AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
7.009

När noteras antal mil vid import?

Hej på er,

Hur anmäler man hur långt bilen rullat? Är det iiformationen vid ursprungskontrollen man man anger själv som avses eller noteras den vid inregistreringsbesiktningen? Vilken siffar ligger till grund för bedömningen ifall man skall betala svensk moms eller inte? Jag skall importera en bil som är 8 mån gammal men bara gått 500 mil så det kommer bli hårfint:-)

Mvh,

/Patrick
Vid besiktningen.
Du får köra med den så den kommer upp till 600 mil och som sagt det är vid registrerings besiktningen som gäller. Ska du köra hem själv eller via transport?

/Anders
Borde vara mätarställning vid inköpet. Det brukar stå mätarställning på inköpskvittot och det bifogar du till din ansökan om ursprungskontroll.
Borde vara?
Har man ingen insikt så ska man heller inte ha en åsikt. Snälla, var tyst.
Så här skriver bilprovningen:

Om fordonet är nytt och importerat från ett annat EU-land ska du anmäla till Skatteverkets kontor i Ludvika att du har köpt ett fordon.
En kopia på köpehandlingen ska också skickas till Skatteverket. Enligt reglerna för mervärdesskatt räknas ett fordon som nytt om fordonet vid köpet körts mindre än 600 mil, eller om fordonet varit i trafik i mindre än 6 månader. Det räcker att ett av kriterierna är uppfyllt för att fordonet ska räknas som nytt när det gäller mervärdesskatt.

Pekar ju på att kvittot "vid köpet" skall visa att den gått mer än 600 mil !!
Tänkte att det kunde vara plågsamt dyrt att inte ha fakta i målet så jag ringde Skatteverket i Ludvika som hanterar bilimport. De går på det miltal som anges på köpekontraktet/fakturan dvs. det miltal som bilen har vid köpetillfället. De har ingen automatisk rapportering av miltal från inregistreringsbesiktningen eller ursprungskontrollen men gör ibland stickprov.
Snyggt att ha totalt 9 inägg på forumet och spela drycg och otrevlig och dessutom ha fel! Bra jobbat Eken016, det kanske skulle varit du som var tyst!
Av alla bilar jag reggat så har alltid reg gällt...
Bara stryka över miltal eftersom det inte måste stå...
F ö så är forumet fullt av "jag tror"-typer...
Och skicka t Skatteverket? Det gör man ju inte!!
Du skickar in handlingar till TS och där ska enbart köpare och säljare stå med. Varken pris, mil etc behöver stå med...Så Fuck U Keiser :)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag kommer ihåg på den gamla goda tiden när autopower var besparat från inlägg i denna dagisnivå som förekommer i denna tråden.

Det blir Automobile Individuell i Paderborn. Lite överarbetade säljare verkar det som, men i övrigt verkar det bra.

Hur gör du med skatten då? Betalar eller får ett högre miltal i köpekontraktet? ;-)
Jag skall kolla upp den exakta mätarställningen (antar att de bara står ungefärligt angivna) och rutinerna för återbetalning av moms i Tyskland. Är det för mycket jobb så får det nog bli en annan bil.
Pawe06; Du kan be dem använda bilen så den rullat över 600mil. Sedan behöver inte miltalet i annonsen stämma minns att på en bil jag köpte stod det 15240 eller något sådant i annonsen men den hade rullat 15310mil.

Saxat från Transportstyrelsen.se om vad som gäller.

"Steg 2 - Betala mervärdesskatt
Om fordonet är nytt och importerat från ett annat EU-land ska du anmäla till Skatteverkets kontor i Ludvika att du har köpt ett fordon.
En kopia på köpehandlingen ska också skickas till Skatteverket. Enligt reglerna för mervärdesskatt räknas ett fordon som nytt om fordonet vid köpet körts mindre än 600 mil, eller om fordonet varit i trafik i mindre än 6 månader. Det räcker att ett av kriterierna är uppfyllt för att fordonet ska räknas som nytt när det gäller mervärdesskatt, se exemplen nedan. Mervärdesskatt betalas på inköpspriset."

Gäller om fordonet är nytt, under 600mil, yngre än 6mån sedan uttag, det ovan gör man självklart inte om båda dessa saker är uppfyllda.

Handlingar du alltid ska skicka in till oss:
•Undertecknad bekräftelse (om du har använt vår e-tjänst) eller ifylld ansökningsblankett.
•Registreringsbevis från ursprungslandet i original, om ett sådant är utfärdat. Vid ursprungskontrollen kontrollerar vi att fordonet är fritt för omsättning inom EU och att fordonet varit permanent registrerat i föregående registreringsland. Registreringsbeviset ska du få av säljaren.
Observera att vi vill ha in samtliga delar av registreringsbeviset i original (om det finns fler) och att vi inte lämnar tillbaka inskickade originalhandlingar.
Registreringsbevis från ursprungslandet
•Köpehandling, kvitto eller annan handling som visar hur fordonet har blivit ditt. Det räcker att du skickar in en kopia och du kan dölja priset som du har betalat om du vill. Av köpehandlingen ska det framgå att det är ett kvitto, vem som är säljare respektive köpare, vad som sålts och datum för försäljningen. Observera att identifieringsnummer (chassinummer) eller annan specifik uppgift för fordonet måste vara angivet. Köpehandlingen ska du få av säljaren.
Som tur är lär du inte bli långvarig på detta forum eken... Dessutom visar alla länkar och citat att du har fel! Se om du kan ta det.
Några säger si, andra så.
De som redan importerat ett gäng bilar säger en sak. De som inte gjort det säger en annan sak.
Jag tar det igen. Miltal behöver inte stå på kvitto. Huvudsaken är att den gått 600 mil (förutom 6mån) vid reg.besiktning.
Det kan också vara så att vad som "brukar gå igenom" och vad som egentligen gäller inte alltid överensstämmer. Att både transportstyrelsen och bilprovningen skulle informera fel (och gode herr Eken rätt) finner jag som osannolikt. Jag hade iaf inte chansat om jag var i TS sits!
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Vet av egen erfarenhet att det är miltalet på kvittot som gäller.

Har en "kompis" ;-) Som plockade hem en hoj förra sommaren och den hade inte riktigt gått 600mil men planen var att köra resterande under sommaren.
Tyvärr sprack detta av olika anledningar och den regbes med 540 mil på mätaren..

Mvh Jimmy
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Eken016:

Har du importerat en bil yngre än 6mån & färre än 600mil på mätaren ska du själv skicka in uppgiterna till Skatteverket i Ludvika.. Står klart & tydligt på TS hemsida.

Länk

En kompis (hmmm, jo, det stämmer!) letade efter en ovanlig modell av Mercedes.. Han hittade en riktig lågmilare, ca 400 mil, som han kom överens med bilfirman om att skriva 600 mil (6000 km) på kvittot. Nu sprack affären pga att ett bättre objekt dök upp på plats, men bilfirmans ägare var riktigt tveksam och förvånad.. Backa mätare hade man nog hört om, men motsatsen..
Jag skulle aldrig chansa och köpa en bil under 600 mil, eller ha ett kvitto med miltal under denna magiska gräns.. Blir dyrt! Eller kan bli dyrt i varje fall!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.