen plötsligt eller smög de sig på? Mvh |
|
|
Boki: var det dig jag pratade med på mantorp i lördags? vi pratade lite om min motor i Alpinan bland annat samt lite lösningar! |
|
|
Har haft ett svagt vinande ljud i vissa hastigheter från, tyckte jag, höger bak. Detta för några hundra mil sen. Tror inte det var diffklumpen, verkade rätt okänsligt för motorns belastning. Har centreringsringar. Fälgar Powertech 7,5x16 & 9x16. Däck Kumho 205 45, har inte typen i huvet.... Inte kört på något, och inte lånat ut bilen... Problemen uppkom, öh, hm, nej uppdagades när jag efter en månads tid bara kört korta sträckor, gav mig ut på en längre resa, då märktes det. Korta körningar i låg fart avslöjar inget. Vid 140km/h tror man att hjulbultarna ska gå av :( Skall prova hjulen på en annan E30 imorgon för att vara 100% säker. |
|
|
Har samma problem med min BMW 327 Touring -89. Vibrationerna börjar vid 110-120km/h och vid 150km/h så hoppar hela instrumentpanelen så mycket att jag blir tokig. Hela bilen vibrerar.. VARFÖR? Har balanserat om däcken 2 gånger,inget hjälper!! BMW,vad annars? |
|
|
Har samma problem med min. Jag har bytt bakhjulslager (hö bak) =gjorde underverk för bakvagnen. Före=pansarvagn, efter= tyst som en mus. Nu återstår bara framvagnen. Här bytte jag dämpare hö fram. Det blev skitbra i 2 dagar. Alla vibrationer försvann. Men hör och häpna, de kom tillbaka. Nu ska jag byta andra dämparen oxå. Sedan hoppas jag innerligt att vibrationerna försvinner. Till saken hör väl kanske att jag har ett anliggande bromsok höger fram oxå, men det ska fixas i helgen... |
|
|
Super-dan: Hade problem med anliggande bromsok för ca ett år sedan. Det gav kraftiga vibrationer när man kört en bit och skivorna blivit ordentligt varma. Löstes med renoveringssats till oken och det har funkat bra sedan dess. Så förhoppningsvis så försvinner dina vibrationer om du fixar oket. Angående stötdämpare, byter man inte båda sidor samtidigt? |
|
|
Mina ok är nya runt om... Kan tänka mig att hardyskivan o stödlagret är slitet.. Vad tror ni om det? bengan BMW,vad annars? |
|
|
Bjarne, Jo man byter väl oftast båda... I mitt fall var det tidsbrist som gjorde att det inte blev så. Bengan, Vad är en 327? Har du borrat upp den? Jag kom och tänka på ett klonkljud som uppkommer när jag släpper gasen. Kan det ha någonting att göra med silentblocken eller kan bakaxeln börja glappa? |
|
|
Blocket är strokat.. Motorn lämnar ca 230hk o 270nm.. När du åker iväg med mycket gas,hoppas bilen lite då.. Eller spinner det bara? Om det hoppar,byt silentblocken.. bengan BMW,vad annars? |
|
| Hur långt hade era bilar gått när ni blev tvugna att byta hjullager? | |
| Jag bytte hjullagret för ca 100 mil sedan och då hade min gått cirkus 28500 mil. Still going strong.. | |
|
jag skulle tippa på att det är spindellederna Finns på icq: 60288954 |
|
|
Mina spindelleder är nya på båda sidorna. Hela framvagnen är ny renoverad. När framvagnen var klar så fanns det inga vibrationer,men nu finns det!! VARFÖR? BMW,vad annars? |
|
|
Kan mycket väl vara däcken som har blivit orunda! Kuhmo är inte de mest högkvalitativa däcken på marknaden. Hur är skicket på stötdämparna? Mvh |
|
|
Provade bakhjulen på en annan E30 igår. Felet följde med. Det är trots allt nåt fel på däck eller fälg. Nån som handlat av dackonline.net förresten? |
|
|
Thunderbolt, hade själv fälgar med navringar och det funkade aldrig riktigt bra. Sen provade jag originalfälgar och alla problem försvann. Lite obalans känndes dock från Pirerlli P6000-däcken men efter det obligatoriska bytet till Michelindäck så går bilen på som på moln. Freude am fahren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.