AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.362

Självöppnande baklucka E61

Pe
7
Per76
530xiA Touring E61 2006 M Sport ext. Nav prof.
Hej!

Jag upplevde detta fenomen första gången i dag efter att ha nyttjat varningsblinkers några minuter. Glasluckan öppnades och ett upprepande klickljud från lucklåset fortsatte någon minut men försvann därefter för att sedan återkomma nästa gång blinkers användes. Någon som känner igen detta problem? Jag misstänker något relä. Om i så fall vilket och var sitter det? Åtkomligt för gör det själv?
Fukt i microbrytaren? Lägger jag min röst på.
Här har du en länk.. Länk
Pe
7
Per76
Tack för snabbt (och säkert klokt) svar. Bara en fråga: brukar enbart fukt i mikrobrytaren även ge det repetitiva klickljudet som jag beskrev? Fff återkommande när jag blinkar.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Kabelbrott är min gissning.
Kabeln till blinkersen och microbrytaren ligger säkert ihop.

arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Här är en halvfärdig tabell över kablarna utgående från WDS. Kanske kan vara till någon hjälp.

Länk

Fast jag håller mera på fukt i mikrobrytaren.
Pe
7
Per76
Någon idé hur mycket ny mikrobrytare och arbete kan tänkas gå på? Funderar om det lönar sig att försöka göra det själv (är "normalt" händig) eller om ni rekommenderar att hellre låta en fackman göra det. Har annars förtroende för Bil & motorteknik i Huddinge dit jag brukar lämna in bilen.
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Du byter brytaren själv på 10 minuter om allt går som det ska. Det är mycket enkelt. Man kan passa på att smörja axeln till bakrutetorkaren.

Brytaren har jag för mig kostade 350:- på BMW. Lite billigare på Schmiedmann.
Fukt i brytaren innebär i mitt fall att den "kortslöts" vilket resulterade i att glasluckan öppnades titt som tätt. Det låter inte riktegt som det i ditt fall.

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
@Per

På min förra E61a fick jag bytt min brytare och då skulle BMW ha runt 3000:-
men jag gjorde det på ett annat ställe..

Ska även säga att min lucka öppnades titt som tätt och även under körning, och låset klickade en stund för att sen upphöra.

Fukt/vatten kan lätt tränga in vid högtryckstvättar så jag rekomen att lägga en liten siliconsträng runt efter du fått en ny brytare.

Lycka till :)
65
47
6500rpm
BMW 550iA Touring -06 Porsche 996 Carrera -01
Surfa runt på nätet efter DIY på byte av brytare. Vet att jag sett en utförlig instruktion någonstans. Kolla också på You Tube. Lycka till!
Pe
7
Per76
Tack för alla svar. Jag valde att lämna in bilen och det verkade vara som flera av er trodde att det var mikrobrytaren som pajat. Jobb och ny brytare fick jag ge 1500 för. Nu har det funkat fint i några dagar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.