AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.149

BMW 325 E90 -Klantigt värre- lacksläpp

Sida 1 av 2
wa
59
warner
325iA -06
Hej.
Skulle tvätta min kära bil idag och körde in på gds hallen och la på avfettning.
När jag skulle spola av sen så kom jag antagligen för nära med spol munstycket och en oregelbunden ruta på 4-5cm2 lossnade på sidokjolen längst fram vid hjulhuset.

Det är ju bara plast där under, kunde inte Heller se någon grundfärg.
Kan jag bara lägga på ny lack + klarlack på eller bör jag ändå slipa lite först?

Tack på förhand!
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Ring en lackverkstad och fråga! Mvh
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej

Konstigt att färgen bara åkte av sådär, jag har tvättat min bil många gånger, och även nära med munstycket några gånger, tist att höra.

Kan du lägga upp en bild på det skadade området så kan det vara enklare att ge tips när man ser hur det ser ut.

Mvh
wa
59
warner
325iA -06
Absolut, ska ta en bild och slänger upp den ikväll!
wa
59
warner
325iA -06
Här kommer en bild på skada:
Länk

Borde man inte bara kunna tvätta detta med t-sprit och sedan lägga på lack + klarlack? Kanske behöver jämna ut dom naggiga kanterna dock..
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag skulle inte vilja "fulfixa" eller köpa en fulfixad bil. Något billigare än att lacka om hela är Smartrepair som finns i Täby eller Hammarby. Jag har fixat bl.a. en dörr där med mycket bra resultat. Länk

Länk
ni
520
niklas100
520d 2008
Skrapa loss alla kanter och lös lack slipa ner med våtslippapper grunda lacka o lägg på klarlack
Vänta 1-2 dygn och våtslipa ner ev ojämnheter och kör en omgång med rubbing
kr
36
krolleg
320d Touring -07
@captainoats
Det är inte alls konstigt att lacken släpper, det är skillnad på högtryck och högtryck. T.ex. har vi på mitt jobb "riktiga" högtryckstvättar, du får nästan luta dig frammåt när du tvättar med dom och skulle du komma så nära som 5cm med den ja då kan man nästan garantera att lacken släpper, iaf om du har ett litet stenskott så vattnet kan komma in :)
wa
59
warner
325iA -06
@nikasp: haha, fulfixad. Att slipa ner och lacka är inte att fulfixa, det är precis det dom gör på "Smartrepair..

Det blir nog till att göra så..
Tack för svaren!
ni
520
niklas100
520d 2008
Lycka till ett tips är att handla färgen hos någon färggrossist som säljer till billackerare Brukar va både bättre i billigare än tex bmw
wa
59
warner
325iA -06
Tack.
Funkar det med zinkspray på plast eller bör jag köra någon annan grundfärg?
Har varit med om samma sak som TS - vissa avfettningsmedel är riktigt agressiva och kommer man för nära karossen med högtryckstvätten glider lacken lätt av.
Området som drabbades på min bil var undre sidokjolen på min gamla E36 328 som var nedlackad. Eftersom det var ett mycket litet område valde jag att "ful laga" genom att maskera och spraya försiktigt med lackspray i tunna lager. Blev faktiskt helt OK.
Därefter lärde jag mig läxan att undvika att låta avfettningsmedlet ligga på för länge och ta det jäkligt försiktigt med högtrycket.
wa
59
warner
325iA -06
@Kristoffer_L:
Där ser man. Man kanske inte behöver använda grundfärg eftersom det är på plats eller vad anser du?
Det beror lite på var skadan är någonstans och hur stor den är. I mitt fall var det inte grundlackat från början eftersom nedre sidokjolarna på E36 är av plast och föregående ägare troligen gjort det hos Kalle-på-hörnet. Fördelen var också att det var en svart bil, det hade varit omöjligt att få det lika bra med silver tex. Därför valde jag att inte lägga mer energi på det. Men eftersom en 325 E90 fortfarande är en relativt fräsch modell finns det kanske anledning att vara mer noggrann - jag hade nog ändå valt smart repair eller liknande i ditt fall.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
En sak som du kan göra efter att du har lagat är att köpa dig ett par stänkskydd att sätta i fram, dom borde sitta över just skadan, sedan är det praktiskt också.

då kanske man inte ser lagningen speciellt mycket.

Länk
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Det är nog bäst att grunda med plastprimer typ hagmans eller
biltemas tvätta av ytan med tinner och slippa ytan sedan plastprimer några lager och sedan våtslippa med med väldigt fint papper och sedan lack
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Om du har lite handlag så borde den skadan inte vara omöjlig att fixa på ett bra sätt.
Att grunda eller ej borde inte vara avgörande, primern kan dock utgöra en grund som innebär att färgen kommer mer i nivå med omgivande lack. Det som däremot är viktigt är att du får till en snygg (osynlig, så gott det går) övergång till den oskadade lacken. Slipa ner lackkanterna så att de "fadar" ut inåt det färglösa området, rengör noggrant. Spraya från 20-30 cm avstånd, lägg flera tunna lager och låt det nymålade området överlappa in på den gamla färgen en aning, avsluta med att klarlacka.
wa
59
warner
325iA -06
Tack för alla svar!
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Jag förstår inte varför man överhuvudtaget uppfann grundfärg,
är det kanske inte för att få bättre vidhäftning och speciellt på
plast är det viktigt.
Ni
37
NiFE_
BMW 318da x 2014
Jag gjorde samma sak för 10år sen ( Länk ) Troligtvis har du haft ett stenskott (skada i lacken) och när man går för nära med högtryckstvätt så trycks vattnet in under lacken så det släpper en bit :(
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
@warner: Jag kan ju inte veta hur vass du är på att fixa men när du skriver att du funderar på att inte grunda osv. så börjar i alla fall jag att undra hur bra du är på att t.ex. "fada" ihop det du lackar mot övriga stötfångaren. Är ju en relativt ny bil och jag vill att det ska bli perfekt hellre än att störa mig på det till man säljer bilen. Ursäkta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.