AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.329

bmw 5 serie dieselvärmare

Sida 1 av 2
hallå, tänkte köpa en 520d bmw, från runt 06-09 för max 140k, men det verkar ju knappt finnas dieselvärmare (stödvärmare, inte kupé) i dem, vilket är dåligt då jag bor i jokkmokk och behöver det för att få upp värmaren, det jag tänkte är om det är standard eller något sånt? För ingen verkar skriva det, dom flesta är ju i södra sverige så dom kanske inte är medvetna om bilen har det, bilarna jag kollar på är t.ex

Länk

Länk

Länk

något att anmärka på någon av dom?
och vad kan en dieselvärmare kosta att installera?
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Bmw har inte som standard en extra värme som volvo har/hade, utan det extra tillval.
Kostnaden är nog beroende på hur man gör, gör du det själv kan du nog klara dig på 15' lämnar du in, kostar det säkert, 30-40'.

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Det är inte standard. Om du tar in en bil från tyskland kan du lätt hitta en bil.
Gå in på mobile.de och kryssa i standheizung när du söker så hittar du lätt ett antal.
Håll dig till BMWs egna åf så är du säker med ett års garanti etc.
35' att eftermontera på F11 sa säljaren tull mig i förrgår.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

35' är hysteriskt dyrt, kostar 17'? Som tillval i listan? Ringde min säljare för att byta färg och lägga till värmare, men det gick inte, stod i hamnen i tyskland för avfärd, får nöja mig med Defas kompletta system istället.... (Elvärme)

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Henke: låter dyrt att byta efter ett år? Hyffsat värdetapp på en 530D? Jag skulle tappa 140.000 om jag bytte in min efter ett år och 3000 mil.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Jhellstrom, kan man säga, dock ofrivilligt då BMW aldrig fick bort vibrationerna, så återtag och nybeställning... Vad göra? :o) 535d med det mesta, tog i lite extra och gav mig själv lite extra lulllull....
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Henke: bara att gratulera. Du får återkomma sen och berätta om det är värt merkostnaden för 35d.
Här har du en 08as 520d med parkeringsvärmare för €11400 Länk

Stephan
hm, ja dom ringde upp och var intresserade av byte ( Länk )
Men den hade ju somsagt ingen stödvärmare, men frågan är om dom alltid vet om den har det? Köpte nämligen en bmw för nåt år sen som en bilfirma nämnde inte hade motorvärmare, men den hade ju som det, och just stödvärmare är ju inte precis något man märker.. Känns ju som att på en diesel så borde stödvärmare vara ganska vanligt i svensksålda bilar, då man knappt får upp värme på vintern annars?
P.S, Vad borde bränsleförbrukningen ligga på en 520d? Det jag har tänkt mig är ungefär 0.6 landsvägskörning om man ligger på typ 90, och kanske 0.9 om man kör lite mer i stan. Räknar jag för lågt/högt?
Ursäkta för ingen styckesindelning, blev lite klumpigt.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Alla bilarna har stödvärme!

Dock har de inte webasto dieselvärmare (Standheizung), vilket kan användas till att värma bilen innan man åker. Har bilen webasto dieselvärmare, används denna också som stödvärme, istället för det el-element som sitter standard i bilar utan webasto från fabrik.

Ingen av de bilarna du har länkat till har optionen standheizung från fabrik. Om bilen hos Bilstudion har det, är den eftermonterat, då den inte framgår av bilens utrustningslista.

Aha, på så sätt, motorvärmare kostar väl under 10k att installera, men dieselvärmaren kostar väl mycket mer verkar det som, så om man behöver båda är det bara att leta en bil med båda?
Eller motorvärmare kanske är värt att eftermontera?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
1. Eftermontera el-motorvärmare (DEFA etc.) = runt 5.000 SEK

2. Eftermontera webasto dieselvärmare = runt 20.000 SEK

Bor du i Jokkmokk, är motorvärme innan start nog en bra idé. Du bör välja en med elektrisk motorvärmare (220V), då den fabriksmonterade dieselvärmaren inte värmer motorn i utgångspunkt (dock kan man fuska och ta bort en ventil, så motorn också värms).

Bilen har stödvärme i vilket fall som helst, så kupén blir snabbt varm. Dock bör du kolla bilens termostater också efter ett evt. köp, då dessa oftast är dåliga, vilket betyder att motorn inte kommer upp i rätt arbetstemp. Så gör man det på en E60: Länk
PA
3
PAAS
520d - 10
Hej,

Jag har precis köpt en 520d från 2010. Imorse ställde jag in stödvärmen/elvärmen en halvtimme innan jag skulle åka. Jag hade inte 220V inkopplat. Kupén var inte speciellt varm. Fungerar stödvärmen bättre om jag kopplar in 220V? Eller behöver jag en extern kupévärmare? Fungerar timern som jag har inne i bilen även som en timer för motorvärmning eller behöver jag en extern timer för detta? STämmer det att stödvärmen även med 220V endast kan gå en halvtimme?

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Tror du blandar ihop lite saker här.

Har din bil webasto? Bara för att du har timer i idriven betyder det inte att du har värmare. Timern används också till ventilation.

Om du har 220V koppling i fronten har du nog endast en motorvärmare (el-driven) och ett uttag i kupen till en fläkt.

Skriv ditt chassinummer här: www.bmwvin.com och se om den har "Standheizung" Du kan evt posta utrustningslistan i denna tråd.
PA
3
PAAS
520d - 10
Hej! Tack för snabbt svar.

Webasto är som jag har förstått det dieselvärmare. Det har jag inte. Men jag hade fått uppfattningen att alla BMW-bilar var utrustade med något som kallas elvärme/stödvärme och trodde att den fungerade så att den värmer upp kupén men så är det alltså inte. Eller? Jag behöver alltså en kupévärmare, en timer och en kabel?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
PAAS, delvis korrekt uppfattat. Alla dieselbilar har det, men det innebär att den stödvärmer kupén när motorn är igång. Alltså vid kallstart eller normal drift vid kall utomhustemperatur.

Vill du ha motorvärmare, måste du installera en själv. Antingen el (från eluttag) eller dieseldriven.

PAAS
520d - 10
Stort tack Grelle!

He
159
HenkePenke
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Glöm inte att du måste ha rattvärme också :-)
Det slår nog fan dieselvärmaren...
Jag skulle nog säga att det är bättre med en eftermonterad värmare för då kan flera laga detta. Annars blir det som för mig,
BMW byter den och sen är du ca 15000:- papp fattigare.

En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.