AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
6.790

Köpa begagnad 520D långmilare

Tjena!

Har fått möjlighet att köpa en 520d 2008 av en vän. Karossen har gått 38000 mil motorn och hela bränslesystemet är bytt efter 28000 mil (pga högtryckspumpen skar) och automatlådan är bytt efter 24000 mil pga den "växlade dåligt". Även kompressorn till luftfjädringen och kabalget i bagageluckan är bytt. Det är ett komfortpaket (vet ej vilket men det är med "stora" kliman) och fina lättmetallfälgar till bägge däcksuppsättningarna. Priset är 120 000. Jag är sugen men lite fundersam pga milen på karossen / drivlinan. Nån som har erfarenhet av kvaliteten på drivlinan på dessa bilar?? Hjullagren var ej bytta såvitt han visste, kan de verkligen klara 38000 mil utan att bytas. Den gick som landsortstaxi förut innan han köpte den och han har tagit bra hand om den och taxifirman oxå. Alla servicar finns dokumenterade och reparationerna är gjorda av BMW allihopa.
Tacksam för info :)
Calle

Visa användare
118
Ive
BMW 520dAT -10 Lifestyle
?
Calle, calle... 120000:- för en kaross som gått 38000 mil.

Nja jag hade nog fluktat lite här på sajten eller blocket innan jag hade slått till på den gamla "taxi" bilen.

M#POWER
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Tycker det låter alldeles för dyrt. Den som köper bilen och sen ska sälja den i sin tur när den rullat kanske +40k kan knappast få mkt för den. Även om bilen säkert klarar många mil till så är majoriteten begagnatköpare livrädda för många mil vilket påverkar andrahandsvärdet.

Mvh Martin
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Intressant fråga. Är väl alltså så här då:
Motor och bränslesystem har "gått" 10000 mil, automatlådan 14000 och resten av bilen 38000. På bilpriser.se ligger en 520d från 2008 som gått 38000 på ca 80000 kr, medan en som gått 12000 mil värderas till ca 150000 kr.
På blocket finns just nu tre st motsvarande, en för 99000 och de andra två för 110000, så 120000 kanske är lite högt, men med tanke på att så vitala delar som motor etc. är mycket nyare så är det kanske inte så väldigt fel.

Du bör ju absolut provköra för att känna på hjullager etc i kurvor, känna på fjädringen etc. Kolla efter rostangrepp m.m. En kaross som skötts ordentligt tror jag inte åldras mer av att bilen körs jmf med att den står stilla. Snarare att regelbunden körning med uppvärmning av motor och kupé är bättre. Taxi-bilar som gått långt brukar vara bättre än privatägt som körts mycket korta sträckor.

Sen finns det väl en liten "noja" för bilar som gått långt. Körsätt och skötsel kan vara viktigare än antalet mil. Min egen har bara gått 8000 mil men känns exakt som när den var ny. Tycker detta är en av fördelarna med BMW jämfört med andra märken jag haft, behåller nykänslan längre helt enkelt.

Och om man ska jämföra, är denna bil mer bil för pengarna än en något år gammal småbil typ Yaris eller liknande? Ja, kanske...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Även om du Calle666 inser att motor och så vidare är bytt och i samma skick som i en mer lågmilad bil - så kommer de flesta spekulanter inte göra det. Bilen kommer värderas som en superlångmilare och till dessa finns få köpare. Sålde nyss en 18000 milad 525d och det var bland det svåraste jag sålt någonsin. "Vanliga" människor köper inte bilar som gått långt.

-------
//Lövet
En Volvo V70 som rullat så pass långt och har varit taxi går för 70-80tkr så 120tkr är ockerdyrt för den 520in. Absolut max 80tkr.

Här har du andra 520dAT E61 LCI som kostar mindre, denna €10900 med 19800mil utt 11/07 med navigator

Länk

9/08 med 26000mil för €9800, Belgisk version därav 163hk med nya motorn/lägre förbrukning

Länk

Här en 4/08 med navigator, sportstolar och Head Up för €11990 med 20200mil

Länk

Dessa kommer garanterat vara mer lättsålda och ge dig mer glädje samt är billigare än fd taxin. Som sagt den är ockerdyr!

Stephan
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Håller med om att den är för dyr, men "ocker" tycker jag är att ta i. Om allt är i sin ordning med bilen och pappren på motorbyte etc. hos auktoriserad BMW-verkstad stämmer, så är ju faktiskt dessa viktiga delar betydligt nyare. Om TS tänkt sig att ha bilen i några år (tre eller mer) så är väl andrahandsvärdet inte så intressant. Om den om säg fyra år är värd i princip 0 kr och bilen under dessa år inte krävt några onormala reparationer ha väl det varit ett ganska billigt ägande, eller?
För 40tkr mindre får man en 525daT med mindre mil som inte har rullat som taxi. Då tycker jag allt att 120tkr är ocker för den här 520dATn.

Stephan

Tack för era synpunkter!

Jag tycker den står sig rätt bra i pris (den är svensksåld) och jag tycker den har en jäkligt bra servicehistorik så den känns väldigt väl omhändertagen. Sen känner ju jag nuvarande ägaren och litar på honom, håller med om att när jag skall sälja den i min tur och den står på blocket som +40k så är det en annan femma. Å andra sidan har jag inga planer på att göra mig av med den i första taget men vet ju aldrig... Får se hur jag gör jag har inte bestämt mig än.
Mvh Calle

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.