AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.421

Mittarmstöd fram E46

Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Jag undrar om någon kan tipsa om de bästa källorna för att hitta en beg mittkonsol med armstöd i svart/grått "scritto" läder? 320 touring 2004.
Kollat på tyska ebay och inte en enda gång dyker "min" klädsel upp...:-( Är det nån svensk-specad klädsel tro?
mvh
/Magnus
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Har du kikat in www.koed.dk/

Köpte min därifrån de säljer hela "kit" mittkonsol som passar till armstöd osv till ganska bra priser!

Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Tack! Har inte kikat där förut.
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Jäklar vad grejer det fanns där!
Antar att du kollat bildelsbasen.se?
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Jodå jag har kollat bildelsbasen. Finns en hel del armstöd på nätet, men det dyker "aldrig" upp något i den klädsel jag är ute efter!:-/
Mango: Vad är det som är så speciell din klädsel? Att den är två-färgad?
Mitt råd: Köp det BILLIGASTE armstödet du kan hitta, hur skinnet/tyget ser ut kvittar, men övriga delar bör vara i sådant skick att DU är nöjd, o ha rätt färg. Plocka sedan isär armstödet, dvs demontera delen med "skinn". Du har nu två möjligheter...
1: Länk du kan kanske hitta nåt som passar? Monteringen är enkel
2: Skicka till en sadelmakare. I Sverige är de "apdyra" men jag kan ge dig tips på en tysk sadelamakare som klär om armstödet för ca 110€ inkl returfrakt!
Tillägg: Englesmännen har även överdrag till vänsterstyrda armstöd så att säg. Var själv på G att handla av en engelsman, skickade till o med färgprov o fick som svar "We have a close match in color". Mitt svar "Close is not good enough". Så det blev tysken som kunde matcha exakt. För övrigt så nyttjar de flesta engelska ebay-säljare polska sadelmakare, så kan man polska så sök i Polen! Även "min" tyska sadelmakare utnyttjar polsk arbetskraft med högsta sannolikhet...
Ah...Scritto är alltså delläder, dvs du har även tyg på sittyttornas mitt delar korrekt? Men armstödet är helt i "läder" eller hur? Borde vara piece of cake att hitta en exakt matchande läder-överdrag på engelska ebay, kostnad typ 30€ inkl frakt. Monteringen är enkel, bort med det gamla, dit med det nya. Vill man att yrkesmän gör jobbet så är rådet att klippa ut en liten mönsterbit/färgprov av "lädret" från ett dolt ställe på baksättet o sedan skicka in biten tillsammans med armstödet till en sadelmakare, det var så jag gjorde iaf...
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Davve: Tack för tipsen. Nä det är ju det som jag tycker är konstigt, eftersom den klädsel min bil har verkar vara samma som 95% av alla e46 or på marknaden, så är den just verkligen ospeciell. Trots det dyker den aldrig upp på beg marknaden.
Men visst, om man vill grejja med att klä om ett armstöd med "fel" klädsel så kan ju det funka också.
Så det finns alltså lösa överdrag i "rätt" läderklädsel på marknaden?
mvh
/M
Mango: Ja på ebay i "England" så finns det massor med säljare som säljer dessa "överdrag". Naturligtvis inte original överdrag, men sydda precis som om de vore original. Montering är enkel, bort med det gamla dit med det nya, man får limma lite med kontaktlim har jag för mig, men inget som en normalhändig inte klarar av, instruktioner medföljer. Jag hade själv köpt ett överdrag från engelsmännen OM de hade haft EXAKT rätt nyans på lädret, vilket de inte hade ("close match" är inte en "perfect match"), i mitt fall kan det ha berott på att hela min klädsel är nyuppsydd hos en sadelmakare och att nyansen skiljer sig en aning från original. Det bästa är att skicka ett litet färgprov o be de kolla om de har en exakta matchande färg. Om inte så är det bästa att lämna till en sadelmakare, min "tysk" tar som sagt 110€ inkl returfrakt, en svensk sadelmakare ville ha dryga 2000 kr, dvs lika mycket som ett nytt armstöd (skinndelen endast!) kostar...Om du däremot är villig att ta risken att det kan vara en mindre nyansskillnad så är det bara att slå till på ett överdrag med en gång, du har överdraget hemma i Sverige för under 300kr. Ett beg armstöd kan du säkert hitta för 600-700 i Sverige, jag köpte med för 400kr komplett med "allt", dock till E36, utöver detta tillkom de där ca 1000kr för det nya skinnet, dvs knappa 1500 för ett armstöd som ser ut som nytt. Skulle jag köpt allt nytt hos BMW hade det landat på ca 4500 (konsol,armstöd,diverse småbitar osv)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.