|
|
|
|---|---|
|
Hej gott folk! Jag har länge velat ha en BMW och har nu lyckats skrapa ihop ca 160.000kr Jag har kollat runt lite på blocket och det finns ju en del bilar men tycker det är väldigt svårt att välja. Var och provkörde både en 525D och en 320D, då tyckte jag 525D var skönare att köra. Helst skulle jag vilja ha en diesel, automat och med komfortpaket. Dock har jag märkt att det är ganska svårt att hitta en fin för dem pengarna. Vill inte köpa en långmilare. Så vad hade ni gjort, tagit en bil med mycket utrustning och bensin eller en diesel med mindre utrustning? Hur stor är skillnaden på förbrukning mellan 525i och 525D? Jag kör ca 1500-2000mil. Mvh Christoffer | |
|
Nyligen bensinfrälst, tycker jag att du ska jämföra bensin och diesel. Själv anser jag bensinmotorgången vara överlägsen, särskilt på min bil som saknar direktinsprutning. Du kan räkna med att dieseln drar 30% mindre bränsle givet samma motoreffekt. De fyrcylindriga dieslarna är snåla och bilen känns ok snabb upp till 130 km/h. De sexcylindriga dieslarna är maffigare och passar väl egentligen 5-serien bäst om man kör mycket motorväg. Bensinsexorna är härliga, med eller utan automat är en smaksak, jag gillar faktiskt bensinmotorerna med automat (eller manuell) och diesel helst med manuell eftersom den manuella åtminstone skänker lite körglädje... En sak jag störde mig på i min femserie var att sportstolarna var för breda i ryggen, treseriens sportstolar är smalare och dessutom ställbara i bredd. En annan grej med e60 är att har du ingen nav så får du ändå en liten ful och helt meningslös skärm mitt på instrumentpanelen. Mitt tips, jag vet ju inte alls vad du har för stil eller vad du gillar, är att du försöker få tag på en ganska "klassisk" 525 eller 530i sedan med en snygg metallic, snyggt läder som bryter av färgen och 18" fälgar. Gärna navigering för att göra panelskärmen meningsfull. Sportratt. Sport-eller komfortstolar. Svart takhimmel. Klimatautomatik och xenon. Lycka till! M Mina bilar: Länk |
|
|
Du kan klicka på "modellguiden" till vänster här på sidan och jämföra bilar så kan du se förbrukning och allt annat. 5serien är alltid skönare att köra än 3 serien.. kostar mer också, dom går i ordning... ska du ha en sportbil? kolla då på en M3 , vill du ha en komfortpendlar bil , då skulle jag kolla på en faceliftad 525D e61 från 2007-2010 med komfortstolar alt sportstolar Du måste fråga vad du vill ha .. Jag personligen skulle inte köpa en bmw utan M-paket .. ELLER möjligtvis med komfortstolar, en bmw med standardstolar suger och mpaket höjer värde mkt. Du ska absolut ha sport eller komfortstolar, |
|
|
Tack för era svar. Jag vill ju helst ha en 5 serie. Automat, facelift och komfortstolar är kravet, skulle gärna vilja ha m paket men det verkar inte finnas någon för dem pengarna. Har kollat som sagt på blocket, men vill man ha lite utrustning så finns det ju nästan inga bilar för dem pengarna. Ni kanske har några tips på bilar från blocket? Sportratten är det samma som m sport ratten? Är svart innetak tillval? |
|
|
För oss stod valet mellan en 525iA -07 och en 325dA -09. 325:an hade gått lite mer men hade i gengäld samma pris. Vi har tidigare bara haft 5-serie (e34 och e39) och mycket tydde på att vi denna gång också skulle välja en 5:a. Nu blev det inte så. Vi valde 325:an var för att vi tyckte den var roligare att köra. Ganska mycket roligare i mina ögon. Dessutom har vi inte så stor familj längre så därför kunde vi spara in på utrymmet. För övrigt tyckte jag att 5-serien över lag var betydligt mer komfortabel men kändes överlag "slöare", "segare" och "svulstigare". Inget fel i det om man gillar det men denna gången kom körglädjen i första hand för oss :-) |
|
|
Får jag fråga hur mycket du fick ge för 325dA? Och vad har du för utrustning? Jag får helt enkelt åka och provköra lite flera bilar. Någon som vill lista lite vad man bör ha för utrustning? Det jag måste ha är automat, comfort stolar, facelift. Xenon är också ett krav som jag missa förut. |
|
|
Komfortstolar finns inte till 3-serien så då går den bort. M-paketet är fint men kanske ser lite omotiverat aggressivt ut på en glidarbil men det är ju en smaksak. När det gäller utrustning så är tipset att surfa in på BMW:s tyska konfigurator, den är lite mer komplett än den svenska, och bygga ihop en önskebil. Skriv ut bilen med komplett lista på utrustning så har du något att gå efter. Efter att ha ägt några BMW är mina främsta tips på utrustning, utan inbördes ordning: Sport eller komfortstolar Sportatt eller m-sportatt Svart takhimmel Högtalare hifi Bluetooth Navi för att slippa ful skärm Ljus metallic och Mörkt läder eller Mörk metallic och ljust läder Snygga lister M-sport chassi Xenon, pdc Snygga hjul 18 tum /m Mina bilar: Länk |
|
|
+1 Samt 540+ bensin 535+ diesel Taklucka är mysigt då det blir ljusare kupe med det, inte så "instängt" Aux ingång skulle jag kräva med men alla nyare 2007- har nog det |
|
|
Tack så mycket! Nu har jag lite att gå efter. Mvh Christoffer |
|
|
Axan - här får du direktlänken till konfiguration: Länk Problemet med din budget är att det kan vara svårt att få alla "måsten" uppfyllda. Inte ens i Tyskland finns det ett vettigt urval inom din budget (speciellt komfortstolarna drar ned utbudet rejält - bara på BMWs egen sökmotor minskar antalet från 131 till 11 bilar.) Med lite större budget, kan du hamna på en sådan här: Länk Det finns alltid billigare i Tyskland, men själv föredrar jag den extrakostnaden till förmån för att köpa en bil från en aukt handlare. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Vill du ha en med komfortstolar, så blir det dyrare alt. en långmilare: 525d Länk 525i Länk ---- BMW CS #6212 |
|
|
Är inte det här ungefär vad du söker? Om du har svårt att hitta en bil som stämmer med din kravspec/peng så kanske du ska sänka kraven eller låna upp dig en bit?! Länk Har du provkört en 3-serie bensinare? |
|
|
@ Axan: Prislappen på vår 325 stod på 189 kkr. men fick bra betalt för min v70 (som jag tröttnade på efter ett halvår) så jag räknar egentligen bara mellanskillnaden. Jag har dålig koll på utrustningslistan och vad som finns. Dock är den inte speciellt välutrustad men har i alla fall en vassare stereo än normalt. Körde lite andra som hade betydligt sämre ljud än denna. Vi hade inga jättekrav när vi letade men var klara med att det skulle vara automat och en BMW. Sedan får man ju Xenon på köpet har jag för mej och på 325 (i alla fall diesel) så sitter det 17" fälgar som standard eftersom det inte går att få på mindre. Dessutom är -09 faceliftad. Nåja, vi är i alla fall nöjda och ångrar inte att vi valde 3:an denna gången :-) |
|
|
Narvselius: Jo det blir nog så att jag får sänka min krav och gå efter min budget. Robert Lundberg: Den såg väldigt fin ut men jag måste ha kombi. Jag har bara provkört 3 serien i diesel, får ta och testa bensinaren. Sahlin: Ok, ska ta mig en extra koll på 3 serien igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.