AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.821

Varför hackar växellådan?

Bi
2
Bionm
BMW X5 2001
Hej!
Har en X5 från 2001 som har gått 18000 mil. Lådan hackar och drar lite extra innan den växlar till 2:an och 3:an i D läge. Kan ett byte av oljan vara ett alternativ?
Le
13
Leder BMW utvecklingen?
BMW X5 E53 2003
BMW X6 E71 d4.0 2010
Det kan hända att det går bättre ett tag till. Det kan även höras brummande ljud vid ca 100km/h innan lock-up går in. Jag hade bekymmer med en låda och märkte att den hade svårt att växla upp från 2,an till trean när bilen var kall men detta hände lite då och då. Gjorde en omprogramering av lådan men eftersom Drive i detta fall blir snarligt S läget så flyttar man bara problemet. Byter man oljan så byter man bara delvist då man inte får ut all olja på ett enkelt sätt. Mina problem med lådan, ljud och lite konstig växlingsbetende började just kring 20 000 mil. Efter 3 oljebyte+ filter och närmare 30 000 mil gav lådan upp med en suck! Mest bestört blev jag att man trodde det var en BMW låda men det visade sig att det var en GM "skitlåda". Tyvärr blev det en renoverad utbyteslåda till av samma typ och passade även på att byta startmotor. Lådan med starmotorn + arbete slutade på 50kkr inkl moms.

Hans
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
När bilen är kall ska den hänga växlarna längre motsvarande sportläge lock upen är osså spärrad. pga att motorn ska kunna värma kattarna snabbare. Sitter en tempgivare i lådan som reglerar detta.
GM lådor sitter det på dieslar i första hand, förkommer även GM lådor på bensin BMW i USA.
Oljebyte repar ju ingen defekt låda kan i vissa fall skapa mera problem på lådor som rullat långt, den nya oljan löser upp smutsavlagringen vilket inte är bra då smuts är den vanligast haveriorsaken.

Man brukar börja med en diagnos av lådan för att se vad et kan ge, sitter två varvtalssensorer en som mäter ingående rpm och en som mäter utgående rpm, blir dessa smutsig kan det strula med växlingarna tex.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Le
13
Leder BMW utvecklingen?
BMW X5 E53 2003
BMW X6 E71 d4.0 2010
Ska inte smutsen tas upp via filter? Borde inte lådan håller hur länge som helst när man ligger i huvudsak på motorväg 100 mil i veckan och lock-up för det mesta ligger i?

Hans
Le
13
Leder BMW utvecklingen?
BMW X5 E53 2003
BMW X6 E71 d4.0 2010
Jag har sett kommentarer kring BMW lådorna från USA för just E53 där man säger att lådan är för "klen" i förhållande till vridmomenten man kan kan får ut från motorn och eftersom den är inte optimal så slits den! Värd att tänka på när man lekar med tanken på optimering och även KCR modulen!

Hans
Le
13
Leder BMW utvecklingen?
BMW X5 E53 2003
BMW X6 E71 d4.0 2010
Glömde säga att när jag fick ryckningar och brumm från lådan så körde vi diagnostik med BMW,s fina diagnostmjukvaran och fick inga felmeddelande!

Hans
Bi
2
Bionm
BMW X5 2001
Jag ska nämna att min bil är importerad från USA och har en GM låda. Nu när vi har kollat upp oljan i växellådan så är det svart och det finns metalspån i det. Ska som sista utväg byta oljan och filter i den imorgon och invänta mirakel. En renovering kostar 35000 och en gammal låda från skroten kostar 25000 + arbete. Inte värt att satsa på i en sån gammal bil
Navid
Le
13
Leder BMW utvecklingen?
BMW X5 E53 2003
BMW X6 E71 d4.0 2010
jag förstår inte priset på lådan. Köpte en nyrenoverad utbyteslåda till min X5,a och det gick på 27000 inkl moms! Arbetskost tyvärr lika mycket! 1år,s garanti eller 4000mil beroende vad som inträffade först. Kolla med Hellsten AB
Om oljan är mörk så är den bränt och detta betyder att oljan läcker igenom ventilerna med friktion som följd som i sin tur gör att oljan blir för varmtoch viskositeten blir låg, för låg. Därefter blir det kocks som lägger sig på ventilerna och däremd blir det ännu mera slip osv. och sedan blir man stående!!!

Hans
va
14
vampiz
BMW e46 330i -02
fsd
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.