|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är ny här och har sökt runt lite om mitt problem som är att det luktar bränd olja. Har bytt hela vevhusventilationen inkl oljestickeröret, ventilkåpspackningen. Hade den nya modellen som av ventilation som är isolerad men bytte ändå när jag ändå hade tagit isär allt. Även ventilkåpspackningen var hel men bytte även den. Tittade runt när jag bytte och kunde se att det har droppat någonstans bak på motorn mot torpeden och sen ner på avgasröret. Ser även ut att vara blött på plåten ovanför grenröret men framtill, typ där det sitter någon vakum grej. Ser även ut som att det droppat där ifrån plåten och ner på det främre grenröret. Känner ingen lukt om jag kör, men om jag står vid ett rödljus så luktar det. Tycker även att det luktar betydligt mer om man startar den kall och då tycker jag även att det luktar hela tiden. Är det någon som har någon ide vart jag kan felsöka? finns det någon o-ring eller dylikt baktill som brukar läka? finns det något ovanför vakum grejen som brukar droppa ner på skuddsplåten ovanför grenröret? Tacksam för all hjälp jag kan få. | |
| Bara att byta vacumpump plus oring i bakkant av toppen!! ganska vanligt på n42 | |
| Okej! får ta en titt på det. Är det någon som har någon länk eller bild på hur det ser ut? Är det någon som vet vad vacumpumpen kostar? Räcker det med att byta bara o-ringen eller byter man vacumpumpen också? | |
| Fifty fifty att de är oringen eller pumpen!! Dock om du visste hur kul de är att komma åt så byter man bägge!!;) | |
| Jo det är ju så att man precis får dit en lite hand :) Får nog ta å kolla upp vad det kostar och byta det och se om det blir bättre. Har du någon idé vad det kan vara som läcker framtill då? Typ där kabelstammen går in till tändspolarna osv. Ser ut att rinna ner på plåten ovanför grenröret och sen ner på den främre avgaskanalen, grenröret. | |
|
Jag är också drabbad av liknande olje läckage som du. (men jag tror att grund problemet på min är vevhusventilationen). I vilket fall som helst hittade jag denna länk på hur man kunde laga sin egen vakumpump. Länk Det finns två packningar som skall fixas/bytas. O-ringen som går att köpa antingen hos bmw eller typ schmiedman. Den andra större packningen finns inte i bmws lager men av andra smarta "gör det självare" fungerar packningen som följer med när man köper ett oljefilter till samma motor (N42), i länken hänvisar de till oljefiltrets packning till N46 men de har samma artikel nummer. Kan vara nått om man vill byta ut några kronor mot arbetstimmar :) |
|
|
Hade samma problem som du med lukten av bränd olja när bilen stod still. Tyckte även att bromsverkan var dålig=får trycka hårt på pedalen. Den läckte olja vid vacuumpumpen, så jag böt o-ringen vid topplocket och trodde bekymmren var ur världen. Men den fortsatte läcka och då trodde jag att man behövde byta hela pumpen. Men tack vare detta eminenta forum och det här inlägget så böt jag bara packningen på pumpen istället för att köpa ny. Fick givetvis byta o-ringen mot toppen också. (OEM nr.11667509080) Länken som Chrippo hänvisade till var suverän. Använde o-ringen som följer med oljefiltret som packning i pumpen. Den passade rätt bra , fick sträcka ut den lite bara. Återmonteringen är värre. Det är väldigt trångt och pilligt , men det svåra är att passa in flärpen på pumpen i spåret på kamaxeln. Använde en sminkspegel för att kunna se vilket läge den stod i. Passade på att byta slangklämman som höll vacuumslangen på pumpen , då den satt dåligt. Kan ha varit därför bromsverkan var dålig ifall den tog tjuvluft. Inbillar mig nu att den tar bättre på bromsen, och den håller tätt än så länge. peppar peppar............. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.