AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.382

Funderar på byte E85 2,5si mot E89 23i..

Visa användare
136
Toklimpan
VW Tiguan Tdi R-Line 2014
Som ska bytas mot 325d cab 2011 snarast!!
Funderar på hur pass mycket slöare 23i kommer att kännas. Lutar åt en med automat. Har manuell idag.
Vad är det för aut i 23i? Vanlig eller dubbelkopplingslåda? Kollat på lite olika och på 35i så är det en annan växelspak. Vad är skillnaden?
Är det någon utrustning som man inte "kan" vara utan? Min 2.5si har ju det mesta..
Alla tips är av värde!!

//Anders
ar
457
argungu
118i -20
Jag letade E89 för ett år sen ungefär. Provkörde en 23i automat som gick mycket bra. Den modellen kan jag absolut rekommendera. Din 2.5si har 14 HK mer än 23i men jag tvivlar på att det gör någon större skillnad. (Jag köpte ändå till sist en 30i manuell, tack vare ett bra erbjudande från Bavaria Solna.)

Utrustning man inte kan vara utan? Det är väldigt personligt. Själv tycker jag mest att utrustning är ett krångel. PDC är nödvändig för mig i alla fall, sikten runtom är dålig (dvs lika dålig som vanligt på nyare bilar). I övrigt - läderklädsel, multifunktion i ratt, hifi-högtalare, usb-anslutning, klimatautomatik och vindskydd ska man ha, men det finns väl på nästan alla bilar. Det enda jag saknar på min bil är svart innertak!

Vilken sorts automat som sitter i 23i får någon som är kunnigare än jag svara på.

/Erik
Visa användare
136
Toklimpan
Jaha.. Då var det klart. Det bidde en -09a svenskåld 23i Sdrive med automat, paddlar, Navi och sportstolar! Hämtas i helgen :-) ! Ska bli kul att testa. Köpte den på distans...

//Anders
Ka
45
Kaxholm
Bmw z4 m-sport -11
Bmw X3 m-sport -13
Audi a6 3,0 tfsi quattro -12
Grattis till köpet!Någon som vet vad det är för skillnad mellan motorn i 2,3 sdrive med 204hk och förhångaren på 218hk som även satt i 525i? Nyfiken på detta och skälet till det lägre effektuttaget.

Grattis, hoppas snön försvinner snart! :)
Visa användare
40
Kax
Z4 sDrive 23i -10
Grattis till E89:an Toklimpan!

Jag har själv just en sådan och är mycket nöjd. Nu har du ju redan köpt men ifall någon framöver letar information kompletterar jag med lite svar på dina frågor. Det tillval som jag själv saknar är komfortöppning; alltså att kunna "lyfta upp" takpaketet när den är nercabbad. Måste emellanåt "cabba upp" för att kunna lasta i eller ur. (Om jag har fattat rätt är den funktionen kombinerad med möjligheten att kunna cabba upp med fjärrkontrollen)

Som jag förstår det finns bara dubbelkopplingen till stora motorn. Det är den växelspaken som är annorlunda mot vanliga automaten.

Om jag skulle byta bil idag skulle jag byta till en Z4. Bara med större motor och dubbelkoppling :-).
Visa användare
136
Toklimpan
Körde hem pärlan igår. En tur på 35 mil. Faan vad härlig den är! Så supernöjd!
Vilket uppköp om man jämför med den gamla..tråkigt att säga det, men det är sant. Den känns så fantastiskt solid. Ångrar inte en sekund att den har automat. Det funkar klockrent. Och nån effekt har jag inte saknat hittls..
I bagaget låg en påse med ett gäng "lock/luckor" i svart plast. Vad ska dom vara till? Nån som vet? Dom var aldrig använda utan låg i en orginalpåse...

Det kommer att bli en bra sommar det här :-) !

Är det någon som behöver svensk instruktionsbok till bil och till stora navi samt ett aux orginalkit så hojta till!

//Anders
Visa användare
40
Kax
Z4 sDrive 23i -10
Det låter som att du har skidsäck. I så fall är det någon sorts hylla som man kan använda i hålet om man vill montera bort säcken. Har inte lyckats räkna ut hur den ska monteras. (Det har aldrig varit aktuellt eftersom jag behöver skidsäcken för att kunna lasta golfbagen och cabba ner samtidigt...)

Då blir det snart en ny profilbild då? :-)
Sh
77
Shadow4
320i Touring -99 E36
Z4 Sdrive35i -10 E89
Toklimpan Kommer du till 3/4 Maj och 26 Maj till Mantorp?
Visa användare
136
Toklimpan
Vad händer där?

//Anders
Sh
77
Shadow4
320i Touring -99 E36
Z4 Sdrive35i -10 E89
BMWCS/SC Licens den 3:e, bankörning/träff den 4:e

Bimmers of Sweden bankörning/träff den 26:e

Grattis till E89:an !

Man kan säga vad som helst om E89 men det är en av de vackraste bilar genom tiderna.
Visa användare
136
Toklimpan
Så, ny profilbild!

Låter lockande med Mantorp :-) Får se om det funkar..

Håller helt med dig Shadow4, klart snyggaste bilen genom tiderna! Vad säger du, dax för vårens första Brostugan snart?

PS Ni har väl inte missat BMW Z Grupp på facebook?

//Anders
Sh
77
Shadow4
320i Touring -99 E36
Z4 Sdrive35i -10 E89
Första BMWCS träffen på Brostugan är den 13 Maj, vet inte om jag är ledig då. Får schemat om ett par veckor.

Lite avundsjuk på att du redan är igång, tror inte att jag har möjlighet att ta fram bilen förrän sista veckan i April.

BMWCS/SC kommer att ha en träff på Mantorp även den 7 Juni. Anmälan öppnar 4-5 veckor innan. Såg just att både licenskursen samt trackmeet den 3-4 Maj är fullbokat vad gäller bankörning men man kan ju alltid åka dit för att bara träffas och kolla bilar. Tror att man kan komma in med en intresseanmälan i alla fall och bli uppsatt på reservlista.

Jättekul att du skaffat en E89, har saknat att kunna utbyta tips o erfarenheter med samma bil.

Jag kollar här med dig om Brostugan när jag vet hur jag jobbar så kanske vi träffas innan klubben kör igång sina träffar.

Skall kolla BMW Z Grupp på Facebook.

Vi ses i sommar.

Perre
Sh
77
Shadow4
320i Touring -99 E36
Z4 Sdrive35i -10 E89
Skall vara den 7 Juli!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.