AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.226

Hur är X3 som familjebil

Hej, klurar över en X3 som nästa tjänstebil. Undrar lite över hur stor den är/känns. Har två barn (8 och 10 år) som båda sitter på kudde ännu vill gärna att dom skall ha det bra i baksätet. Har en V70 nu och den är ju inte jättestor i längsled i baksätet men det funkar i alla fall.
Har själv två barn (6 år) och det fungerar alldeles utmärkt. Gott om plats både i framsätet och i baksätet. Klart rymligare än vår tidigare V70 som har ett alldeles för trångt benutrymme bak. Enda nackdelen är bagageutrymmet - det är visserligen brett men inte så djupt. Kan bli problem om man har en stor klumpig liggvagn som då får ligga på bredden. Men har man vuxit ifrån barnvagnar så räcker en X3 långt.
Låter kanon, det är kupeutrymmet jag är mest intresserad av. Barnvagn är ett minne blott och semesterpackningen skall nog gå in ändå.

Hur är bilen i övrigt jämfört med V70, vilka plus och minus har du märkt?
Någon som råkar veta vad som ingår i comfort paket till X3?
pa
52
patton
S80 awd
Bytte från X3 f25, till Volvo s80. Volvon är mindre i kupén men är skönare att åka i. BMW motorn 2,0d och växellådan var kanon!
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Komfortpaket:
ZRS Komfortpaket X Inkluderar följande utrustning:
- 508 Parkeringsdistanskontroll (PDC) - fram och bak
- 522 Xenonstrålkastare
- 563 Belysningspaket
- 6NH Bluetooth anslutning för mobiltelefon samt USB anslutning
OBS: I kombination med 609 krävs upogradering från 6NH till 6NK mot pristillägg

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag har en E83 och har fått väldigt mycket beröm av vuxna för komforten och utrymmet bak med två pers bak. Har själv kört med sambo och ytterst lite med hundbur (körde mest tidigare sambons bil med hund). Då 2/3 av bagaget försvann pga bur så var takbox ett måste men med bagagenät i värsta fall för att packa högt ska man lätt klara 2 vuxna och 2 barn på semester.
BMWn har bättre drivlina, automaten är guld! Enda jag tyckte V70 var bättre på var fjädringskomforten i låga hastigheter samt sittkomforten i framstolarna. X3 känns lite struttigare utan att för den delen vara obekväm. Nej, jag saknar inte Volvon - har även kört mycket XC60 och jmf med X3 upplevde jag den som gammal.
Så, tog en längre provtur i en X3 2.0d idag. Jag tyckte:
* Härlig detaljkvalite
* Bra motor
* Fantastisk automatlåda
* "Struttigare" komfort än i min V70
* Lite mer vägljud än V70, kan bero på däcken möjligen

Blandad kompott alltså, jag får fortsätta fundera på om det skall bli en X3, skall nog provköra även 4wd bilar från Audi och Volvo innan jag bestämmer mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.