AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.403

Bio-diesel blandningarna från OKQ8, Statoil och Preem

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Ni som tankar någon av dessa Diesel+ (Statoil), Diesel Bio+ (OKQ8) eller Preem Evolution diesel, fungerar det bra?

DN-artikel: Länk
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Dom uppfyller inte normen som BMW kräver. Typ EN529 eller vad den hette. Mailade Preem om detta utan svar.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag körde min 320d på Preem Evolution Diesel i ca 1 år. Fungerade utan problem. Bytte i somras till att tanka på Tanka-stationerna (Volvohandeln). Deras diesel är nog ingen miljödiesel. Förbrukningen från Gbg till Öland på Preem och från Öland till Gbg med liknande körning blev i stort sett lika.

Varför jag bytte? 1) En del skriverier här på AP. 2) Eftersom vi köpte en äldre Renault och fick erbjudande om bra rabatt (via Volvokortet) på Tanka.

Sedan har jag fortsatt med Tanka.

Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Intressant ämne det här. I instruktionsboken till min bmw står ju att rme är absolut förbjudet...
Vi har även haft en del problem med alger som beckat igen bränslesystemet på maskiner i jobbet.
Med en ny bil som tankas med enligt tillverkaren fel bränsle och som havererar, vem ska stå för kostnaden om man drar det till sin spets?
m3
13
m32011
X5 -02
M3 -11
750i -10
Wheelie82: Blir nog försäkringsbolaget som får täcka den kostnaden under förutsättning att det enligt tillverkaren finns rätt bränsle för bilen tillgängligt. Tillverkaren har ryggen fri eftersom dom upplyser om rätt bränsle i instruktionsboken.
ny
99
nybbe_gefle
530xdA Touring M-sport -09
När man i instruktionsboken säger att det är förbjudet med RME, menar man då inte 100% RME och inte den inblandning som är i den svenska dieseln? För det finns väl egentligen ingen diesel (på mackpump) som är fri från RME utan all diesel är väl inblandad till 5-7%

//David
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Kontentan är att dieseln innehåller mindre och mindre mängder energi för varje år som går. Det är alltså inte biltillverkarna vi ska kritisera när vi klagar på att milförbruknigen inte stämmer med det som specas i manualer etc utan det är petroleumindustrin vi ska ställa mot väggen! Sedan kan man ju fråga sig vad det är för vits med att introducera alla dessa sk miljövänliga alternativ när man ändå måste "gasa mer" för att få ut samma effekt... Således är det politikerna som ska ha den största kängan. Som vanligt... :)
He
25
Henrik NF
X5, 3.0d -10
@ -Martin- - Åtminstone Preems ACP Evolution Diesel har samma energiinnehåll som vanliga ACP Diesel så du kan trycka lika hårt som vanligt på åka fort-pedalen.

@Tom i norr: Preems Evolution Diesel uppfyller gällande dieselstandard för MK1 Diesel vilket är kravet från samtliga fordonstillverkare för funktions- och garantiåtaganden.

Och nej, jag jobbar inte på Preem. Men jag har gjort :-)
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
@Henrik: Tror inte ett ögonblick på att dagens diesel skulle ha samma energiinnehåll som gammaldags, säg som den var för 20 år sedan med högre svavelinnehåll osv. Så det får du försöka inbilla någon annan. :)

Och vilken sorts diesel tror du biltillverkarna använder vid sina tester för att dokumentera prestanda ... ;)
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Statoil säljer väl europadiesel på vissa ställen. Den är det mer kräm i jämfört med våran mk1. Men typ några procents skillnad har jag för mig.
Tankar i Danmark där sk EU diesel säljs. Ibland har jag ändå blivit tvungen att tanka hemma i Sverige som har biodiesel inblandat i sig. Har faktiskt inte märkt av vare sig skillnad i prestanda eller förbrukning. Däremot skiljer det i pris - 2-3kr/L billigare i Danmark men det beror på andra faktorer...

Möjligt att det däremot blir skillnad efter låt säga 20-30kmil men vi har ju blandat i RME i dieseln sedan 90-talet så effekterna av biodiesel inblandningen borde ha setts vid det här laget kan man tycka.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Såg att det stod Diesel+ på kvittot från JET i helgen, tydligen har man börjat med 22% biodiesel i Stockholmsområdet Länk Länk

Det enda jag märkt hittills är att Webastons avgaser luktar lite annorlunda på Preems Evo. Dom har också börjat höja bio-inblandningen vintertid till totalt 30% Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.