AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.394

Sliten styrservo?

Tjenare,

Måste vara dålig på att leta, men hittar inte något om just sliten styrservo på e34an. Det ska ju vara ett vanligt fel på de enligt begagnatguiden.

Aja, tänkte helt enkelt fråga hur man kan utesluta att det är just styrservon som strular och inte några bussningar på fram-bakvagn. Någon som har egen erfarenhet?

Och därefter, om det nu är styrservon som har sagt upp sig, vågar man köpa från skroten utan stor risk att den ochså är sliten eller ska man köpa ny? Någon som har gjort detta nyligen och vet hur mycket de har betalat?

Karl.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, vad har du för symptom på evtl felande servopump ?

Vanligt fel har jag inte hört att just defekt servopump ska vara på E34:an, dock så är bilen ifråga gammal så nu kanske det byts lite pumpar på t.ex E34:or..

Men annars så är frågan om "ny eller bättre begagnad" en fråga om lust att byta servopump fler ggr eller om du helst vill att det ska hålla länge...dvs är du skruvarintresserad så köp en bättre begagnad.. är du inte så skruvintresserad så köp en ny :)
Handlar iofs också om hur länge du ska ha kvar bilen kan man tycka..OM det nu är en defekt servopump som är felet..

Styrservopumpen till E32:an min är original(mig veterligt, har ägt bilen sedan 2003 och har ingen info om att den har varit utbytt tidigare heller).
Den har alltså varit med i snart 40000mil vad jag vet.. och jag antar att kvalitén på servopumpar var/är lika bra till E34 som till E32.

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är glappet i styrväxeln du tänker? Är ju en recirculating ball mekanism, vad tusan heter det på svenska? Snäckväxel?

Finns "tusentals" inlägg här på forumet om detta. Inte alltid det är glapp i växeln, kan lika gärna vara glapp i pitman arm, idler arm eller parallelstaget. Även den stora muttern längst ner på rattstången kan vara lös.

Vilket problem har du?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...det var säkert det "bmw-slangen" skrev som trådskaparen menade :)

jaja..

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Misstänker styrväxeln, för precis som Janne T skriver så brukar styrservopumpen hålla ett bra tag och inget som är något känt fel (i de fel den låter mycket så räcker det ibland att byta styrservooljan - för den glöms ofta bort och kan både se och lukta riktigt murken).

Självklart så kan det vara glapp i styrlederna också, kan inte låta bli att lägga in en länk till en av mina styrleder som det var glapp i - felsökningen i detta fallet var dock ganska enkelt :-)
Länk

Eller kan det vara bussningar. Eller något annat.

Men det är nog bäst TS beskriver felsymptomen först.
Jädrar vad ni är snabba!

Visst var det glappet i styrväxeln jag menade.

Ja, styrningen är helt enkelt diffus runt centrumläget. Känns som en gammal jänkare och inte som en BMW...
Det ger bilen en båtliknande känsla vid ojämn landsväg och motorvägsfarter. Den låter dock inte och lustigt nog så ser jag inga bussningar som ser tydligt slitna ut. Men det gör de ju inte heller på videon.

Får nog be frugan ratta lite när jag ligger under bilen imorgon...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo.. kontrollera alla bussningar runt styrningen, det brukar kunna bli lite glappt där med åren och att byta styrstag(kompletta vä+hö), hjälpstyrarmsbussning, mittre styrstag kan vara väl investerade pengar om du vet med dig att detta nog inte är bytt på din vagn...

Kan iofs vara svårt att lokalisera glapp på egen hand i vissa fall, men SBP brukar iaf hitta :)

MEN som också bmw-slangen skriver så kanske muttern inne i kupén till rattstången är lite lös...kolla den först.

Att justera styrväxeln är också en "grej" att kontrollera...den går att justera en smula MEN justera inte för mycket det kan innebära att man "pajar" hela växeln + att styrningen kan börja gå trögt vilket såklart inte är bra....är nog bra att ta det lite piano och ta någon "halvcentimeter" åt gången vid justering.

Mvh Janne.
Ser inga glapp så här långt,
tur att det är besiktning nästa måndag då...
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du kan mycket sällan, skulle vilja säga aldrig, se något glapp - förutom mitt absurda exempel ovan.

Men det glappade såpass mycket att jag var tvungen att skruva fast huvudet och dammsuga upp tänderna från golvet efter en runda på motorvägen :-)

Har du en testrigg liknande Bilprovningen är det enklare att visuellt se glapp. Har du en kraftig/lång brytspak eller bräckjärn eller liknande och applicerar den rätt så kan man visuellt misstänka dåliga bussningar.

Men de flesta bussningar börjar kännas långt innan man ser något, även under ovanstående beskrivna belastning.

Kulleder är lite enklare, där sätter man tummen på båda delar (ovan- och underdelen) och rör sedan på mekanismen. Är kulleden frisk ska den röra sig som en enda enhet, är det glapp så rör sig över- och underdelen inte helt i synk och det kan du känna med tummen efter lite övning.

Hur tänkte du angående besiktningen? De kommer inte att hitta några fel på bussningar, såvida de inte är helt slut och uppruttna. Men du lär känna felet lååångt innan och även tröttna på det och sälja bilen innan du får en anmärkning på det :-)
Styrleder/spindelleder undersöks lite noggrannare, eller om det bara är för att de är enklare att felsöka. Undersökningen är ju enbart till för att kontrollera fordonet ur ett säkerhetsperspektiv, har ingenting med bilens komfort/skick.

Men inga andra symptom än att styrningen är lite diffus kring center? Inga vibrationer i några hastigheter, eller under gaspådrag? Ingen bakvagn som verkar leva sitt eget liv? Inga vibrationer när du bromsar lätt vid runt 70-90 km/h?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det man kan be besiktningsteknikern göra är att kolla alla bussningar extra noga då kan det evtl "bli napp" på någonting som du kan gå efter...

Men som tidigare sagts så lär nog inte heller SBP hitta felet som just du beskriver annat än möjligen en hint om någonting som evtl kan tänkas vara en del i ditt problem..

När fram o bakvagn o styrning börjar "leva sitt eget liv" så är det bästa att byta "allt", men det kan nog tyckas bli för dyrt för en del att verkligen göra (har ingenting med dig att göra utan det resoneras ofta så när man ser vad en "glappdefekt" kan tänkas kosta att fixa helt 100%)..

Inte en helt enkel problematik det där med glapp :)

Men du får väl inrikta dig först på ditt symptom... dvs styrningsglappet som du har fått lite tips om här.

Mvh Janne.
Ja, angående vibrationer så finns det gott om!

Inget speciellt vid inbromsning men mellan 90 och 100 ca vibrerar bilen kraftigt vilket jag har resonerat mig till att det måste vara kardanen. Däröver finns det lite vibrationer beroende på åt vilken sida bilen belastas.

Grejen är att jag har inte ägt bilen länge så jag får nog börja med besiktningen och därefter åtgärda kardanen och dubbelkolla däckens balans. Jag antar att glappet kommer i andra (ja tredje, fjärde osv) hand...

Jag får nog konsulteras av någon bra verkstad. Någon som vet någon duktig på BMW i Borås eller måste man till Göteborg för det?
Som ni sa så hade inte besiktningsmannen inget om glappet i styrningen! Lite annat blev det väl men inget oväntat!

Tack än en gång för hjälpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.