|
|
|
|---|---|
|
Så, efter mycket om och men så har jag hittat en bil som jag tror på. 330 D -08 med lagom utrustning. 14900€ begärt. Nu gäller det bara det praktiska, och jag vänder mig till er med erfarenhet. 1. Exportskyltar. Förstår det som att handlaren ordnar detta? 2. Hur lång tid tar det normalt hos handlaren? 3. Ingår försäkring i exportskyltarna eller måste man försäkra separat? Skall bli väldigt kul detta! | |
| Är i samma läge (letar lämplig Z4 dock). Det de erfarna importörer här på forumet ofta förespråkar är att anlita transportföretag som tar hem bilen åt dig, kostar ca 5-8000 kr. Då behövs inga transportskyltar och ingen försäkring (ingår i transporten om jag fattat rätt). Dock, om bilen inte är Premium Selection kan det förstås vara bra att se bilen live först på plats och då tillkommer ju resa, boende etc. | |
|
Jag sitter i ungefär samma sits som dig Fredrik. Hittade bilen med rätt utrustning, också en 330D fast 2006. Bilen stod hos en auktoriserad BMW-handlare och jag litar på säljarens beskrivning av skicket. Jag har fört över pengarna till säljaren och bilen är klar för upphämtning. Har betalat Eurotransport 6350:- +moms för transport och kommer få bilen hem till dörren nästa vecka. Något sånt här hade jag ju inte vågar göra om bilen inte hade stått hos en auktoriserad BMW-handlare men detta sättet är ju väldigt smidigt. Jag slipper också tänka på exportskyltar och försäkring eftersom den är försäkrad genom Eurotransport. Mycket smidigt _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Ja, jag bor ju granne med en profil här på forum och han har tagit på transport, så uppenbarligen fungerar det bra, men denna gången köper jag från en mindre handlare och vill se bilen påplats. Sedan vill jag faktiskt göra den här resan oxå. Kul att hämta bilen i dess ursprungsland. Vad jag oroar mig för är något jag kan ha missat, och som gör att man inte kan ta hem bilen. Åker ner en fredag, så jag har små marginaler. Handlaren säger dock att det inte är något problem, så jag får väll lita på det. Har precis överfört €13000 i förskott för vagnen, håller resten som prutmån. Hoppas på det bästa. Pratade oxå med Länsförsäkringar idag, och om man gör en importförsäkring "Hel" á sek 3000:- så får man 2000:- i rabatt om man sedan skaffar en vanlig helförsäkring inom en månad. Kostnaden blir då 1000, och det är ju inte så farligt. @ deejaywasp ser att du redan uppdaterat din profil... |
|
|
Liten godislista: BMW 330d T 2008/02 Ausstattung Farbe: A35 M - Monacoblau metallic Polster: LCSW - Leder Dakota schwarz/schwarz Ausstattung: 9999 Dieselpartikelfilter (Bytt sedan 1000 mil - känns bra!) 01CD Brake Energy Regeneration (Bremsenergierückgewinnung) Oklar över vad detta är, men det låter coolt. 02CY Leichtmetallräder Sternspeiche 158 (17 Zoll) 0240 Lederlenkrad 0249 Multifunktion für Lenkrad 03AC Anhängerkupplung mit schwenkbarem Kugelkopf (Drag - Ett måste på en kombi i sverige anser iaf jag) 0321 Exterieurumfänge (Türgriffe und Stoßstangen) in Wagenfarbe 0386 Dachreling 04AE Armauflage vorn, verschiebbar (Armstöd?) 04AG Interieurleisten Titan matt 0431 Innenspiegel automatisch abblendend 0481 Sportsitze für Fahrer und Beifahrer (Trevligt !) 0488 Lordosenstütze für Fahrer und Beifahrer 0494 Sitzheizung für Fahrer und Beifahrer (Vissa Italien importer ar inte detta- Katastrof!) 0502 Scheinwerfer-Waschanlage 0507 Park Distance Control (PDC) hinten (Kompromiss, javisst) 0520 Nebelscheinwerfer 0521 Regensensor und automatische Fahrlichtsteuerung 0522 Xenon-Licht für Abblend- und Fernlichtfunktion 0534 Klimaautomatik mit Fondausströmern (Oklar över det senare) 0544 Geschwindigkeitsregelung mit Bremsfunktion (Trevlig funktion - dock ej nödvändig...) 06AA BMW TeleServices (Funkar detta i Sverige?) 06AB Steuerung TeleServices (Funkar detta i Sverige?) 0609 Navigationssystem Professional (Funkar detta i Sverige?) 0612 BMW Assist (Funkar detta i Sverige?) 0616 BMW Online (Funkar detta i Sverige?) 0620 Spracheingabesystem (Förstår den Svenska, eller måste man lära sig tyska nu??) 0633 Handy Vorbereitung Business mit Bluetooth-Schnittstelle 0672 CD-Wechsler 6-fach (Obsolet teknik) 07RS Comfort Paket 07SP Navigationssystem Prof. m. integr. Handyvorb. Bluetooth (Nice! Men är den uppdaterad?) 0704 M Sportfahrwerk History Briefeinträge: 1 Anzahl Schlüssel: 2 Serviceheft/Scheckheft: Ja Tüv: 03.2013 Letzte Inspektion am: 15.10.2012 Letzte Inspektion bei: RADERAT Inspektionen: Alle bei BMW MwSt. ausweisbar: Ja |
|
|
Om du tar hem bilen på transport, tänk på att den försäkring som ingår i biltransporten är begränsad till ett visst belopp per kg gods. När jag pratade med Eurotransport i höstas vill jag minnas att deras försäkring täcker skada upp till 110 kr/kg. Är bilen värd mer än så bör man överväga att också importförsäkra den. Enligt LF gäller importförsäkringen skada som inträffar på biltransport. mvh Eppa |
|
|
0544 är vanlig farthållare medan 0541 är den aktiva. Navin fungerar i Sverige. BMW Online har de tydligen problem med i Sverige/prioriterar inte sid 16 i länken visar vad som fungerar i Sverige och vad som fungerar i Tyskland Länk detta fungerar tydligen för Audibilar i Sverige... Länk Stephan |
|
| Hur gick det? | |
| Hämtar på fredag. Mycket spännande! | |
|
Härligt!! Jag fick min levererad i fredags! Ser bra ut förutom lite kantskrapningar på fälgarna samt ett mycket litet dörruppslag på höger bakdörr. Säljaren hade dock upplyst mig om fälgarna och dörruppslaget kan jag förstå om han har missat. I sin helhet är det en mycket fin bil! _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
| Läste ditt inlägg ang. vibrationer. Det skall jag verkligen kolla extra på. | |
|
Tillbaka från Tyskland - utan bil. Ja, det sket sig tyvärr. Träffade säljarens medhjälpare på flygplatsen i Stuttgart och vi åkte till bilfirman. Där stod den. Började inspektionen, och jag märkte genast små men tydliga märken i lacken. Det var inget som nämnts, och det gjorde mig inte glad precis. Tittade på insidan, och det fanns en del rispor i läderklädseln på sådana ställen där det inte borde finnas. Dessutom var den behandlad med någon slags glans, allt känndes så där "halt" i kupen. Gillar inte. Ok, jag hade förberett en koll hos en Borsch station i närheten och vi åkte dit. Tyckte inte att det var den riktiga knuffen i motorn som det borde vara. Lång historia kort: - Olja på båda sidor av motorn - Fukt o båda främre lysena - Oljesöl i skydsplasten under bilen. Tillbaka hos handlaren så vägrade handlaren att pruta, "fixed price", så det var bara att bita i det sura äpplet och åka hem igen. Piss. Jag hade verkligen sett fram emot den bilen. |
|
|
Tråkigt med bilen, men det är som en förälskelse, förlorarna man en så finns det tusen åter:) Själv ska jag till Milano i morgon och kolla på lite M5or, hoppas jag har lite mer tur än dig. |
|
| Fredrik, hur gick det med pengarna du fört över? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.