|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en BMW 318i 2006 E90 17000mil Saker som jag undrar om: TICK: Den tickar som satan från motorn, låter som en gammal diesel typ, vilket är väldigt störande. Läst lite om det men verkar ju bara vara problem med 6orna? LUKT: Det luktar väldigt ofta bränd olja/plast i kupén och även utanför när man står vid huven. Har även sett vitaktig rök komma från högersidan. Läst då om vevhusventiler osv, blir galen på rörigheten dock, finns ingen sammanfattning om vad man egentligen ska göra. Pratas om någon packning som ska bytas? Var köper man de? Finns det något annat som kan vara orsaken, typ kass slang eller något? LJUD: Även vid varm motor så tycker jag att den låter lite som en symaskin från huven när man accelererar, surr typ, låter även som om något är motstridigt, ungefär som om något är i vägen så den inte får ut sin kraft. Detta är knasigt eftersom jag ägt en 316i från 95' som var silkeslen i motorn som gått 25k mil...... VÄXELLÅDA: 1an är ibland svår att få i, 3an är lite motstridig med. Ofta när jag ska lägga i 3an så känns det som om någon kugg slår i, och som om något är i vägen, får trycka hårdare ibland än vad jag tycker är OK. Kände på en 320i från 2006 idag som gått 8000mil, kändes som ny i växellåda.. Kan det vara kopplingen? Jag har nämnligen beställt ny koppling då det känns som om det är dags att byta! Är väldigt tacksam om någon vänlig själ kan komma med eventuella förslag, ska lämna in den på service snart(koppling/bromsar), finns det något dom ska kolla efter? Jag har bytt växellådsolja för 500 mil sen btw! Mvh Oscar | |
| EDIT, min högra motorkåpa excisterar inte, är det något jag behöver? | |
|
Vad kör du på för olja i motorn och när byttes den senast? Vad slog du i för olja i växellådan? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
0eller5 till 30 eller 40, kommer inte ihåg :P ska kolla upp detta.. Bytte den för 250 mil sen växellådsoljan har jag ingen aning om, min bror renoverar växellådor, så han fixade "rätt" olja pluss en oljetillsasts som smörjer bättre. Fick även någon oljetillsats för motorn med.. lubguard eller vad det heter Tänkte byta motorolja med service, vilken olja rekommenderas? |
|
|
Tja, det finns bara EN olja som är "rätt" och det är BMW:s MTF LT2. Var det den oljan han använde? Vad var det för tillsats? Tillsatser till oljan är i mina ögon rent onödigt och ibland rent skadligt! Så strunta i dessa och använd en bra olja i stället! Vad var det för oljefabrikat och namn på motoroljan? Du skall använda olja som är BMW LL-04-klassad, även LL-01 går bra då det inte är en diesel. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ingen aning om vilken växellådsolja det var faktiskt. Tillsats, någon "lubegard". Motor olja LL-04 Castrol vet ej vilken typ. Iallafall: Kan lika väl köpa ny olja till låda och motor. Var kan jag köpa denna BMW växellådsolja, och vilken motorolja är rätt? 0w30 - 5w30 - 0w40 - 5w30 ? :) Jätte tacksam för hjälp! |
|
|
Lubegard: [URL="Länk [URL="Länk Nu när jag tänker på de så kanske det var den växellådstillsatsen som glömdes att hällas i... så det kanske bara är olja.. Anywho: Lådan var hård innan bytet av olja med... |
|
|
Lubegard är inget jag skulle lägga några pengar alls på - finns risk att dylika preparat förstör oljans egenskaper/jobb! Kan vara bra för någon enstaka egenskap men samtidigt förstöra andra egenskaper i oljan... MTF-LT2 köper du hos närmaste BMW-verkstad. Om det var Castrol Magnatec, är jag inte förvånad över att motorn tickar - den oljan har fått många motorer att ticka. Jag skulle använda en 0W40-olja som är BMW-LL04-godkänd, då får du en bra olja som dessutom är av äkta PAO-syntetbas. Är du säker på att det var rätt olja i lådan innan bytet? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej igen! Kollat lite info. Växellådsolja som är i nu är GEARLUBE VS 600 75w90 helsynt, GL5 Ska det inte vara GL4? Mycket riktigt var det Magnatec i motorn, köpt 0w40 Edge castrol ll04 nu. Högra motorkåpan under huven fattas som sagt, har den något syfte? tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.