AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.153

Generatorn har havererat - HJÄLP!

Ra
33
Rakman
520i -98 (E39)
Hej alla!

Det började med att batterilampan i displayen började lysa lite till och från här om dagen. När jag sedan kom hem så började tomgången gå riktigt svagt och alla lampor började lysa riktigt svagt.

Jag hann kvällen innan det med att mäta med multimeter på batteriet. Den visade 12volt när motorn var avstängd och 14volt när motorn var igång. När batterilampan började lysa strax efter det så sjönk volten till 12 (och motorn var då igång).

Har läst mig till att det mesta tyder på att det är generatorn som har gjort sitt. Har funderat på att köpa en ny generator på skroten men jag är osäker över vilken generator jag ska ta. Jag har förstått att det finns både bosch och något annat märke. Kan jag ta en generator från vilken E39:a som helst eller måste generatorn vara av precis samma modell som min nuvarande?

Bilen med problemet är en E39:a, tillverkad 1997-11.

Tusen tack för hjälpen!
Byt "laddningsregulatorn", sitter på generatorn. Skruva loss den o försök att inspektera hur "kollektorn" ser ut, är det 4-5mm djupa spår i den kan den ha gjort sitt. Ser den OK ut så är det bara att trycka dit en ny regulator o hålla tummarna. Ny regulator köper du billigast hos Länk
Det lär dock vara trångt att skruva loss regulatorn med generatorn på plats, men det kan gå:).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan väl inte skilja så mycket i konstruktion från hur det ser ut på min E46:a, och där bytte jag regulatorn med generatorn kvar i bilen - lite pilligt och jag fick känna mig fram när jag skulle lossa några muttrar som jag inte hade full koll på vilket storlek det var på, men bytet gick på en dryg timma.

Om jag skulle behöva göra det igen skulle det gå betydligt snabbare...

Var försiktig och metodisk så du inte tappar några muttrar eller skruvar bara för då kan det bli knepigt att fiska upp dem igen!

Det går att byta enbart kolen men det är lite pilligt och du måste demontera laddregulatorn innan dess samt löda dit dem i regulatorn.

Min laddregulator kostade ca 500kr hos lokala reservdelsbutiken och det var en piratregulator, en original Bosch skulle kosta nästan 2500kr!

Lösa kol kan du nog köpa under hundringen hos t ex ovanstående webhandlare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag bytte laddregulatorn på 530i-e39 med generatorn på plats. Inga problem.
Ra
33
Rakman
520i -98 (E39)
Tusen tack för hjälpen!

Tror jag tar och gör som ni säger och byter ut själva laddningsregulatorn.

MEN!

Hur vet jag vilken laddningsregulator som funkar till just min bil? På Länk finns det ju hur många olika som helst. Rena djungeln för mig.
Länk

Kolla vilket fabrikat din generator har, jag gissar på Bosch eller Valeo. Alternativt, skruva loss den gamla o jämför sedan bilder o artikelnr?
Ra
33
Rakman
520i -98 (E39)
Tack för snabbt svar Dawwe!

Okej men om man inte av någon anledning vet på förhand vilken generator eller laddningsregulator som man har så finns det inget annat alternativ än att montera ut den gamla och sedan jämföra med bilder och artikelnummer?

Finns det ingenstans (t.ex. någon hemsida) där man kan se att ALLA BMW E39 som är tillverkade 1997-11 har "den här" regulatorn och "den här" generatorn? På liknande sätt som att man på t.ex. mekonomens hemsida kan skriva in sitt regnummer och utifrån det så "vet" hemsidan vilka delar som funkar till ens bil. Men så enkelt är det kanske inte när det kommer till generator/laddningsregulator? =/

Tack för all hjälp so far, ni är guld värda =)
Det vara lite olika tillverkar på generatorerna i bilarna...Säkrast är att demontera regulatorn o leta efter artikelnr i min länk, o jämföra bilder:)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Om du tar bort luftfilterburken bör du se en etikett på generatorn.
Rakman: Skriv in ditt regnr på mekonomens hemsa o kolla sedan på "laddregulatorer", det lär vara som så att du har flera att välja mellan, beroende på vilken generator som sitter i din bil. Det är min gissning iaf.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det står som sagt på utsidan av generatorn vad det är för fabrikat och vilken storlek samt tillverkarens art.nr samt BMW:s art.nr.

Allt detta går att läsa om du bara kikar ner mot generatorns bakre del/skyddskåpa. Ev behöver du lossa luftburken innan, men troligen inte.

Om ingen bytt generatorn i efterhan är det en Bosch (troligast) eller en Valeo, både monterades av BMW på fabriken.

Mvh
Johan B

hej!
din generator har 3 kontakt om du kolla på kabel som koplar från bilen till gerenator så det kan passar oxå från 3 sere e46 utan broblem du har 120v A1 5serie från 97-99 alla generator passar varandra
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Ett alternativ är ju detta Länk
På dom senaste jag bytt på så har jag valt detta då det knappt skiljer något i pris.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...tror nog att TS har löst problemet på ett eller annat sätt efter nästan tre år sedan frågan ställdes...! ;)

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.