AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
17.264

Robert Collin uttalar sig om bakhjulsdrift!

Sida 3 av 3
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Fram/bak-frågan igen: Håller med AKN i slitagefrågan. Man måste ibland tillåta omvänt förhållande där ibland om man inte ska hålla på och byta två däck då och då och samtidigt skicka fram bakdäcken.
En annan tanke jag haft är på sommaren. VI har mycket spåriga vägbanor och regniga somrar. Det känns ofta bra att de däck med mönster sväljer större mängder vatten. När bakhjulen kommer i samma spår direkt efter borde det finnas mindre vatten kvar kan man tycka.
Innan jag köpte min GTI ED35 tyckte jag också bakhjulsdrift var absolut bäst (då körde jag 525 E39). Nu är jag inte lika övertygad.

Vinterväglag: BMW:n var definitivt kul att köra på sladd vintertid och kontrollen var suverän vid aktiv körning. Accelerationsgreppet var däremot uselt, kunde lätt fastna på min parkeringsplats med lite is/snö bakom backdäcken.

GTI:n är faktiskt otroligt körglad även vintertid trots framhjulsdriften och för de som är sladdglada är det mycket lätt att få bakvagnen att ta ett bredare spår men visst det blir självklart aldrig lika kul som bakhjulsdrivet.

I alla andra körsituationer så störs man inte av framhjuldriften. Jag skulle däremot vilja påstå att det (tack vare den mycket fina chassibalansen) går att köra betydligt effektivare. Accelerationsgreppet är bättre och vid motorvägskörning är det bara att sikta och gasa. På E39 la sig DSC:n i alldeles för ofta/lätt för att körning skulle bli avslappnad och körde man med det urkopplat gick det inget vidare effektivt (bristen på LSD var väl den stora boven).

Sommarväglag: Skulle vilja påstå att chassibalansen och den allmänna körglädjen är betydligt viktigare än fram-, fyr- eller bakhjulsdrift. I alla fall för bilar med "normal" effekt.

Viktigt också med en rättvis jämförelse exempelvis en GTI eller Mini Cooper S mot en 1-serie med M-pkt och inte en körglad E39 mot en dötrist V70 eller 9-5 (de hade inte blivit mycket körgladare av bakhjulsdrift).

Bilentusiaster mot Svensson: Vad är uppdelning däremellan? 99:1? Hur många bilar ser ni på vintern eller sommarn som kör aktivt? Jag tror aldrig ens jag sett en nyare "svensson"-BMW som kört på sladd eller ens det minsta aktivt för den delen. De flesta kopplar säkert aldrig ur DSC:n under hela ägandetiden och då finns det egentligen ingen direkt fördel med bakhjulsdriften kvar?

Oj - vilket långt inlägg :)
Verdi
Min prio är awd > rwd > fwd.

awd för att det är så sjukt mycket effektivare vid allt annat än torr asfalt. rwd för att det möjliggör jämnare viktfördelning och bättre styrkänsla (iaf är det min känslomässiga "analys").

fwd kan säkert göras helt ok om man inte har alltför mycket effekt och om bilen i övrigt har ett fint chassi. Tyvärr är de flesta fwd-bilar inte alls gjorda för att vara roliga att köra. Finns väl några få undantag.
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Citat: samuel2:
"De flesta kopplar säkert aldrig ur DSC:n under hela ägandetiden och då finns det egentligen ingen direkt fördel med bakhjulsdriften kvar?"

Ligger säkert mycket i det. Personligen har jag i mitt 53-åriga "gubbliv" kört ca: 80-90% bakhjulsdrivet (lastbilar borträknat) och har aldrig haft några större bekymmer på vintern. Jag får dessutom samma jävla "stolleprov" varje gång första snön faller. Av med DSC och ut och leta upp en ödslig plats och sedan blir det mycket "snurra runt" o.s.v.

Blir nog aldrig vuxen ;-)

Sedan håller jag visst med om att framhjulsdrift kan vara bättre i en del situationer, men trots det tycker jag att bakhjuldriftens trevliga fördelar överväger.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Man måste ju inte koppla ur DSC för att åtnjuta bakhjulsdriftens fördelar över framhjulsdriften. Framtunghet är en nackdel både med och utan DSC aktiverad. Dels leder frahjulsdrift i sig till att tyngdpunkten hamnar längre fram, dels fungerar frahjulsdrift dåligt i många situationer om inte vikten ligger placerad tillräckligt långt fram.
Glädjen över bättre viktfördelning kan man känna även med DSC aktiverad.

Å andra sidan kan man undra hur stor del av befolkningen som överhuvud taget behöver vettiga köregenskaper. Man ser nästan aldrig någon som kör det minsta "sportigt". Egentligen är det märkligt att sportighet över huvud taget framhålls i så många biltillverkares marknadsföring.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Hatar fwd och har fortfarande inte kört en som går som en bil ska.
awd däremot är bra mkt trevligare,men jag är och kommer alltid att vara en bakhjulsdriven man.
Även i meksynpunkt är det öken med annat än bakhjulsdrift.
Nu längtar man bara till sommaren så man får sparka liv i 02an med snurrbon;)

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Håller med Nockenwelle fullständigt!
Jag är väl egentligen mest för bakhjulsdrift då men körglädje sitter absolut inte i drivhjulens placering. Några av dom roligaste bilar jag har haft har varit framhjulsdrivna och några av dom tråkigaste har varit bakhjulsdrivna.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om inte annat behövs vettiga köregenskaper om man behöver göra en undanmanöver. Då är det rätt trevligt med en bil som åker dit man vrider ratten. Det betyder inte att det måste vara rwd, men det betyder definitivt att viktfördelningen gärna får vara något annat än 65/35.
Han skriver provokativt, oförskämt för att locka till uppmärksamhet. Då tjänar nämligen tidningen pengar, så hans provokativa språk ska man nog bara iskallt bortse ifrån. :)

Han har ju däremot rätt - tyvärr - om det att framhjulsdrivna bilar är snabbare än RWD runt bana. Ju sämre underlaget blir, desto större blir skillnaden. I år vann t ex Volvo STCC före BMW (kanske beroende på det myckna regnandet i somras?) På asfalt däremot, är RWD något snabbare runt en bana. Och rakt fram är det mycket snabbare med RWD. Världens snabbaste FWD gör 0-100 på 5.7 sekunder, världens snabbaste RWD gör det på 2.6. (läskigt snabbt by the way -- den bilen är lika snabb som min MC, eller kanske t.o.m snabbare) :)

Men nu gällde det ju vardagstrafik, och personligen skulle jag aldrig byta tillbaks till FWD.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Ska bli kul att se hur dom ska köra sin utbildning på en 1m som är fram hjulsdriven...?
Här är en länk på utbildning på Bmw performance center i USAh ttp://m.youtube.com/watch?v=A8olTO8PUtk, misstänker att den utbildningen är ganska populär:)
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Underbar video!!
FWD, iväg o understyr gärna av vägen in i närmsta träd tack. ;)
No
5.161
Nockenwelle
Lasse-SL, RWD är snabbare på bana. Ingen konstruktör skulle självmant välja FWD för en banbil, om det inte finns klausuler i reglementet som gynnar FWD. När det gäller STCC har reglementet föreskrivit straffvikter för RWD, för att jämna ut racen. Exakt hur det sett ut det senaste året vet jag inte, för det har varit en sådan cirkus med STCC och TTA, vilket antagligen också påverkat hur hårt märkena velat satsa (för som vi vet så är pengar avgörande för framgång i racing).
Nockenwelle: OK, jag sa så för att jag har en granne som är svensk mästare i gocart, som sa att han åkte ett 12-timmarsrally på is och snö för ett tag sedan, och de bakhjulsdrivna bilarna blev varvade på det underlaget.

Jag blev också förvånad, men de är tydligen lättare att kontrollera när underlaget blir riktigt dåligt.

Han sa också att de har (åtminstone i de bilarna, vet inte riktigt vad det var för typ av rally), särskilda pedaler som de bromsar med vänsterfoten samtidigt som de gasar med höger. Som handbromssladd, fast med foten.
No
5.161
Nockenwelle
Is och snö är en annan historia. När du skrev bana (och därtill nämnde STCC) tog jag för givet att du avsåg banor för racing.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bromsat med vänsterfoten har man väl gjort en del, särskilt på V4:or, men då är det ju med vanliga bromspedalen. Provade med gamla Primeran förra vintern, men pling, så gick en drivaxel av :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det måste väl finnas en anledning till att Saab V4 or fick vända bilen och backa när det var halt och dom inte togs sig framåt längre.

Jag är uppväxt på landet ute på en öppen plats och hade 500 meter till allmän väg. Bygatan blåste ofta igen.
Bästa framkomlighet i snö bakhjulsdriven bil MED motorn BAK.!!
Näst bäst Bakhjulsdrivet med rejäla vinterdäck. typ Volvo 240/140
Sämst framhjulsdrivet, där hängde du med spinnande framhjul när drivorna blev för stora. och tog dig varken framåt eller bakåt. Dessutom går det rakt fram i kurvan när du måste satsa fullt för att ta dig fram. Att åka brett med en gammal Volvo eller dylikt var betydligt stabilare.

Körde fast en gång men det var med en Ford Mustang av förklariga skäl för dom som vet hur dom var som vinterbil. Hade dock egen Ferguson att dra loss den med.

Däremot småbilar med framhjulsdrift funkar helt ok tycker jag, sedan kan jag hålla med om att en framhjulsdriven bil känns stabilare vi omkörningar vintertid på landsväg med mittsträng av snöglopp. (utan div nymodigheter som antisladd o tractioncontrol). Med sånt funkar ju tex en BMW helt förträffligt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag hade en Volvo med 250 hästar och 330nm i vrid, den liksom hasade sig fram och hoppade och hade sig för att orka driva framåt vid max gas 0-100.
Dvs den hade problem att få ned kraften i backen via hjulen kändes det som.

Med BMWn jag har nu 367 Hk och 490 nm RWD så finns det inga problem alls. Greppet är kanon, inga vibrationer eller annat bara trycka gasen i botten och vips du är uppe i 100 på några sekunder utan några ryckningar eller annat i ratt eller bil.

Nu är detta på asfalt. I vinterväglag när man kör försiktigt tycker jag nog att Volvon var lite lättare att ta sig fram med, BMW:n är lite klurigare i djup snö och is med snö på så jag är lite försiktigare med denna. M-spoilern fungerar ju som plog dessutom på vintern så man är lite försiktigare pga det med...

Jag hade även en äldre XC70 med viskos systemet 4WD så jag har provat det med samt en BMW 525 XI äldre modell men den hade jag för kort tid för att kunna uttala mig klokt om.

Men, skulle jag få ranka det hela så är det (bäst först) :

4WD - FWD - RWD i snö/is

RWD - 4WD - FWD på torr väg (med 200 Hk+. Under 200 Hk tror jag inte det spelar så stor roll.)

Personligen kör jag mest på vår/sommar/höst och då med inspirerande körning rätt ofta.
På vintern spelar det ingen roll för mig för man kan inte köra inspirerande då, så då puttrar jag fram bara mer eller mindre och kör bara om jag måste.

Någon handbromssväng är alltid skoj med bakhjulsdrift, men då måste man ha manuell också för att få njuta fullt ut tycker jag. Bara man lägger ett ägg på gasen i en kurva med lite is i så har man bakvagnsläpp i BMWn.

Dubbdäck är måste på RWD på vintern är en annan åsikt jag har.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jon Olsons 4-petare funkar trots obefintlig markfrigång :)

Skotta en bil ren med skyffel kan bara vissa göra :

Länk

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.