|
|
|
|---|---|
| Funderar på en 3 serie eller X3 som nästa tjänstebil, är lite orolig över hur rymliga dessa är. Har haft Passat och V70 senaste 7-8 åren och har vant mig vid den storleken på bil. Funkar 3 serien/x3 för en familj på 4 personer? Är x3 rymligare än vanliga 3 serien i baksätet? | |
| Om du vill att det ska fungera så går det! | |
|
Jag har ägt just en E91 och nu en E83. Jag tyckte att bagaget var i minsta laget på E91. X3 känns betydligt rymligare vad gäller bagage men har lite dålig pejl på hur baksätet är eller uppfattas. Körde sällan passagerare i den bilen. Min uppfattning är klar att ska du ha en E9x så ska den vara fyrhjulsdriven för att vara vettig om du kör i snö. Den är så låg så snö packar lätt under bilen och gör det löjligt jobbigt att ta sig fram när det dumpat ordentligt från ovan. Har fått kämpa lite onödigt mycket i förhållanden som jag aldrig haft problem i med betydligt "sämre" bilar, bl.a. Peugeot 307 och Opel Astra. Kommer från Luleå och är van att köra i riktigt vinterföre. |
|
|
X3an är rymligare i alla avseenden så om du väljer skulle jag valt X3. Går själv i valet och kvalet men åker tyvärr inte firmabil så därav blir valet än mer komplicerat då X3 blir snäppet dyrare... Men å andra sidan sjukt mycket bättre bil för dåligt plogade vägar så jag borde väl inte ens fundera... Baksätet är klart bättre i X3 och även bagaget. |
|
| Funderar på samma sak till frugan, men är det bara jag som tycker X3 är ful som stryk? Kan liksom inte med på grund av att den känns så gammal och ful? X1 känns mycket fräschare....... | |
|
Kör X3 och har haft nya 3-serien vid ett par tillfällen. X3 upplevs som betydligt större i kupén än 3-serien med bättre benutrymme. Bagageutrymmet är ganska lika men jag upplever X3 som mer lättlastad pga höjden. Diskussionen om utseende är totalt meningslös, gillar man inte utseendet på en bilmodell skall man ta något annat. Personligen tycker jag F25 är snygg, ett stort lyft jmf med den gamla. Är inte alls såld på X1...tänk vad vi är olika :-) |
|
| Kristoffer_L: hur sköter sig förbrukningen på din? Mina päron åker X3 och den drar lika lite/mycket som min Passat... | |
|
Min ligger på mellan 0,65-0,73 mellan tankningarna beroende på gasfot. Kör ca 60/40 motorväg/stadskörning. Går säkert att få ned under 0,6 om man kör exakt efter skyltarna och mycket landsväg :-) Som referens drar min frus A4 Avant quattro (manuell) 177hk 0,70... |
|
axelsson |
Som någon annan skrev så tycker jag också att x3 är rikligt ful. |
|
axelsson: hellre en bil som en del tycker är ful, än en Passat ;) Skämt å sido så är det minst sagt en smaksak och visst skulle jag föredra en annan design, men jag älskar biljäveln likt förbannat... Sätter man sig bakom ratten så blir man liksom bara glad och impad. Kan inte påstå att jag blir det i Passaten direkt... Börjar med en ryckiga DSG låda som är lynnig som ett fruntimmer mitt i lingonveckan. Ryck och knyck från stillastående oavsett om du ska framåt eller bakåt och framförallt om du praktiserar både och växelvis... Dragläge existerar inte, så det är helt omöjligt att starta harmoniskt i en backe utan "Auto Hold" aktiverad. Sen visar det sig att bileländet är alkoholist och konstant ska ha min 0,75 för varje mil som avverkas... sen var det ju köregenskaperna... suck... Jämfört med det så framstår en "ful" X3 som helt fantastisk... och ja, jag längtar så in i h-vete tillbaka till BMW som ni anar... |
|
|
...och själv funderar jag på en 328 F31 som nästa drag. Hade en som hyrbil igen förra veckan och blev imponerad hur fantastisk senaste 3:an är. Förutom bensinförbrukningen som klockades in på 0,95L/mil mellan tankningarna. Och X3 känns luftigare inuti och har den sköna känslan att sitta en våning upp. Två helt olika biltyper...svårt I-landsproblem det här :-) Kanske blir en lätt begagnad F31 M-sport om något år? |
|
|
Ja herrejösses att det ska vara så här svårt att vara bosatt i ett I-land... suck... ;) 0,95 lät inte så imponerande, vad baseras den på för typ av körning? Har nämligen varit starkt inne på att köra bensin nästa gång då jag är trött på dieselknatter och kass värme... |
|
|
Det var precis sån körning jag hade gjort dagligen om jag nu haft en 328 ;-) Dvs en del eco-driving samt en del accelerationer... Det hade säkert gått att kapa kanske 1dL om jag verkligen hade kämpat och hållt varvtalet nere men var är då poängen med en 328? Då kan man lika gärna välja 320d och ha tillgång till kraften när man vill. Samt närapå halvera bränsleförbrukningen... |
|
Verdi |
Gissade att 328:ans uppgivna förbrukning var glädjesiffror som resten av modellerna men att det var så illa? Utan xDrive borde den absolut klara sig runt 0,80 l/mil tycker jag. Modellguiden säger ju 0,64 (0,63) så 0,80 vore rätt illa bara det... |
|
Ja det var då inte någon höjdare direkt. Vet att Teknikens Värld (tror jag) lyckats köra en 328 sedan från Sth ned till Tyskland på en tank och den hade då dragit rimlig mängd soppa. De samkörde de mot en gammal Saab 9-3 2.0T och den dog i Danmark... Kommer tyvärr inte ihåg förbrukningen, men har för mig att den var på 0,6-0,7 någonstans, vilket givetvis inte stämmer med EU siffran för landsväg som ges i faktabladet... Nåväl, jag ska avvakta tills den kommer med xDrive och sen blir det provkörning ala major inkl korskörning mot X3... |
|
| @Kristoffer_L var har de 328i som hyrbil.? Det vore intressant att testa den under en längre period än 30 min som man får hos handlaren! | |
| @stockholm: Sixt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.